West part - dato:2024-07-16

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Den vestlige del af kanalen skal passeres, og det skal ske i to etapper, hvor den første er med få sluser, men et utal af broer

Første sluse er ved Forsvik og det er den ældste og samtidig den største, med op til 3.5 meters højdeforskel. Dernæst igennem nogle småsøer, Spetsnæs kanalen og ud i Viken, som er den højest beliggende sø i Gøtakanalen. Søen er som et omvendt V. På vestsiden første nedslusning, men højest en 1/2 meter og igennem et flot stykke af kanalen uden sluser, men mange broer indtil vi rammer Torreboda

Vejret

OK, med sol / let skyet indtil ca 18.00, hvor det begynder at regne. Vind usikker retning, men svag. Det holdt om end regn først startede kl 20, lige efter vi havde spist

Resultat

Helt som planlagt. Forsvik slusen er med groft tilhuggede sider, dvs. større krav til fenderne, men ellers stille og rolig slusning, hvor vi kom først sammen med Freja, hvor der var min 10 der ventede. Videre igennem småsøerne og via Spetsnæs kanalen ud i søen Viken. Viken var foldet for motor, et sted imellem 0 og 2 mps vind fra skiftende retninger, Den er ca. 10 NM lang, 5 op og 5 ned. Endnu en sluse da vi ramte kanalen igen, denne gang nedad, men det var højest 1/2 meter. Stille og roligt igennem det smukke landskab i høj sol, indtil vi nåede den kunstige ø, hvor vi lagde til og spiste frokost og gik en kort tur.

Derefter i konvoj med 4 andre både plus Freja og os mod Torrebode, en faldt fra på vejen, mens resten nåede frem til Jernbanebroen, hvor vi slap igennem som #2 og fik tillagt i Torreboda, hvor der var fyldt ved den nye bro mod syd, men ellers god plads, dog uden strøm. Kl var nu ca. 15.00

Havnen blev ret hurtigt fyldt op. Vi fik spist is, gået tur og bestilt bord på en US DIner for spisning kl 18.30. God mad og lidt øl, før tilbage til båden og i seng, vi skal nå 18 sluser imorgen!


En af de længere ture i kanalen, bl.a. pga. Viken søen

2024-07-16 08:52 Fra:Forsvik til Torreboda

TidEventMemo
08:52 Vand

Vi var oppe så vi kunne komme afsted til kl 09:00, der var både vand og strøm ved broen og faciliteterne er som sædvanligt i top, men helt rene toiletter og bad

Vi ligger som #2 eller 3 for at komme igennem slusen, så vi skal være klar når slusevagten kommer og starter showet


Der er noget specielt omkring det her hus - læste vi os til


Endnu en sluse hus, men noget anderledes end de andre

08:53 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:343 / 0.0 | Wind relative:036/0.0 | Pos:58.5760 / 14.4388 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1829.40 / 59.0 |

09:45 Spetnæs kanal passeret

Fik ikke skrevet hvornår vi kom afsted... Så nedenstående er tilføjet senere

Pludseligt kl 09:00 lyser signalet grønt, hvor vi forventede at slusevagten kommer ned og sætter det hele igang. Anyway gang i motor, slip fortøjninger og afsted. Vi er første båd i slusen, tæt forfulgt af Freja, imens resten holder sig lidt tilbage, selv om en tysk båd er klar - men vi har altså først i går!

Slusen er med 3.5 meters forskel den største i systemet, men slusevæggen er noget ujævn, så med Jonna på land har Michael og Mogens nok at se til. Det går dog glat.

Vi (Jonna og Michael) har været i den vestlige del frem til Karlsborg tidligere (2010), så nu er vi på kendt grund. Det første stykke er igennem smalle stykker, incl. Spetsnæs kanalen som må være sprængt ind i klippen for at undgå det sydlige grunde stykke af Viken.


På vej ud af Forsvik slusen, med Freja lige bagved


Jonna gætter på vi skal til venstre - men tror hun snyder og får hjælp udefra...


I det her område af kanalen som er delvis sø, er lavet en mole langs sejlrenden, hvor der har gået dyr (okser?) og trukket skibene i tilfælde af vindstille - idag har vi så motor


På vej ind i den smalle kanal, her er ikke plads til modsejlende, så udkig er nødvendigt!


Og Freja er lige bagved


Tungen lige i munden


Mogens styrer navigationen, det er nu ikke helt så indviklet i kanalen, det er enten frem eller tilbage - modsat på havet, hvor det er fuld 2d eller en flyver med fuld 3d - ihvertfald til man rammer jorden :-)


På vej ud i søen: Viken, hvor vi skal sejle NNW til vi når toppen og derefter SSW - altså et omvendt V

09:45 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:327 / 5.8 | Wind relative:000/0.0 | Pos:58.5819 / 14.3998 | Engine RPM/Hours/Temp:1871 / 1829.90 / 90.0 |

09:45 Ingen vind så motor

Her i Viken søen havde vi håbet vi kunne sejle for sejl, men ingen vind så vi bliver sammenfoldet og går med 6 knob op igennem søen, der smalle stykker, men det meste er bredt og nemt at sejle, Gerda - selvstyren kommer i sving og det går mod NNW.


Mange små øer i denne del af Viken


Et smalt sted med en bro

10:49 Toppen af viken

Nu er det blot at dreje mod SSW ned af Viken og frem mod den vestlige del af kanalen

11:09 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:213 / 5.7 | Wind relative:354/3.2 | Pos:58.6227 / 14.2567 | Engine RPM/Hours/Temp:1883 / 1831.30 / 90.0 |

11:09 0. Wind

11:16 Viken snart slut i nul wind

Men flot vejr...


Endnu en Ø, men med et mærkeligt sømærke, eller?


Og zoomet lidt ind


På vej ind i kanalen igen

Og fremme ved slusen, denne er også manuelt, men de har glemt at indforskrive de sædvanlige børn (børnearbejde), så vi må selv igang med at åbne og lukke under kyndig vejledning fra slusevagten. Mogens tager vagten


Jeg er klar!


Og så arbejdes der!

12:00 Frokost på øen

Vi er fremme ved den eneste ø i systemet, som tilmed er kunstig, den er dog forfundet med en "dæmning" mod vest og en bro mod NE. Men hyggeligt sted med tillægning for 3-4 skibe, så Freja og vi kan fint være her. En tur op til obelisken og så er der frokost, mest med rester fra de sidste par dage.

Efter en times tid, videre mod Torreboda

Lidt foto fra stedet:


Bådene ved broen og vi er på vej op til Obelisken


Og en forklaring


Måske ikke det teknisk mest vellykkede foto...


Obelisken

13:06 Lavt

Der er åbenbart områder i kanalen der har lavt vand...

Og lidt flere foto:


Her går tog..


Endnu en sjov bro


En lille kabel færge, tror ok de praler med det er verdens mindste, men Fannemandsfærgen på Læsø er altså mindre...

15:12 Torreboda tillagt på syd siden

Desværre ingen strøm, men ikke noget problem når vi har gået for motor hele dagen og vi også skal det imorgen

Ellers fin havn, gode faciliteter og fin by

15:30 Service

Vi adskilte også BB folde system for check. Alt OK

16:30 Torraboda havn

ingen betaling - del af kanalafgiften. ingen el på syd siden for ca 60% af broen, dvs. den del der vender mod vest. wc, bad osv. er OK, rene og pæne

I det hele taget er Torraboda en større by og er opstået som del af samfærdsel gods og person imellem kanalen og jernbanen - såvidt vi kan læse os til

18:30 Diner spisning

Mogens og Michael gik en tur og fandt den her Diner

Gode burgere og forret - og ikke helt kaloriefri :-)


Menu kortet


På vej derop


Forrige Retur til oversigt Næste