Vanern på tværs - dato:2024-07-19

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Nu vil vi hjem for alvor og første forhindring for at komme til "den anden side" er Vanern, en tur på små 60 NM og vi kan tidligst starte kl. 0915, hvis ellers vi bliver sluset ud først af Sjøtorp, sluse #1. Dernæst har vi lagt forskellige ruter afhængig af vinden og hvad vi lige føler på dagen. Der giver jo en vis "bredde" frihed, at sejle på en sø, fremfor en flod eller kanal, hvor retningen er enten den ene eller den anden vej.

Når fremme på den anden side - ved Vanersborg dropper vi krogen og afventer lørdag morgen kl 09:00, hvor broerne åbner. Menuen kommer til at bestå af nypillede kartofler og røget laks - det bliver bare så godt!

Vejret

Sol og ingen vind til at starte med og senere 4-6 mps fra SW. Det hele holdt, men vi fik 8-10 mps fra SW i de sidste 3 timer, dvs. lige i snuden, men så kunne vi spare noget diesel

Resultat

Michael tidligt oppe og en gåtur langs gøtekanalen, forbi Sjøtorp sluse #1, #2,#3 og helt frem til #4 og 5 og tilbage igen på den anden side. Et enkelte møde kl 08:30 og dernæst gang i motoren, så vi kunne lægge os forrest ved slusen ud til Vanern. Sidste slusning og vi er i Vanern og ude af Gøta Kanalen og på vej over Vanern. Der var stort set ingen vind til at starte med, så fortsat gang i motoren.

Vi valgte ruten igennem Brommø sund og det var en flot tur med øen om SB, stadig i næsten ingen vind. Dernæst mod vest hen forbi en skærgård, hvor Spiken - en havn ligger. Her ville Arne og Sonja vil gå til idag. Let frokost og videre mod vest, stadig svag vind.

Med ca 30 NM tilbage og på SW kurs kom vinden - ja selvfølgelig fra SW altså lige imod, den steg hurtigt til 8-10 mps og mere i pustene, hvor den lå 2-3 timer hvor vi kom stærkt fremad for store og genua. Senere lagde vinden sig til omkring 4-5 mps, men stadig bølger, så gang i motoren og furl af genua. Videre fremad og tid for aftensmad - laks og nypillede kartofler, det var rigtigt godt. Fremme ved Vanersborg ville vi egentligt lægge os for anker, men der ligger en industrikaj lige overfor - mod vest. Den så stille og ubenyttet ud, så vi fortøjede der. Vi lader VHF kanal 16 være tændt samt AIS kørende, så kan andre da se os, hvis de skal bruge kajen


Turen som sejlet, vi nåede 72 NM, altså noget mere end de forventede 60NM.

2024-07-19 09:22 Fra:Sjøtorp til Vanersborg

TidEventMemo
06:30 Michael oppe og gåtur

Sjøtorp sluse #1 er den sidste på vej ud i Vanern, men den åbner først kl 09:00, så god tid for en gåtur

En gåtur langs kanalen med en bunke foto fra Sjøtorp sluse #1..#5

Flot tur og stadig meget imponerende, hvad man kunne for over 200 år siden

En stribe foto:


Starter mod vest og finder kanal kontoret, det er her man checker ind, når ankomst fra vest - flot bygning - som alle de andre i kanal systemet


Godt at kende afstandene


Sidste sluse og så er det Vanern


Derefter går jeg mod øst og er nu oppe i øverste havn (af tre), dvs. der er en slusetrappe med to sluser til mellemhavnen


Freja og Fartbølle, set fra syd


Sjøtorp sluse #2 og #3, foto mod NE, bemærk den lille bro forrest i billedet, det er her man sætter "Runner" af på vej ind nedefra


Og slusehuset


Og et spisested vi prøvede forleden, det var OK


Mellemhavnen, set mod NW


Vi er ikke tvivl om, hvor vi er!


Sluserne set fra land


Og bemærk det fine granit hus


Og en stenpullert


Styrstængerne til sluseportene er noget kraftigt kram - og det har virket hele turen


Og med forankring ind i siderne - det er jo pres på, når slusen er fyldt


Oppe ved sluse #6


Op fra slue broen ned mod Sjøtorp

Herefter går jeg tilbage langs den nordlige side af kanalen


En skibskirkegård eller blot nogle entutiaster der ikke er nået helt i mål...


I mellemhavnen findes en tørdok


Og en oversigt over kanalen


Det er næste som at være i USA, når man kommer væk fra byerne

08:30 Motor on og ud og ligge klar til slusning

Vi er først sammen med Freja og hurtigt to mere, vi kan vist godt være i slusen alle sammen, ellers bliver det tre styk, hvor den tredje var en svensker


Klar ved Sjøtorp sluse #1, atlså den sidste - vi er selfølgelig den første - vi skal jo langt


Og Freja lige efter

09:22 For motor efter sidste sluse

Vi var ude af slusen kl 09:15 og kurs direkte på ruten over Vanern. Der er svag vind fra skiftende retninger - helt som lovet af DMI, Yrno og Windy.

Køligt men sol og vi håber da at temperaturen vil stige

09:35 Store sat

Mest for motor, men storsejl hjælper da lidt til

09:57 Narpilen tværs

Første fyr på ruten, nu skal vi vestpå

10:22 Vender

Ca 30 grader til vinden så motor og store trækker. Genua er ikke sat - for lidt vind

10:23 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:229 / 6.3 | Wind relative:012/8.0 | Pos:58.9079 / 13.8333 | Engine RPM/Hours/Temp:2207 / 1840.90 / 90.0 |

11:08 Motor off. Sejler for store og forsejl

På vej ind i Brommø sund, men nok for lidt vind og den springer meget, anyway nu prøves det. Kysten / øen er meget fotogen, med et antal fyr


i sunden imellem øen og fastlandet


De her gule færger vinder altså ikke nogle priser for skønhed...


Og det samme motiv lidt senere

11:17 Motor on igen. Forsejl ned

11:32 I Bromø sund

Vi valgte ruten ned igennem Brommø sund og det flot, specielt mod SB - mod øen

11:48 Exit Brommø sund

Det var en rigtig flot tur igennem sundet, nu skal vi ud i det åbne


Et af fyrene på øens sydøst kyst


Og fra en anden vinkel

11:56 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:254 / 6.9 | Wind relative:019/5.8 | Pos:58.7923 / 13.6638 | Engine RPM/Hours/Temp:2210 / 1842.30 / 90.0 |

11:56 Vind wnw 3 mps

Stadig store og motor


Mod SW ser det næsten ud som en vulkan

13:56 Ruteændring

En svensk båd er på vej på tværs og skærer tilsyneladende noget af den rute vi havde tænkt, så vi følger efter - naturligvis efter at have dobbelt checket med kortet.

Omkring fyret / bøjen ser vi en masse små bøjer lagt ud - mærkeligt

14:09 Store skibe

Pænt store skibe her i Vanern


Og grundt vand mange steder


Men også mange fyr og bøjer


Jonna napper lige en Suduko

14:09 Vi fandt en anden sejlbåd for motor vi følger

14:48 N bøje

15:29 Vind fra sw 5 mps

Endeligt kom der vind, desværre lige imod

Vi går videre for st og m

15:30 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:225 / 6.7 | Wind relative:343/7.8 | Pos:58.6777 / 12.9490 | Engine RPM/Hours/Temp:2219 / 1845.90 / 90.0 |

15:52 Falder 5 grader ahr antares imod

16:02 Motor stoppet. Sejl sat. Vind 8-9 m SV

Nu kom der vind og den øger hurtigt til 8-10 mps fra SV, ganske stabil og ret varm luft. Vi vælger ikke at rebe, men slække en smule ud på storsejlet. Gerda styrer fint efter vindretning og vi går 7-7.5 knob på bidevind, hvilket giver ca 5 knob i VMG, bedre end for motor.

16:30 Byb pas

16:52 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:174 / 7.1 | Wind relative:028/11.2 | Pos:58.6157 / 12.7280 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 |

16:52

16:52 Vendinger ....

18:11 Gen furl motor on

18:23 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:209 / 6.2 | Wind relative:017/9.7 | Pos:58.5117 / 12.6018 | Engine RPM/Hours/Temp:2168 / 1846.60 / 90.0 |

18:23 Mærkelig vind

Vindmåler viser 5-7 mps og med 30 grader rel vind plejer vi at gå 6.5-7.5 knob og måske mere i så små bølger vi har nu.

Men genua og bunden af storen står dårligt, som om vi går 10-20 grader rel. til vinden.. Mens top af storsejl er ok. Det må enten skyldes landpåvirkning eller noget ukendt?

Bølger er små men krappe

18:34 GT time

Zero alkohol, men samme stemning, nu ca 2 timer til Vanersborg

19:22 Filet i glasfiber ved genua skøder

Tidligere idag - nødvendigt fordi skødet stod og skar ind i glasfiberen og omvendt.

Derfor gang i filen og det virker fint, men vi skal have lukket for vand ind i glasfiberen. Topcoat?

19:36 Store ned

19:37 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:226 / 5.7 | Wind relative:010/10.0 | Pos:58.4501 / 12.4066 | Engine RPM/Hours/Temp:2187 / 1847.80 / 90.0 |

19:55 Rende ind

Nu er der ikke mange sømil igen, stadig vind men aftaget til 4-5 mps


Nu nærmer vi os Vanersborg

21:15 tillagt industrikaj før broen ved Vanersborg

Ikke det fedeste sted, men bedre end at skulle døje med ankeret :-).

Nu må vi se om det er tilholdssted for byens unge, der fester igennem hele fredag aften og nat...

Et glas rødvin og så snart i seng


Vores kaj - det er en industrikaj, men den ser ikke ud til at være i drift, bortset fra der er bøjer og ledelys

22:57 Sengetid


Forrige Retur til oversigt Næste