Båden blev købt sommer 2008 i Skærbæk hos Quorning boats. Den er brugt, men har sejlet meget lidt, og kun for motor. Fantastisk båd, ideel til tursejlads, lav dybgang, ligger fuldstændigt stabilt med max 10 graders krængning og sejler stærkt sammenlignet med "alm" sejlbåde
Mht. touring / extreme. Forskellen på de to er udelukkende rig og dermed sejl area, hvor det er 84 / 95 m2 (storsejl+forsejl / genakker) for touring er det 100 / 105 for extreme. Da købes skete var det lidt tilfældigt at det blev en touring, men via efterationalisering er det faktisk det helt rigtige her oppe i Limfjorden, hvor det ikke er helt forkert med: "Blæsten går friskt over Limfjorden ...". En touring skal rebes ved 8 mps på bidevind og det har vi faktisk ret tit heroppe
Det var egentligt en tilfældighed at det blev en Dragonfly, jeg (vi) kiggede på at købe endnu en X båd, gerne en X40 eller måske en X43, hvor priserne for en 2-4 år gammel båd var rimelige. Af forskellige årsager, bl.a. at en jeg arbejder sammen med anbefalede lige at lægge vejen forbi Skærbæk. De jo var meget ihærdige hos Quorning så det endte det med en DF35. Med til historien hører også at en ny DF35 vil der nok være 1-2 års leveringstid på, men de havde to meget lidt brugte som pga. uheldige omstændigheder var til salg. Eneste ulempe er nok prisen, man betaler noget mere for en 35 fods båd end for en let brugt X40 eller stort set det samme som for en let brugt X43.
Vi kan sejle båden helt op på stranden. Det er en lidt speciel oplevelse at sejle stille og roligt ind og GÅ i land med ankeret - uden at bliver våd. Samtidig er der så dybt ved Lilleøre (Samsø, Langør), at vi kan hoppe i vandet på hovedet ved agterenden
På vej fra Grenå til Anholt, hvor vi søsatte gummibåden for lige at tage nogle foto, fantastisk vejr!
På vej fra Anholt til Hals, super vejr. Hele familien kan fint være på den ene trampolin - hvilket er helt fint når solen skal passes. Dog er der fast arbejde til spiler (genakker) gasten...
2008 hastighedsrekord sat i et pust på 10 mps... Det er på vej fra Samsø (Langør) til Aarhus, det blæste vel 6-8 mps og vi sejlede slør for storsejl og genakken og så enkelte pust på 10 mps. Det var sjældent vi var under 10 knob. Det hele er udramatisk, den accelerer blot når der kommer et pust. Dog lige med forbehold for kalibrering af vindmåler... (Fart er ok, den passer ihvertfald med GPSen)
Denne rekord blev slået i sept 2009, på en tur fra Nibe til Aalborg havde vi 12-14 mps og fuld sejl på halvvind nåede vi 20.2 knob - igen uden den store dramatik - bare fuld fart :-)
d 22 aug 2010 nåede vi så 21.2 knob i 10-12 mps fra vest, genakker og med ca 135 grader til vinden lige før Fruensholm - det gik stærkt med at få spileren ned før vi skulle luffe op for at gå sydpå mod Aalborg - der er IKKE meget plads
Her i feb. 2013 er det nok tid at gøre status efter fire fulde sejlsæsonner, I stikordsform -
Starten på sæsonnen har været vanskelig, pga. vejret, det har bare været p.... koldt, men vi er dog kommet i vandet, har fået mast på og sejlet en kort tur i meget stille vejr. Et par noter i den anledning:
Opdateret d. 15 marts 2014
I virkeligheden er overskriften misvisende, eftersom langt hovedparten af vores problemer er selvforskyldt, men dette lige så meget for at sige at en trimeran er mere kompleks end en alm. sejlbåd, men det kan læres ....
Fejl | År | Noter og afhjælpning |
Defekt ror udløser | 2008 |
Roret i en Dragonfly kan klappe op og det udnyttes dels til at kunne gå tæt på land, men også som sikkerhed, hvis man går på grund, så vil kølen først klappe op og dernæst roret. Derfor sidder der en op haler line og en nedhaler line, den sidste er nødvendigt, fordi rorets vægtfylde er noget lavere end vand og noget skal jo holde det nede. Princippet er det samme for kølen Selve rorudløseren består af en metal bundramme hvor der er monteret en "clamp" på et vippeled. Der sidder så en kugle i et lille rør på bundrammen samt en fjeder som så giver trykket på vippeledet, så det kun udløses når det skal ske. Problemet var så bare at vippeledet var lige langt nok, så det sad faktisk i spænd i selve bundrammen, dvs. effekten af kuglen og fjederen var nul. Løsningen var til gengæld simpel: fil lidt på vippeledet, så går det hele som det skal Det her problem gav så til gengæld nogle andre problemer, nemlig at når rorudløseren ikke virker, så må tingene jo give sig et andet sted, når noget går galt og det er så sket i to omgange Første gang var en moderat grundstødning, hvor kølen var klappet op og roret så tog grunden, men da udløseren IKKE virkede gik det ud over den fiberplanke der sidder under cookpit gulvet, der er limet fast og som har en blok der styrer nedhalet. Denne planke blev så bøjet og gav delvist slip i limningen, dvs. den virkede som fjeder, hvilket vel egentligt var godt nok. Løsningen blev at lægge en metalplade ind under planken og bruge den til at fastholde planken i top og det har virket upåklageligt til maj 2013 (nederst til højre) I maj 2013 havde vi så en anden grundstødning, hvor roret klappede op, men eftersom hverken udløseren virkede eller træplanken kunne give sig, gik det så ud over vendeblokken der sprang med et ordentligt brag. Dette blev så løst ved at binde en ny blok fast derinde Dette medførte så selvfølgelig at vi var nødt til at finde ud af, hvad der egentligt er galt og der fandt vi så ud af, at udløseren ikke virker og aldrig har gjort det. Løsning: filen og så virker det! Øverste og midterste foto viser før og efter Dette er så et ægte DF35 problem - men nok kun den ene gang det er sket |
Defekt top svivl på genua furl | 2008 |
Til en Onsdagssejlads, kom vi til at furle forsejlsfaldet omkring forstaget og efterfølgende bruge elspil til at furle videre, hvilket medførte en skade på topsvivel, så den begyndet at køre meget trægt - dette var naturligt nok selvforskyldt, og resultatet blev flere skader FØR vi fandt ud af, hvad der egentligt var galt Vi skal helt frem til 2013 før vi endeligt fandt ud af, hvad der var galt og fik skiftet topsvivel - men siden har det kørt som i smør - altså godt! |
Sprunget forstag | 2009 |
Under en tur hjem fra Sæby til Aalborg, i meget hård vind og på kryds, havde vi behov for at furle forsejle (rebe) og det gik meget trægt (grundet defekt top svivel), dette medførte at forsejlet blev furlet, men samtidig blev forstaget drejet med rundt og alle de yderste wire stykker blev brækket over, så forstaget reelt bestod af de inderste. Resultatet var at forstaget sprang på vej ind ved Hals Rende, heldigvis blev masten hængende i forliget på genuaen, så vi kunne trække spiler faldet frem for at holde masten. Udpræget selvforskyldt! Vi fik meget hurtigt et nyt forstag nede fra Quorning og fik lappet tingene sammen. Selve furl profilet kunne kortes op i toppen og forlænges i bunden Dette har klart nok været vores værste oplevelse |
Lanterner | 2012 og 2013 |
Båden er udrustet med Lopo LED lanterner og det er jo fint for strømforbruget, men jeg er ikke imponeret over stabiliteten. I 2012 begynde den forreste R/G lanterne at være ustabil, så kun den ene af dem virkede, dette blev fikset på garantien og med god og meget hurtig service, så ikke noget der! Men i 2013 begyndet agterlanternen (kun hvid) at blive ustabil og er idag ikke fungerende og skal skiftet, men nu er den jo over 5 år gammel Nyeste her i slut 2014 er at frontlanterne gik endnu en gang - denne gang både rød og grøn. MEN efter kontakt til LopoLight, fik jeg en ny plus et filter til den sidste (toplanternen), der skal forhindre overbelastning. Dette er så et Lopolight problem og måske mindre et et Dragonfly problem.... men trods alt med en supergod service mht. at gøre noget ved det, ialt har jeg fået skiftet 3 gange og de 2,5 gang er det på garantien - det er god service! |
Lanterne og foldesystem | 2014 |
Så skete det - vores første regulære problem, der involverer det faktum at det er en foldetrimeran - og ikke blot en alm. båd. Folde systemet jo opbygget med to stk. sideskrog der hver især kan foldes ud parallelt med med hovedskroget. Dette sker så via 2 x 2 "vinger der i hver ende er monteret på sideskroget og på sideskroget - fremme og tilbage (eller agter som det vel hedder på en båd). Selve udfoldningen og opstramningen af trampolinen sker så via et sindrigt talje system, hvor der sidder et rustfrit beslag på de to agterste vinger. På disse beslag er monteret (svejset) en firkantet rustfri stål kasse, hvor der er monteret tre hjul, hvoraf de to bruges til at folde ud og den sidst til agterstaget. I sommers på vej ud fra Grenå mod Bornholm sprang "inderkassen" så i den ene vingerne, og det betyder så at vi ikke kunne folde ud. Tilbage til havnen og vi fik skilt det hele ad og efterfølgende svejset beslaget og så kører det ellers som det skal igen. Bemærk at det ikke er farligt imens vi sejler, fordi sideskrogene holdes ude vha en sikkerhedswire, så i aller værste fald vil vi ikke kunnd bruge trambolinen, men vi vil ellers kunne sejle helt normalt (foto følger) |