Vi satser på Bornholm og dernæst direkte til Gotland. Idag bliver det nok Tejn, dvs. først ned til Falsterbo Kanalen og så næsten direkte til Tejn på Bornholm, hvor vi med stor sandsynlighed kan ligge udfoldet og ugeneret af alt for meget fest som i f.eks. Allinge
Sol, vest 6-10 mps og det holdt om end mest i den lave end mht. vind.
Kom fint afsted kl 03:00 stod vi ud af Vedbæk havn - det var stadig mørkt, men nødvendigt for at nå kanalen kl 08:00. Stille tur sydpå til kanalen, med lidt motor, lidt for sejl. Igennem kanalen sammen med 6 andre og så direkte kurs mod Bornholm, første10-20NM for motor og storsejl, derefter op med genakkeren og så gik det lidt hurtigere vi måtte bomme nogle gange, men helt udramatisk i 6-8 mps, med enkelte pust på 10 mps. Nåede Tejn kl 18:00 og fandt hurtigt en plads - udfoldet og med fralandsvind. Spiste oppe ved bryggeriet - gode burgere - og en enkelt øl, og så i seng kl 20.00
Lige godt 100 NM udsejlet på en god sejldag
Tid | Event | Memo |
02:17 | Michael oppe |
Måske lidt for tidligt, men jeg forventer gode muligheder for at sove på vej over Østersøen tll Bornholm. Mørkt, men stadig gang i en fest et eller andet sted - det er jo også studentertid og ikke mere larm end vi kunne sove fra det Får lavet varmt vand til kaffe og begynder klargøring til dagens sejlads |
02:19 | Stille morgen og fest på vedbæk havn |
Svag vind vest eller sw 15 grader og svag lysning mod NE Nogen hsr gang i en fest så svag musik i baggrunden og Jonna sover |
02:35 | Klargøring |
Jonna vækkes og hun står (uendeligt) langsomt op, så vi kan komme afsted, vi skal holde 6.3 knob mod kanalen for at nå det. Det er fint nok, vi går normalt 6.5 knob for motor ved 2200 omdrejninger og den kan presse op på 8 knob, men det gør vi meget sjældent |
03:00 | Exit Vedbæk havn |
Stadig mørkt |
03:09 | Udfold motor 2200 |
Flot morgen, men ikke meget vind, så det bliver nok primært for motor det første stykke |
03:15 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:141 / 6.7 | Wind relative:058/1.5 | Pos:55.8433 / 12.5921 | Engine RPM/Hours/Temp:2210 / 1794.00 / 90.0 | |
03:34 | Store klargort |
4 mps fra nw så motor for kanalen |
03:38 | Jonna går til ro |
|
03:43 | xCPA igang og tæt på Evgenia |
Eller hvad skibet nu hedder |
03:50 | Fart ned til 5 knob pga evenia |
|
03:55 | Tilbage til 2200 omdr |
|
04:07 | Store sat og krydser renden |
Noget trafik, men kun kommercielle skibe |
04:15 | Tradik fr erh fart |
|
04:21 | Motor off |
Tilbage på kurs og for storsejl alene |
04:22 | Ship Data |
WSL kan automatisk indsætte aktuelle data fra skibets NMEA 2000 netværk ved et enkelt tryk. Det er vældig praktisk hvis man vil dokumentere aktuel status og data er: Me: 1 | COG/SOG:181 / 6.4 | Wind relative:053/6.6 | Pos:55.7469 / 12.7062 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1795.10 / 90.0 | Kan oversættes til:
|
04:29 | Sol op lant off |
|
04:31 | Genua |
Og farten stiger til 7,5 knob |
04:50 | Flakfortet og middelgrund passeret |
Kastrup lufthavn |
05:03 | Ud for N siden af Saltholm |
Vi ligger lige øst or rende og går ca 7 knob i 6 mps og ca 120 grader for sb Jeg (Michael) har kun været på Saltholm for mange år siden - som søspejder |
05:09 | Medstrøm og trafik |
Vi holder os i BB side af løbet, men uden for løbet, så vi ikke generer erhverstrafikken |
05:15 | Lufthavnen og larm |
Men ikke meget flytrafik, til gengæld kan det høres når de starter og/eller lander Kastrup er jo normalt meget berfærdet lufthavn men åbenbart ikke så tidligt For godt et år siden i vores Cessna 172 på vej hjem fra Bornholm, fik vi lov til at flyve direkte hen over Kastrup lufthavn. Jeg tror ikke det er normalt, men de startede og landede væk fra vores kurs, så jo ikke farligt når vi krydser direkte over i 1000+ fods højde
|
05:52 | Motor gen furl |
Ingen vind, så gang i motor igen |
06:08 | SOG sættes ned aht trafik i flinterennen |
|
06:42 | Drejer ved hollvviken mod kanal |
|
06:52 | Store ned |
|
07:56 | Ved Falsterbo |
Stadig flot morgen, Jonna er stået op og vi gør klar til at komme igennem kanalen i svag vestlig vind, men selvfølgelig for motor Der er ialt 6 andre der også skal igennem fra nord og ingen fra syd. En prøver for sejl alene - det sinker det hele fordi den ligger forrest |
08:22 | Ude af kanal og store sat |
Stadig for motor, måske 3-4 mps og platlæns, det kommer til at gå meget langsomt, hvis kun for sejl, håber på mere vind lidt senere Michael går til ro og Jonna har vagten |
08:49 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:118 / 7.0 | Wind relative:137/2.7 | Pos:55.3683 / 13.0262 | Engine RPM/Hours/Temp:2196 / 1798.00 / 90.0 | |
08:50 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:116 / 7.0 | Wind relative:155/2.5 | Pos:55.3674 / 13.0291 | Engine RPM/Hours/Temp:2195 / 1798.10 / 90.0 | |
09:56 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:112 / 7.1 | Wind relative:126/2.4 | Pos:55.3168 / 13.2387 | Engine RPM/Hours/Temp:2191 / 1799.20 / 90.0 | |
09:56 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:108 / 6.9 | Wind relative:113/1.6 | Pos:55.3167 / 13.2394 | Engine RPM/Hours/Temp:2190 / 1799.20 / 90.0 | |
10:32 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:086 / 6.6 | Wind relative:156/1.1 | Pos:55.3121 / 13.3604 | Engine RPM/Hours/Temp:2182 / 1799.80 / 90.0 | |
10:55 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:088 / 7.0 | Wind relative:158/2.1 | Pos:55.3115 / 13.4388 | Engine RPM/Hours/Temp:2188 / 1800.10 / 90.0 | |
11:30 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:092 / 7.5 | Wind relative:136/3.1 | Pos:55.3124 / 13.5652 | Engine RPM/Hours/Temp:2188 / 1800.70 / 90.0 | |
12:46 | Genakker sat. Motor off |
Michael oppe igen - det er jo frokost tid, så et par timers søvn blev det dog til. Vinden er ca. 150 grader og det virker fint med genakkeren om end den gerne vil klappe når vi bliver for platlæns |
13:03 | Ystad passeret |
For genakker og storaejl |
13:03 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:092 / 7.8 | Wind relative:122/4.2 | Pos:55.3098 / 13.8872 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 | |
13:35 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:085 / 7.3 | Wind relative:136/4.5 | Pos:55.3082 / 13.9996 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 | |
15:16 | Midt i sydgående rense |
XCPA display virker perfekt! |
16:26 | Vang tværs |
vang er meget nem at se, pga. de skrå gader, hvor husene følger vejen fra havnen og op til toppen. Vi har været i Vang en gang, men der skulle godt nok et skohorn til for at få prammen derinde og det var foldet og i meget svag vind |
16:27 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:059 / 8.2 | Wind relative:228/4.7 | Pos:55.3017 / 14.5918 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 | |
17:27 | Genakker ned |
Det gik ellers pænt stærkt fordi vi kunne luffe lidt hen forbi Hammeren nordlige punkt, hvor fyrtårnet står - og det er meget fotogent fra hav siden Videre mod Tejn for storsejl, nu ca 5 NM tilbage |
17:27 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:155 / 7.6 | Wind relative:066/8.8 | Pos:55.2948 / 14.7990 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1801.90 / 90.0 | |
17:47 | Motor on, store ned |
Klargøring til at gå i havn, næsten ingen bølger, så nemt at få fendere ud, klargjort fortøjninger osv. |
17:55 | På vej ind i havnen |
God plads - helt som forventet, vi finder hurtigt en plads og får lagt til. Vi har jo 10 turs kort fra sidste år, og det har tre "klip" tilbage |
19:43 | Øl og burger på Penyllan |
Ok vegatar og frikadelle burger Og så i seng kl 20:00 |
This page MBA (c), created at: 14:12:07 the 04-10-2024 - Tour: 113 Trip:652