Gotland forlades for denne gang, vi skal ind mod Mem, have købt billet til kanalen og den vej tilbage mod Aalborg.
Vi vil starte tidligt, kl 04:00 og på bidevind sejle mod NW, ialt en længere tur på ca 96 NM, eller måske lidt kortere for at finde en god ankerplads, før vi rammer Mem - det kommer an på dagsformen. Minimum er dog omkring 85 NM, før vi er i skærgården.
Vi starter ud med vestlig vind der op af dagen drejer først mod SW og senere helt mod S. styrken startende med 6-8 mps men aftagende. Forventet sol - ihvertfald til at starte med og ingen nedbør.
Vi kom fint afsted, Freja var taget afsted dagen før, men der var kommet enkelte andre gæster i havnen. Vi sejlede ud i yderhavnen, fik foldet ud og så for motor mod vinden og nogen bølger og drejet mod NW, op med sejl og mod Mem på bidevind. Selve turen til skærgården var som alle andre sejlture og vinden drejede pænt som forventet, så det var kun bidevind det første stykke. Vi havde et problem med det relæ der forbinder hoved batteribanken og bovpropel batteriet. Det blev løst via et "manuel relæ".
Skærgården er som altid vældig flot, og ruten skal følges, at gå på grund er ikke sjovt, det er jo ikke sand som det meste i Danmark. Vi forsøgte at lægge os for anker, men det ville ikke bide på trods af flere forsøg, så konklusionen blev direkte til Mem, som vi nåede ca 21:15, fik lagt til ved siden af Freja og nu klar til turen i sluserne!
Tid | Event | Memo |
01:58 | Michael oppe |
Vil arbejde og have gået min 3000 skridt før vi tager afsted. Der vil være god mulighed for at sove på de ca. 100 NM tur, der venter |
01:59 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:328 / 0.0 | Wind relative:000/0.0 | Pos:57.3894 / 18.1880 | Engine RPM/Hours/Temp:-1 / -1.00 / -274.1 | |
04:27 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:013 / 0.0 | Wind relative:360/7.7 | Pos:57.3894 / 18.1880 | Engine RPM/Hours/Temp:695 / 1804.60 / 54.0 | |
04:46 | Exit Klintholm havn |
Det er køligt så tidligt på dagen, men vi kom da op, for motor ud af havnen. Udfold skete i yderhavnen |
05:34 | Tæt på utholmen |
På bidevind i 6 mps, vi har krydset et par gange, men forventer nu at kunne holde op mod Mem og håber på vinddrejning mod syd Jonna har vagten |
07:34 | Mba overtager vagt |
Stadig bidevind på BB halse mod NW |
07:35 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:340 / 6.9 | Wind relative:325/7.7 | Pos:57.6004 / 17.8907 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1805.30 / 90.0 | |
07:57 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:338 / 5.7 | Wind relative:332/7.1 | Pos:57.6375 / 17.8647 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1805.30 / 90.0 | |
08:07 | Vindinstrument reset |
Vores vindinstrument er nogen gange mærkeligt og viser noget forkert eller intet. Nogen gange viser den data - nå ja som vinden blæser Tror det skyldes vi IKKE bruger en Garmin trådløs vindmåler og når så den "ser" en garmin kobler den sig på den - og det er ok sket i Klintehamn Løsningen er hver gang: .* Tryk menu knap .* Scroll til system, menu .* Scroll til DFTL (factoryvdef), menu og menu .* Så kører det igen Lidt irriterende - og en oplagt software fejl |
08:17 | Internet tabt |
Så plejer vi at være godt 20 NM fra nærmeste mast |
08:23 | Ude af Svensk terrotial farvand, så vi kan vaste! |
|
08:28 | Strøm forsvandt pludseligt. Motor på strøm igen. |
Mærkeligt, vi prøvede præcist det samme for 1 år siden, næsten samme omstændigheder |
09:50 | Motor on 2200 omdr. Lader batteri |
Det her strømsjov dur altså ikke, nu skal der findes ud af, hvad der er galt. Bedste bud er enten manglende opladning i havnen (mindre sandsynligt), den anden er manglende strøm på bovpropel batteriet, som jo er dobbelt så stor som det alm. forbrugsbatteri. |
10:23 | batteri problemer |
Det viser sig at relæet der kobler hoved og bovpropel batteri sammen IKKE virker når slukket, dvs. de to batteri banke er ikke koblet sammen. Midlertidig løsning lavet, så vi manuelt kobler bovpropel batterier (200AH) og forbrug sammen. Det skete automatisk via et relæ, som er gået kold
Udfordringen er så det skal manuelt slås fra NÅR bovpropellen skal bruges, men det lever vi med |
10:28 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:333 / 7.3 | Wind relative:276/5.6 | Pos:57.9456 / 17.5584 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 | |
10:33 | Intet i sigte |
Nu for sejl, tror batterierne er ladet nok op |
14:32 | Fyr tv bb 2 nm |
|
14:32 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:336 / 6.1 | Wind relative:213/5.3 | Pos:58.3206 / 17.2238 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 | |
14:33 | Internet på tlf |
Vi nærmer os civilisationen igen igen |
15:41 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:332 / 7.4 | Wind relative:234/3.0 | Pos:58.3584 / 17.1874 | Engine RPM/Hours/Temp:2266 / 1806.70 / 66.0 | |
15:41 | Vind aftagende og motor on |
Target er djurø der ligger ca 10-15 nm fra men , dvs ca 15-20 nm fra nuv pos Solen stadig på med god varme, men enkelte cirrus skyer |
15:48 | Lader med 20 amp |
|
15:52 | Byb tv bb |
|
16:33 | Store ned |
|
17:25 | Køl ned |
Stadig motor 1200 |
17:25 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:251 / 6.2 | Wind relative:305/9.0 | Pos:58.4667 / 16.9174 | Engine RPM/Hours/Temp:2236 / 1808.40 / 90.0 | |
18:00 | anker forsøg lagt ca 10 NM øst for Mem (ca tid) |
Forsøgte at ligge for anker i en bugt ca. 10 NM fra Mem. Det fejler med to forsøg, hvor ankeret ikke bider. Samtidig ryger sikring 100 AMP da ankertovet sætter sig fast. Vi opgiver, haler ankeret op manuelt og sejler ind til Mem! |
20:15 | Anker opgivet og mod Mem |
|
20:54 | Mem i sigte |
|
22:42 | Skiftet sikring |
Anker spil og bovpropel styring skiftet fra 100 amp til 125 amp |
This page MBA (c), created at: 14:12:10 the 04-10-2024 - Tour: 113 Trip:659