Stille og rolig kanal / flod sejlads. Noget nemmere end Gøtakanal, dels fordi der kun er 6 sluser, fordelt med 1+4+1, fartbegrænsningen er 10 knob og sluserne er meget større og uden horisontal vandbevægelse.
Målet er Gøteborg, nok samme gæstehavn, som Mogens og Helle ligger (eller lå) i, lidt uden for Gøteborg
SOL, op til 26 grader her hvor vi er nu. og ikke meget vind - typisk højtryksvejr
Vi kom op og afsted fra Vanersborg kajen vi havde lånt lige nord for broerne ca 08:15, igennem broerne - eller rettere broen. Jernbanebroen var åbenbart nedlagt. Ind til Vanersborg gætehavn for at få diesel. Faktisk en fin havn, den skal prøves næste gang vi kommer forbi. og så startede Trollhætte kanalen. Turen til Gøteborg er ca. 50 NM og følger Gøtaelv det meste af vejen. Der bygget sluer i flere omgang for at komme fra Gøteborg til Vanern og de nuværende er visntok fra 1930erne og er meget store i forhold til Gøtakanalen. Der er ialt 6 stk fordelt med 1+1+3+1, de fire midterste omkring Trollhætten. Det koste 1100 SEK at komme igennem. De er åbne for lystsejlads fra 09:00 - 19:00
Der er medstrøm så vi gik typisk 8-9 knob det meste af vejen og for moter. Der er enkelte sted med max 5 knob ellers generelt max 10 knob. Første stykke er tydeligvis en kanal, helt lige og relativ smal, ret hurtigt rammer vi første sluse, ind i den sammen med 2 andre og så går det ret hurtigt nedad, ud igen og videre. Et antal broer og så er det Trollhætte sluserne, fordelt med en enkelte og så en slusetrappe med 3 på stribe. Den midterste blev vi noget udfordret fordi de åbenbart også slusede op og der var nogle store og brede motorbåde med, det gik dog med at komme forbi hinanden. Videre ned mod Gøteborg og sidste sluse - Lille Edet - Den så nyere ud, ned af bakke og videre. Et antal broer, der skulle åbnes og da vi nåede Gøteborgs by gæstehavn - Lille Bomma - så der noget fyldt ud, så vi valgte at fortsætte mod Læsø og Nordre Rønner for at ligge for anker. Velvidende vi først vil være fremme ved 2 tiden. Det nåede vi, sejlede ind bagved Nordre rønner i 2-3 mps fra øst, droppede krogen på 4 meter og gik til ro
Tid | Event | Memo |
07:14 | Gåtur i området nord for Vanersborg |
Michael oppe kl 06:30 og afsted på en kort gåtur. Fint område og slet ikke så "træls" som det så ud i går, da vi nåede frem
Den her kaj kan godt anbefales, hvis man kommer efter kl 19.00 og ikke kan komme videre pga. broerne. Der ligger godt nok en lystbåden havn overfor, men det er IKKE en gasthamn |
08:00 | Exit kajen |
Af med fortøjningerne og stille og roligt af sted i næsten zero vind og høj sol. Planen er de første to broer, ind i Vanersborg gæstehavn for diesel og så ned til den første bro som styres fra Tollhætte kanalen. Der er åbent i kanalen fra 09:00 - 19:00, så det skal jo times rigtigt :-) |
08:13 | Dalby bro |
Jonna tager fat i dem via VHF og kanal 9 - intet svar, men broens signal lys skifter fra rødt blink til rødt og hvidt blink, som vistnok er signal til de har set og og påtænker at gøre noget. Efter kort tid åbnes broen, lyset skifter til grønt og vi "høvler' igennem til jernbanebroen Men øh - ingen bro? Den er åbenbart fjernet så vi kan fortsætte direkte mod Vanersborg gæstehavn. Stadig høj sol og svag vind
|
08:35 | Diesel |
Diesel salg starter først kl 09:00, han er dog klar 08:45, så på med 45 liter diesel, ca 900 SEK og hurtigt afsted mod Grob (?) broen som åbner kl 09:00 - forventer vi Havnen ser hyggelig ud, den skal vi prøve næsten gang vi kommer i nærheden. Der er også en mindre sejlsports butik, med reb osv. |
08:52 | 46,3 liter og næste bro |
Og igennem Grob broen ca kl 09:00 |
09:32 | Sluse 1 - Brunsbakke (?) |
De her sluser er vistnok fra 1930 og frem og det er jo nærmest helt nyt sammenlignet med dem i Gøtakanalen. de er også store 90 x 13 (?) meter, så vi kan fint være her udfoldet Bedst på øst siden med stigern og kroge. Den anden side er mere rå
|
10:41 | Trolhætten |
Trolhætten er en stor by og vi sejler lige igennem via elven / kanalen
(indsat senere) |
11:45 | Lock in |
Vi er nået igennem første sluse i Trollhætten og et utal af broer der skal åbnes, det går lidt langsomt, men det går ikke i stå. Vi når nu ned til slusetrappen med ialt 3 sluser Lige efter betaling og næste sluse går det hele koldt - der sker intet - vi venter men efter 10 minutter sker der noget og vi sluser nedad Lock in business model når det er værst :-) |
12:10 | Tæt pakket sluse |
På vej fra nr 2 til 3 i slusetrappen møder vi et større antal lystbåe på vej op, så der skal flettes , det går fint, men der er godt nok ikke meget plads, med vores 8.5 meter og et par store motorbåde. |
12:19 | Sidste sluse i trollhætten |
|
14:32 | sidste sluse afsluttet - og 1/2 sluseøl! |
|
16:25 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:195 / 7.2 | Wind relative:012/9.1 | Pos:57.8748 / 12.0243 | Engine RPM/Hours/Temp:2202 / 1855.50 / 90.0 | |
16:28 | Stort skib imod |
Og bølgesysrem der kommer i flere omgange Vi nærmer os nu Gøteborg, incl. en masse industri og andre spændende ting, lidt foto |
16:55 | Passerede jordfallsbroen. Den åbnede stort set med det samme |
|
17:55 | Mar bro |
|
18:20 | Venter ved broen før Lilla Bommern Der er kun en bro. |
Her var tidlige en klapbro, men den er åbenbart blevet skfitet |
18:36 | Sejlet gennem broen. Lilla bommer. Er stoppet. Vi sejler videre |
|
19:13 | Gt zero alkohol |
Traditionen skal jo holdes ved lige, dog uden alkohol |
19:32 | Skærgården |
Der er flot i skærgården her ud for Gøteborg og der er et utal af øer med pænt store huse |
19:50 | På vej mod ydre skærgård |
Og shovt hus passeret |
20:17 | Vildt mange skobe for anker |
|
22:12 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:290 / 6.3 | Wind relative:062/4.2 | Pos:57.5263 / 11.3683 | Engine RPM/Hours/Temp:2208 / 1861.30 / 90.0 | |
22:12 |
| |
22:13 | I rute meget trafik |
|
22:16 | Lanternen tændt |
|
22:16 |
| |
22:23 | Mange skibe |
Nu kom aid display samt garmin plotter til sin ret! |
22:32 | Rende med udfordringer |
Mange skibe på en gang |
22:38 | Top lant virker ikke |
Så tænder sejlbådslant |
23:01 | Syrodde 3s ses tydeligt |
|
23:01 | Fuldmåne |
|
23:16 | Lys på læsø i sigte |
Ude ved Syrodde fyr - her ude har vi været mange gange for at søge efter rav |
23:25 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:244 / 7.1 | Wind relative:020/0.0 | Pos:57.4693 / 11.1465 | Engine RPM/Hours/Temp:2204 / 1862.50 / 90.0 | |
23:25 | Fuldmåne og ikke helt mørkt |
Men flot sften eller rettere snart nat Syrodde og nordre rønner blinker lystigt og motor, gps bringer os frem Mochael har vagten og jonna slumrer et par timer før vi skal lege med ankeret |
00:14 | Rød og blåt lys mod NE |
|
00:45 | Fyr tv |
|
01:47 | Anker S for Nordre Rønner på 4 mtr |
Ikke meget vind, vores toplanterne virker IKKE - sikker noget bøvl, det er den fjerde Lopo light lanterne vi skal have skiftet i bådens 15 årige levetid - det er ikke helt godt.. Men heldigvis finder vi en batteri drevet hvid lanterne, vi fik af Frank for nogle år siden og den lyser kraftigt, så den bruges som ankerlanterne |
01:56 |
| |
02:01 | For anker 3 NM Nord for Vesterø og 1.3 NM SW for Nordre rønner fyr |
Og der er kaj fest i Vesterø og det kan vi høre! |
02:07 | Backup ankerlys igang |
|
07:40 | Lant off |
|
This page MBA (c), created at: 14:12:14 the 04-10-2024 - Tour: 113 Trip:671