Tilbage til fastlandet - dato:2024-07-09

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Gotland forlades for denne gang, vi skal ind mod Mem, have købt billet til kanalen og den vej tilbage mod Aalborg.

Vi vil starte tidligt, kl 04:00 og på bidevind sejle mod NW, ialt en længere tur på ca 96 NM, eller måske lidt kortere for at finde en god ankerplads, før vi rammer Mem - det kommer an på dagsformen. Minimum er dog omkring 85 NM, før vi er i skærgården.

Vejret

Vi starter ud med vestlig vind der op af dagen drejer først mod SW og senere helt mod S. styrken startende med 6-8 mps men aftagende. Forventet sol - ihvertfald til at starte med og ingen nedbør.

Resultat

Vi kom fint afsted, Freja var taget afsted dagen før, men der var kommet enkelte andre gæster i havnen. Vi sejlede ud i yderhavnen, fik foldet ud og så for motor mod vinden og nogen bølger og drejet mod NW, op med sejl og mod Mem på bidevind. Selve turen til skærgården var som alle andre sejlture og vinden drejede pænt som forventet, så det var kun bidevind det første stykke. Vi havde et problem med det relæ der forbinder hoved batteribanken og bovpropel batteriet. Det blev løst via et "manuel relæ".

Skærgården er som altid vældig flot, og ruten skal følges, at gå på grund er ikke sjovt, det er jo ikke sand som det meste i Danmark. Vi forsøgte at lægge os for anker, men det ville ikke bide på trods af flere forsøg, så konklusionen blev direkte til Mem, som vi nåede ca 21:15, fik lagt til ved siden af Freja og nu klar til turen i sluserne!


Gotland til Mem (fastlandet)

2024-07-09 01:54 Fra:Klintehamn til Mem / anker

TidEventMemo
01:58 Michael oppe

Vil arbejde og have gået min 3000 skridt før vi tager afsted. Der vil være god mulighed for at sove på de ca. 100 NM tur, der venter

01:59 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:328 / 0.0 | Wind relative:000/0.0 | Pos:57.3894 / 18.1880 | Engine RPM/Hours/Temp:-1 / -1.00 / -274.1 |

04:27 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:013 / 0.0 | Wind relative:360/7.7 | Pos:57.3894 / 18.1880 | Engine RPM/Hours/Temp:695 / 1804.60 / 54.0 |

04:46 Exit Klintholm havn

Det er køligt så tidligt på dagen, men vi kom da op, for motor ud af havnen. Udfold skete i yderhavnen

05:34 Tæt på utholmen

På bidevind i 6 mps, vi har krydset et par gange, men forventer nu at kunne holde op mod Mem og håber på vinddrejning mod syd

Jonna har vagten

07:34 Mba overtager vagt

Stadig bidevind på BB halse mod NW

07:35 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:340 / 6.9 | Wind relative:325/7.7 | Pos:57.6004 / 17.8907 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1805.30 / 90.0 |

07:57 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:338 / 5.7 | Wind relative:332/7.1 | Pos:57.6375 / 17.8647 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1805.30 / 90.0 |

08:07 Vindinstrument reset

Vores vindinstrument er nogen gange mærkeligt og viser noget forkert eller intet. Nogen gange viser den data - nå ja som vinden blæser

Tror det skyldes vi IKKE bruger en Garmin trådløs vindmåler og når så den "ser" en garmin kobler den sig på den - og det er ok sket i Klintehamn

Løsningen er hver gang:

.* Tryk menu knap

.* Scroll til system, menu

.* Scroll til DFTL (factoryvdef), menu og menu

.* Så kører det igen

Lidt irriterende - og en oplagt software fejl

08:17 Internet tabt

Så plejer vi at være godt 20 NM fra nærmeste mast

08:23 Ude af Svensk terrotial farvand, så vi kan vaste!

08:28 Strøm forsvandt pludseligt. Motor på strøm igen.

Mærkeligt, vi prøvede præcist det samme for 1 år siden, næsten samme omstændigheder

09:50 Motor on 2200 omdr. Lader batteri

Det her strømsjov dur altså ikke, nu skal der findes ud af, hvad der er galt. Bedste bud er enten manglende opladning i havnen (mindre sandsynligt), den anden er manglende strøm på bovpropel batteriet, som jo er dobbelt så stor som det alm. forbrugsbatteri.

10:23 batteri problemer

Det viser sig at relæet der kobler hoved og bovpropel batteri sammen IKKE virker når slukket, dvs. de to batteri banke er ikke koblet sammen.

Midlertidig løsning lavet, så vi manuelt kobler bovpropel batterier (200AH) og forbrug sammen. Det skete automatisk via et relæ, som er gået kold


Midlertidig løsning med et "manuelt relæ" og det virker fint nok.

Udfordringen er så det skal manuelt slås fra NÅR bovpropellen skal bruges, men det lever vi med


Og selve relæet

10:28 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:333 / 7.3 | Wind relative:276/5.6 | Pos:57.9456 / 17.5584 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 |

10:33 Intet i sigte

Nu for sejl, tror batterierne er ladet nok op

14:32 Fyr tv bb 2 nm

14:32 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:336 / 6.1 | Wind relative:213/5.3 | Pos:58.3206 / 17.2238 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 |

14:33 Internet på tlf

Vi nærmer os civilisationen igen igen

15:41 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:332 / 7.4 | Wind relative:234/3.0 | Pos:58.3584 / 17.1874 | Engine RPM/Hours/Temp:2266 / 1806.70 / 66.0 |

15:41 Vind aftagende og motor on

Target er djurø der ligger ca 10-15 nm fra men , dvs ca 15-20 nm fra nuv pos

Solen stadig på med god varme, men enkelte cirrus skyer


Nu er vi i skærgården og mange småøer

15:48 Lader med 20 amp

15:52 Byb tv bb

16:33 Store ned

Michael ved roret

17:25 Køl ned

Stadig motor 1200

17:25 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:251 / 6.2 | Wind relative:305/9.0 | Pos:58.4667 / 16.9174 | Engine RPM/Hours/Temp:2236 / 1808.40 / 90.0 |

18:00 anker forsøg lagt ca 10 NM øst for Mem (ca tid)

Forsøgte at ligge for anker i en bugt ca. 10 NM fra Mem. Det fejler med to forsøg, hvor ankeret ikke bider. Samtidig ryger sikring 100 AMP da ankertovet sætter sig fast.

Vi opgiver, haler ankeret op manuelt og sejler ind til Mem!


Jonna med ankeret


Endnu en ø


Og et fyr


Mere gammel idyl

20:15 Anker opgivet og mod Mem


Mere klippe

20:54 Mem i sigte

Jonna gør klar med fortøjninger, Freja har givet besked om, hvor vi kan ligge

22:42 Skiftet sikring

Anker spil og bovpropel styring skiftet fra 100 amp til 125 amp


Forrige Retur til oversigt Næste