Østersøen part I - dato:2024-07-01

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Vi satser på Bornholm og dernæst direkte til Gotland. Idag bliver det nok Tejn, dvs. først ned til Falsterbo Kanalen og så næsten direkte til Tejn på Bornholm, hvor vi med stor sandsynlighed kan ligge udfoldet og ugeneret af alt for meget fest som i f.eks. Allinge

Vejret

Sol, vest 6-10 mps og det holdt om end mest i den lave end mht. vind.

Resultat

Kom fint afsted kl 03:00 stod vi ud af Vedbæk havn - det var stadig mørkt, men nødvendigt for at nå kanalen kl 08:00. Stille tur sydpå til kanalen, med lidt motor, lidt for sejl. Igennem kanalen sammen med 6 andre og så direkte kurs mod Bornholm, første10-20NM for motor og storsejl, derefter op med genakkeren og så gik det lidt hurtigere vi måtte bomme nogle gange, men helt udramatisk i 6-8 mps, med enkelte pust på 10 mps. Nåede Tejn kl 18:00 og fandt hurtigt en plads - udfoldet og med fralandsvind. Spiste oppe ved bryggeriet - gode burgere - og en enkelt øl, og så i seng kl 20.00

Lige godt 100 NM udsejlet på en god sejldag


Via Østersøen til Bornholm

2024-07-01 02:16 Fra:Vedbæk til Tejn

TidEventMemo
02:17 Michael oppe

Måske lidt for tidligt, men jeg forventer gode muligheder for at sove på vej over Østersøen tll Bornholm. Mørkt, men stadig gang i en fest et eller andet sted - det er jo også studentertid og ikke mere larm end vi kunne sove fra det

Får lavet varmt vand til kaffe og begynder klargøring til dagens sejlads

02:19 Stille morgen og fest på vedbæk havn

Svag vind vest eller sw 15 grader og svag lysning mod NE

Nogen hsr gang i en fest så svag musik i baggrunden og Jonna sover

02:35 Klargøring

Jonna vækkes og hun står (uendeligt) langsomt op, så vi kan komme afsted, vi skal holde 6.3 knob mod kanalen for at nå det. Det er fint nok, vi går normalt 6.5 knob for motor ved 2200 omdrejninger og den kan presse op på 8 knob, men det gør vi meget sjældent

03:00 Exit Vedbæk havn

Stadig mørkt

03:09 Udfold motor 2200

Flot morgen, men ikke meget vind, så det bliver nok primært for motor det første stykke

03:15 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:141 / 6.7 | Wind relative:058/1.5 | Pos:55.8433 / 12.5921 | Engine RPM/Hours/Temp:2210 / 1794.00 / 90.0 |

03:34 Store klargort

4 mps fra nw så motor for kanalen

03:38 Jonna går til ro

03:43 xCPA igang og tæt på Evgenia

Eller hvad skibet nu hedder


Et AIS target med CPA under 1 NM og et andet over 1 NM

03:50 Fart ned til 5 knob pga evenia

03:55 Tilbage til 2200 omdr

04:07 Store sat og krydser renden

Noget trafik, men kun kommercielle skibe

04:15 Tradik fr erh fart

04:21 Motor off

Tilbage på kurs og for storsejl alene

04:22 Ship Data

WSL kan automatisk indsætte aktuelle data fra skibets NMEA 2000 netværk ved et enkelt tryk. Det er vældig praktisk hvis man vil dokumentere aktuel status og data er:

Me: 1 | COG/SOG:181 / 6.4 | Wind relative:053/6.6 | Pos:55.7469 / 12.7062 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1795.10 / 90.0 |

Kan oversættes til:

  1. COG/SOG: Course over Ground (kurs): 181 grader, Speed over ground (fart): 6.4 knob
  2. Wind Relative: Den relative vind retning til skibet (+=Styrbord, -= bagbord) og relativ vind: 53 grader om styrbord og 6.6 mps
  3. Pos: Position i decimal grader, her: 55.7469 Nord og 12.7062 Øst
  4. Engine RPI/Hours/Temp: Omdreninger pr minut, timer og kølevands temperatur: 0 omdr/minu (vi går for sejl), 1795.1 time og temperatur 90.0 grader (dvs. motoren har lige kørt)
04:29 Sol op lant off

04:31 Genua

Og farten stiger til 7,5 knob

04:50 Flakfortet og middelgrund passeret

Kastrup lufthavn


Solen er stået op

05:03 Ud for N siden af Saltholm

Vi ligger lige øst or rende og går ca 7 knob i 6 mps og ca 120 grader for sb

Jeg (Michael) har kun været på Saltholm for mange år siden - som søspejder

05:09 Medstrøm og trafik

Vi holder os i BB side af løbet, men uden for løbet, så vi ikke generer erhverstrafikken


Nye AIS targets der er røde


Skibene efter passage

05:15 Lufthavnen og larm

Men ikke meget flytrafik, til gengæld kan det høres når de starter og/eller lander

Kastrup er jo normalt meget berfærdet lufthavn men åbenbart ikke så tidligt

For godt et år siden i vores Cessna 172 på vej hjem fra Bornholm, fik vi lov til at flyve direkte hen over Kastrup lufthavn. Jeg tror ikke det er normalt, men de startede og landede væk fra vores kurs, så jo ikke farligt når vi krydser direkte over i 1000+ fods højde

05:52 Motor gen furl

Ingen vind, så gang i motor igen


Broen

06:08 SOG sættes ned aht trafik i flinterennen

06:42 Drejer ved hollvviken mod kanal

Og mere trafik

06:52 Store ned

07:56 Ved Falsterbo

Stadig flot morgen, Jonna er stået op og vi gør klar til at komme igennem kanalen i svag vestlig vind, men selvfølgelig for motor

Der er ialt 6 andre der også skal igennem fra nord og ingen fra syd. En prøver for sejl alene - det sinker det hele fordi den ligger forrest


Klar ved kanalen

08:22 Ude af kanal og store sat

Stadig for motor, måske 3-4 mps og platlæns, det kommer til at gå meget langsomt, hvis kun for sejl, håber på mere vind lidt senere

Michael går til ro og Jonna har vagten


Igennem broen og inde i kanalen


Og ude af Kanalhavnen

08:49 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:118 / 7.0 | Wind relative:137/2.7 | Pos:55.3683 / 13.0262 | Engine RPM/Hours/Temp:2196 / 1798.00 / 90.0 |

08:50 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:116 / 7.0 | Wind relative:155/2.5 | Pos:55.3674 / 13.0291 | Engine RPM/Hours/Temp:2195 / 1798.10 / 90.0 |

09:56 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:112 / 7.1 | Wind relative:126/2.4 | Pos:55.3168 / 13.2387 | Engine RPM/Hours/Temp:2191 / 1799.20 / 90.0 |

09:56 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:108 / 6.9 | Wind relative:113/1.6 | Pos:55.3167 / 13.2394 | Engine RPM/Hours/Temp:2190 / 1799.20 / 90.0 |

10:32 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:086 / 6.6 | Wind relative:156/1.1 | Pos:55.3121 / 13.3604 | Engine RPM/Hours/Temp:2182 / 1799.80 / 90.0 |

10:55 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:088 / 7.0 | Wind relative:158/2.1 | Pos:55.3115 / 13.4388 | Engine RPM/Hours/Temp:2188 / 1800.10 / 90.0 |

11:30 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:092 / 7.5 | Wind relative:136/3.1 | Pos:55.3124 / 13.5652 | Engine RPM/Hours/Temp:2188 / 1800.70 / 90.0 |

12:46 Genakker sat. Motor off

Michael oppe igen - det er jo frokost tid, så et par timers søvn blev det dog til.

Vinden er ca. 150 grader og det virker fint med genakkeren om end den gerne vil klappe når vi bliver for platlæns


Over Østersøens sydvestlige del

13:03 Ystad passeret

For genakker og storaejl

13:03 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:092 / 7.8 | Wind relative:122/4.2 | Pos:55.3098 / 13.8872 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 |

13:35 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:085 / 7.3 | Wind relative:136/4.5 | Pos:55.3082 / 13.9996 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 |

15:16 Midt i sydgående rense

XCPA display virker perfekt!

16:26 Vang tværs

vang er meget nem at se, pga. de skrå gader, hvor husene følger vejen fra havnen og op til toppen.

Vi har været i Vang en gang, men der skulle godt nok et skohorn til for at få prammen derinde og det var foldet og i meget svag vind

16:27 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:059 / 8.2 | Wind relative:228/4.7 | Pos:55.3017 / 14.5918 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 |

17:27 Genakker ned

Det gik ellers pænt stærkt fordi vi kunne luffe lidt hen forbi Hammeren nordlige punkt, hvor fyrtårnet står - og det er meget fotogent fra hav siden

Videre mod Tejn for storsejl, nu ca 5 NM tilbage


Fyret på Bornholms nordlige spids

17:27 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:155 / 7.6 | Wind relative:066/8.8 | Pos:55.2948 / 14.7990 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 |

17:47 Motor on, store ned

Klargøring til at gå i havn, næsten ingen bølger, så nemt at få fendere ud, klargjort fortøjninger osv.

17:55 På vej ind i havnen

God plads - helt som forventet, vi finder hurtigt en plads og får lagt til. Vi har jo 10 turs kort fra sidste år, og det har tre "klip" tilbage

19:43 Øl og burger på Penyllan

Ok vegatar og frikadelle burger

Og så i seng kl 20:00


Forrige Retur til oversigt Næste