ingenVores erfaringer fra sejlads i lejet sejlbåd, april 2016.
Det er måske lidt for flot at kalde det “sejle ved kanarieøerne” – fakta er at det for os, var omkring Tenerife og La Gomera vi sejlede
Gode råd.
- Medbring redningsveste hjemmefra
- Medbring IPad eller lign med søkort – blot som backup og til planlægning, langt nemmere end at stå med en mere eller mindre ny kortplotter
- Check vejrudsigt – den er meget lokal, det kan blæse 3 mps. syd for Tenerife og 15 mps på La Gomera på samme tid
Turen som Sejlet:
Turen og deltagere
Vores tur var på en uge fra 3-10 april 2016.
Vi var 6 personer (3 par), alle i 50erne, hvoraf en kan sejle (Michael) og to ved ganske meget om det (Jonna og Henrik) – så fornærmer jeg ikke de andre
Turen derned foregik med Premier Air direkte fra Aalborg til Tenerife og retur, ca 3.000 kr / person, incl. kufferter, mad osv. De flyver hver søndag
Lokation
Turen udgik fra Marina de Sur, som er en havn på sydsiden af Tenerife som er den største ø af Kanarieøerne
Udlejning var via ECC Yacht, som har udlejning på Kanarieøerne og på Mallorca. De har normalt udlejning fra lørdag til lørdag, men det var helt ok, at vi fik båden søndag og overnattede sidste nat også i båden. ECC kan findes her. Generelt var vi godt tilfredse med dem! Ingen mærkelige ekstra omkostninger og ingen snyd med kreditkort (ihvertfald ikke vi har set endnu)
Båden
Vi havde lejet en Benetau Oceanis 37, med tre kahytter, nok lige i underkanten til 6 personer, men det gik.
Båden er ca 5 år gammel, men væsentligt mere slidt end min egen Dragonfly 35, der er ca 8 år gammel. Men udstyret var der og det fungerede, om end skødevisere, tovværk mm. var rigtigt godt brugt!
Sejl var ok, men ikke mere. Der er både rulle forsejl og storsejl, med storsejl der rulles ind i masten, vil gætte på ca 50 m2 samlet set, eller mindre end 50% af det m2/vægt forhold vi har derhjemme.
Eneste rigtige minus (ud over de små sejl) var redningsveste, der var meget store og klodsede – medbring hjemmefra!
Båden var udrustet med en 30 HK Yanmar disel og ingen bovpropel – også lige i underkanten
Vi betalte 15-20.000 kr ialt for båden for en uge
Nødgrej.
Alt nødgrej var ombord (redningsflåde, VHF og satellit nødsender), ligeledes GPS plotter og instrumenter for dybde og vind. Der var også gammeldags søkort samt en glimrende bog om at sejle i områder (på Engelsk)
Udstyr
Der var GPS plotter (Shipmate) og instrumenter for dybde og vind, GPS plotteren var også kontrol for autopilot
Vi havde også gummibåd, men ikke motor
Indcheckning gik også nemt nok, men vi havde også passet godt på prammen og ikke ødelagt noget. Vi tog en bunke foto af fribord mm. for at undgå evt. tvivl om skader. Båden var nu pæn og ordentligt så ikke noget problem.
Båden havde selvfølgelig toilet, men der var IKKE darkwater tank, dvs. vi kunne ikke bruge det i havnen – ret irriterende – desuden lugtede der ikke ret godt på toilettet.
Sejlfarvand
Meget anderledes end derhjemme!
Bølger og “dyr”
Bølgerne er der altid, enten drevet af vinden eller som Atlanterhavsdønninger og det passer ikke altid med vindretningen
Men der er også mange dyr i og på havet. Vi så skildpadder (en af dem overhaledes os faktisk 🙂 – siger lidt om sejlarealet) delfiner og en masse fugle. Ved snorkling og i havnen var der også mange fisk af varierende størrelse.
Vind
Vinden er meget skiftende over døgnet og det skifter hurtigt, både retning og styrke. Ligeledes stor forskel på f.eks. sydenden af Tenerife og overfarten til La Gomere – der tales om “accelerations zoner”, uden vi helt forstod hvad og hvornår. Men når man først kom fri af øerne var vinden ret stabil uden mærkelige vindspring og lign.
F.eks. ved afrejsen om søndagen fra sydenden af Tenerife blæser det ca 3-5 mps fra nord og nordvest. Da vi kom fri af Tenerife på vej mod Lagomera blæste det op til 12-14 mps og store bølger – her var det ok med storsejl alene og motor på en foran for tværs til La Gomera.
Generelt var vejrudsigten IKKE pålidelig (yr.no). Vindretning var ofte anderledes.
Dybde
Dybden er der altid, man kan langt de fleste steder gå tæt på kysten og der er stort set ingen småøer omkring de enkelte vulkan øer. Dybden imellem øerne er omkring 3 km og man skal ikke sejle mange minutter væk fra en ø, før ekkoloddet viser ingenting – altså meget dybt – og lidt senere er man på 3 km. dybde.
Svært at finde ordentlige ankrepladser for natten, til gengæld er det mest lange bølger (dønninger) man sejler i.
Alt i alt meget anderledes end at sejle i DK eller Sverige for den sags skyld. Ligner måske mest Norge eller Island?
Strøm
Der er strøm, men nok ikke over 1/2 knob, vistnok mest nordgående
Tidevand er omkring 2 meter, altså som ved Esbjerg / Fanø, men alle marinaerne er med flydebroer, så det giver ikke problemer
Vindretningen er dominerende fra nord og typisk meget mere omkring La Gomera end sydenden af Tenerife
Opankring for natten er vanskelig, problemet er, at der er dybt ret langt ind (selvfølgelig med undtagelser) og der er hele tiden bølger. Vinden skifter og vi turde ikke lægge os for anker om natten, men fint nok om dagen for at svømme
Havne og Havnepenge
Vi prøvede kun tre havne og fælles for dem, er at de går meget mere op i ankomst og liggeplads end man gør i DK. Desuden er check in mere besværligt end i DK. Bevares de er vældigt flinke og hjælper gerne, men afsæt mindst en 1/2 – 1 time til havnefoged besøget, hvor man bliver bænket i en blød stol.
Alle havne har flydebroer, hvilket er nødvendigt ved 2 meters tidevand
Man skal medbringe:
- Passager liste samt pas for alle der er på båden
- Opgive hvor man kommer fra og er på vej hen
- Alle bådens papirer (navn og forsikring)
EL og vand
Strøm stik i båden (og de fleste andre steder) er en 230 volt variant med to hun pinde samt en han pind der er jord, dvs. flade DK stik (f.eks. iphone oplader) kan fint gå i stikket, men runde stik kan IKKE med mindre de er “europæiske” og har et hul til jordstikket, så kan de godt bruges.
Alle havne har el standere på broen og der er mange af dem, vi havde alle gange direkte tilgang til stik max 5 meter fra båden
Vand ligeledes, lige ved broen
Begge dele er inkluderet i havne priserne
For de havne vi besøgte gælder:
La Gomera – San Sebastian.
Den største (og eneste rigtigt havn) på La Gomera – fin havn, ca 15 Euro, incl. vand, el, bruser mm. Aflåst, så kræver kort, vi fik tre stk. kort mod depositum på 5 euro pr stk. Bemærk havnen skal helst kontaktes inden man lægger til (VHF eller mobil), eller man kan lægge til lige inden for havnemolen og så gå op til havnekontoret og få en plads. Indsejling skal ske helt inde ved land og lidt besværlig, hvor man skal følge nogle bøjer uden om hovedindløbet – vi fulgte efter en anden. Derudover nemt nok at anløbe og god plads til at kommer omkring. Ustadig vind, sikker pga. nordlig vind og vi kom ind i 10-12 mps i en pram vi skulle lægge til for første gang, men det gik fint nok. Y – bomme, hvor vi lagde til med stævnen forrest, jeg turde ikke bakke skidtet ind i den vind.
San Sebastian er en rigtig fin lille by, få turister og gode spisesteder, vi var 6 personer og kom af med ca 100 Euro incl. mad og drikke. Vi var der et lille døgn, vi havde hørt en vejrudsigt og noget med > 15 mps fra nord resten af ugen, så vi tog tilbage til sydenden af Tenerife
Tenerife syd – Marina San Miguel
Denne havn ligger på syd siden af Tenerife, ca 3 NM øst for vores “hjemhavn” og vi nåeder der til lige inden det blev mørkt. Det er en privat havn og vi havde kontakt via telefon. Tillægning nem nok, svag vind og gæster ligger lige ved indsejlingen med agterfortøjninger og 2 x morring fremad. God plads! Pris 22 Euro incl. alt og toilet / bad var lige ved båden
Der er et lille cafeterie / bar ved toilet bygningen, men kun egnet for kaffe (og øl), ikke spisning. Der er ca 750 meter op til “byen” som er lille med ca 10 spisesteder – ligger lige op af en golfbane. ca 100 – 150 euro for 6 personer aftensmad
Pæn og ordentlig havn og meget tæt på lufthavnen. Vi var her 4 overnatninger, men det skyldes nu mest at vi havde lejet bil og kørte herfra. Vi var også ude på en dagstur herfra for at svømme
Tenerife syd – Marina del Sur
Hjemhavnen, her var vi en nat, ved ikke hvad havnepenge er (del af bådlejen), men et pænt stykke til toilet og bad og de krævede nøgler, så besværligt. Havnen er fin nok og diesel køb lige ved indsejlingen
Hyggelig lille by få 100 meter fra vores plads, og mindst 25 spisesteder ++, vi betalte ca 150 euro for mad – 6 personer
Oplevelser
Der er mange muligheder og hvis man lejer bil i noget af tiden kan man nå endnu mere.
La Gomera / San Sebastian
Hovedbyen på La Gomera hedder San Sebastian og ligger på øens vest side, godt beskyttet bag bjerge. La Gomera er en typisk klippe vulkan ø der rejser sig fra 3000 meters dybde til ca 1500 meter, hvor den er højest. Stille og rolig i forhold til Tenerife og med væsentligt færre indbyggere og få turister. Vi har været her engang tilbage i 2000 på alm. charter turistferie
Los Gigantes
Lodret klippevæg med 800 meters højde direkte fra havet. Vi sejlede derind på tilbagevejen fra La Gomera – flot og imponerende
San Miguel
Både benævnelsen for havnen og for en lille by oppe i bjergene, havnen er god, men ret isoleret, så bedst, hvis man har bil. Byen har mange spændende og flotte bygninger og man spiser godt på det lille hotel. Der er også indkøbs muligheder, incl. frugt grønt mm.
Teide
Bjerget ligger ca. midt på øen og er gammel (udslugt?) vulkan med en høje på ca 3700 meter, hvilket er meget på en relativ lille ø. Selve toppen kan nås via en lift, der kører fra højsletten i ca 2300 meters højde. Der er helt sikkert rigtigt mange foto af Teide på nettet, så ingen her…
Sante Cruz
Vi ville have sejlet derop, og vi forsøgte, men efter vi var nået halvvejs blæste det op til >> 12 mps og stik imod, så vi opgav og lejede en bil istedet.
Generelt en stor og flot by, ca 200.000 indbyggere, så noget større end Aalborg. Alt i indkøbsmuligheder – så god mulighed for at få slidt på kreditkort
Nordøen
Denne del af Tenerife har jo et helt andet klima end sydsiden – dels køligere, dels med mere nedbør.
/MBA opdateret d 12 april 2016