Trolhætte kanalen - dato:2024-07-20

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Stille og rolig kanal / flod sejlads. Noget nemmere end Gøtakanal, dels fordi der kun er 6 sluser, fordelt med 1+4+1, fartbegrænsningen er 10 knob og sluserne er meget større og uden horisontal vandbevægelse.

Målet er Gøteborg, nok samme gæstehavn, som Mogens og Helle ligger (eller lå) i, lidt uden for Gøteborg

Vejret

SOL, op til 26 grader her hvor vi er nu. og ikke meget vind - typisk højtryksvejr

Resultat

Vi kom op og afsted fra Vanersborg kajen vi havde lånt lige nord for broerne ca 08:15, igennem broerne - eller rettere broen. Jernbanebroen var åbenbart nedlagt. Ind til Vanersborg gætehavn for at få diesel. Faktisk en fin havn, den skal prøves næste gang vi kommer forbi. og så startede Trollhætte kanalen. Turen til Gøteborg er ca. 50 NM og følger Gøtaelv det meste af vejen. Der bygget sluer i flere omgang for at komme fra Gøteborg til Vanern og de nuværende er visntok fra 1930erne og er meget store i forhold til Gøtakanalen. Der er ialt 6 stk fordelt med 1+1+3+1, de fire midterste omkring Trollhætten. Det koste 1100 SEK at komme igennem. De er åbne for lystsejlads fra 09:00 - 19:00

Der er medstrøm så vi gik typisk 8-9 knob det meste af vejen og for moter. Der er enkelte sted med max 5 knob ellers generelt max 10 knob. Første stykke er tydeligvis en kanal, helt lige og relativ smal, ret hurtigt rammer vi første sluse, ind i den sammen med 2 andre og så går det ret hurtigt nedad, ud igen og videre. Et antal broer og så er det Trollhætte sluserne, fordelt med en enkelte og så en slusetrappe med 3 på stribe. Den midterste blev vi noget udfordret fordi de åbenbart også slusede op og der var nogle store og brede motorbåde med, det gik dog med at komme forbi hinanden. Videre ned mod Gøteborg og sidste sluse - Lille Edet - Den så nyere ud, ned af bakke og videre. Et antal broer, der skulle åbnes og da vi nåede Gøteborgs by gæstehavn - Lille Bomma - så der noget fyldt ud, så vi valgte at fortsætte mod Læsø og Nordre Rønner for at ligge for anker. Velvidende vi først vil være fremme ved 2 tiden. Det nåede vi, sejlede ind bagved Nordre rønner i 2-3 mps fra øst, droppede krogen på 4 meter og gik til ro


Vanern til Læsø

2024-07-20 07:11 Fra:Vanersborg til Gøteborg

TidEventMemo
07:14 Gåtur i området nord for Vanersborg

Michael oppe kl 06:30 og afsted på en kort gåtur. Fint område og slet ikke så "træls" som det så ud i går, da vi nåede frem


Båden i modlys


Flot udsigt ind mod Vanersborg


Og broen vi ligger ved

Den her kaj kan godt anbefales, hvis man kommer efter kl 19.00 og ikke kan komme videre pga. broerne. Der ligger godt nok en lystbåden havn overfor, men det er IKKE en gasthamn

08:00 Exit kajen

Af med fortøjningerne og stille og roligt af sted i næsten zero vind og høj sol. Planen er de første to broer, ind i Vanersborg gæstehavn for diesel og så ned til den første bro som styres fra Tollhætte kanalen. Der er åbent i kanalen fra 09:00 - 19:00, så det skal jo times rigtigt :-)

08:13 Dalby bro

Jonna tager fat i dem via VHF og kanal 9 - intet svar, men broens signal lys skifter fra rødt blink til rødt og hvidt blink, som vistnok er signal til de har set og og påtænker at gøre noget. Efter kort tid åbnes broen, lyset skifter til grønt og vi "høvler' igennem til jernbanebroen

Men øh - ingen bro? Den er åbenbart fjernet så vi kan fortsætte direkte mod Vanersborg gæstehavn. Stadig høj sol og svag vind


En bro med en broklap, næsten som vores lokal jernbanebro i Aalborg

08:35 Diesel

Diesel salg starter først kl 09:00, han er dog klar 08:45, så på med 45 liter diesel, ca 900 SEK og hurtigt afsted mod Grob (?) broen som åbner kl 09:00 - forventer vi

Havnen ser hyggelig ud, den skal vi prøve næsten gang vi kommer i nærheden. Der er også en mindre sejlsports butik, med reb osv.


Diesel kajen

08:52 46,3 liter og næste bro

Og igennem Grob broen ca kl 09:00


En helt alm. bro der åbner ved at klappe et par broklapper op - helt som Limfjordsbroen

09:32 Sluse 1 - Brunsbakke (?)

De her sluser er vistnok fra 1930 og frem og det er jo nærmest helt nyt sammenlignet med dem i Gøtakanalen. de er også store 90 x 13 (?) meter, så vi kan fint være her udfoldet

Bedst på øst siden med stigern og kroge. Den anden side er mere rå


En bro der åbner ved at hæves op, så hele brofaget hæves vertikalt op til den nødvendige højde - lidt ventetid

10:41 Trolhætten

Trolhætten er en stor by og vi sejler lige igennem via elven / kanalen


Den her havn lå vi i sidste gang vi var heromkring


Tydeligvis en kanal - helt lige


Endnu en bro


Her ses tydeligt hvordan der er boret huller igennem klippen for at få nødvendig dybde og nok også dynamit

(indsat senere)

11:45 Lock in

Vi er nået igennem første sluse i Trollhætten og et utal af broer der skal åbnes, det går lidt langsomt, men det går ikke i stå. Vi når nu ned til slusetrappen med ialt 3 sluser

Lige efter betaling og næste sluse går det hele koldt - der sker intet - vi venter men efter 10 minutter sker der noget og vi sluser nedad

Lock in business model når det er værst :-)


Lige før sluserne er det en lille havn, hvor vi også har ligget


I slusen på vej ned. Vandet kommer ind nedefra så stort set ingen sideværts bevægelse, dejligt i forhold til Gøtakanalens sluser


Og vandet tømmes ud


Efter sidste sluse omkring Trollhætten, nu kun en sluse tilbage ved Lille Edit


Vi går pænt stærkt over grunden

12:10 Tæt pakket sluse

På vej fra nr 2 til 3 i slusetrappen møder vi et større antal lystbåe på vej op, så der skal flettes , det går fint, men der er godt nok ikke meget plads, med vores 8.5 meter og et par store motorbåde.

12:19 Sidste sluse i trollhætten

14:32 sidste sluse afsluttet - og 1/2 sluseøl!

På vej ind i Lille edit slusen


Ude af slusen

16:25 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:195 / 7.2 | Wind relative:012/9.1 | Pos:57.8748 / 12.0243 | Engine RPM/Hours/Temp:2202 / 1855.50 / 90.0 |

16:28 Stort skib imod

Og bølgesysrem der kommer i flere omgange

Vi nærmer os nu Gøteborg, incl. en masse industri og andre spændende ting, lidt foto


Jonna har vagten i det gode vejr


Det her mangler vist lidt (læs meget!) vedligehold, det ser ud som om nogen er sejlet ind i huset - og det er et skib med større tonnage end vi kan præstere!


Et projekt, der stadig mangler "lidt" for at blive sejlklart


En sunken sejlbåd

16:55 Passerede jordfallsbroen. Den åbnede stort set med det samme

Et hus


En drejebro

17:55 Mar bro

18:20 Venter ved broen før Lilla Bommern Der er kun en bro.

Her var tidlige en klapbro, men den er åbenbart blevet skfitet


Broen, gad vide hvordan den åbner


OK, den hæves med hele brofaget, håber ikke der er biler på den...

18:36 Sejlet gennem broen. Lilla bommer. Er stoppet. Vi sejler videre

19:13 Gt zero alkohol

Traditionen skal jo holdes ved lige, dog uden alkohol


Farvel Gøteborg, og vi har en del skibe på samme kurs, både foran og bagved


Sidste bro i Sverige vi skal under, denne er dog rigelig høj!

19:32 Skærgården

Der er flot i skærgården her ud for Gøteborg og der er et utal af øer med pænt store huse


Mange af de her fyr, med nummer, som er bundfaste og markerer 10 meter (tror jeg nok)


En skærgårdsø, med et stort hus, bemærk de mange skibe for anker i baggrunden, På AIS talte vi op mod 100 stk

19:50 På vej mod ydre skærgård

Og shovt hus passeret

20:17 Vildt mange skobe for anker

22:12 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:290 / 6.3 | Wind relative:062/4.2 | Pos:57.5263 / 11.3683 | Engine RPM/Hours/Temp:2208 / 1861.30 / 90.0 |

22:12

22:13 I rute meget trafik

22:16 Lanternen tændt

22:16

22:23 Mange skibe

Nu kom aid display samt garmin plotter til sin ret!

22:32 Rende med udfordringer

Mange skibe på en gang


Nu bliver det mørkt, men månen er på vej op


De sidste rester af lys

22:38 Top lant virker ikke

Så tænder sejlbådslant

23:01 Syrodde 3s ses tydeligt

23:01 Fuldmåne

23:16 Lys på læsø i sigte

Ude ved Syrodde fyr - her ude har vi været mange gange for at søge efter rav

23:25 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:244 / 7.1 | Wind relative:020/0.0 | Pos:57.4693 / 11.1465 | Engine RPM/Hours/Temp:2204 / 1862.50 / 90.0 |

23:25 Fuldmåne og ikke helt mørkt

Men flot sften eller rettere snart nat

Syrodde og nordre rønner blinker lystigt og motor, gps bringer os frem

Mochael har vagten og jonna slumrer et par timer før vi skal lege med ankeret

00:14 Rød og blåt lys mod NE

00:45 Fyr tv

01:47 Anker S for Nordre Rønner på 4 mtr

Ikke meget vind, vores toplanterne virker IKKE - sikker noget bøvl, det er den fjerde Lopo light lanterne vi skal have skiftet i bådens 15 årige levetid - det er ikke helt godt..

Men heldigvis finder vi en batteri drevet hvid lanterne, vi fik af Frank for nogle år siden og den lyser kraftigt, så den bruges som ankerlanterne

01:56

02:01 For anker 3 NM Nord for Vesterø og 1.3 NM SW for Nordre rønner fyr

Og der er kaj fest i Vesterø og det kan vi høre!

02:07 Backup ankerlys igang

Virker fint

07:40 Lant off


Forrige Retur til oversigt Næste