I år har vi bestemt os for at tage nogle lange dagsstræk på turen til Gotland og kun sejle om natten når nødvendigt. Vi har det egentligt helt fint med at sejle om natten, men man sover altså ikke ret godt, hverken hvis der er bølger eller for motor. Derfor:
Vi vil krydse Kattegat og sandsynligvis ind i Helsingør Nord havn eller måske for anker. Vi starter tidligt, kl 0400, så vi når i havn ca.1800, selvfølgelig afhængig af vind retning og styrke til sidst. hvor vinden drejer mod syd. Kursen lægges i starten mere sydlig mod Bønnerup og Fornæs, for at komme hurtigt over modstrøm ved Fornæs
Sw senere syd, 5-10 mps og aftagende, mest sol og forventet modstrøm omkring Fornæs
Vi kom afsted kl 0400, for motor ud til SK (Sennep og Ketchup - fyrene på 4 meter kurven), hvor vi har sat sejl, videre sydover mod Bønnerup i ca 8 mps fra SW, dvs. foran for tværs, vi går 8-10 knob. Ved Bønnerup følger vi kysten ned til Fornæs, hvor vi vil krydse over strømmen og direkte mod Gilleleje nordlige grunde. Stykket fra Bønnerup til Fornæs er stort set uden bølger, så er det tid for morgenmad!
Videre mod øst syd øst syd om Anholt vindmøllepark og så kommer der gradvist flere bølger. Vinden stadig stabil omkring 8 mps, dog drejer den en smule mod syd, så vi effektivt får halvvind. Vi går stadig 8-10 knob og mere på bølgerne. Båden er tungt lastet - gad vide med hvad :-). Hesselø og Lysegrund passeres og kysten omkring Gilleleje er nu synlig, ligeledes Kullen i Sverige.
Vinden aftager nu gradvist og vi overvejer om vi skal sejle længere mod syd og ikke blot stoppe ved Helsingør. Vi beslutter os for Malmø eller Karup, begge fine havne. Lidt senere forsvinder vinden, under 3 mps, så gang i motoren. På vej ned i Øresund går vinden i syd og øger til 6-7 mps. nogen bølger og det bliver hurtigt træls for motor og vi orker ikke at sætte sejl og krydse. Derfor bliver det Vedbæk hvor vi ankommer 19:15. Vi tanker diesel, skyller båden, folder og lægger til på en fin plads med siden til. På med udestuen et glas rødvin, lidt snak med Sonja og Arne, en ret ligegyldig fodboldkamp og så i seng!
Ialt sejlet 114 NM, med et totalt gennemsnit på 7.2 knob fra kl ca. 04:00 til ca 19:15.
Heraf for sejl fra 04:17 til 14:13, ca 10 timer, som blev til 80.5NM eller lige godt 8 knob i gennemsnit
Tid | Event | Memo |
03:41 | Oppe |
Eller rettere Michael er oppe, får kogt vand og gjort klar til en 100NM tur over Kattegat. Vand varmes til kaffe og Jonna vækkes |
03:49 | Motor on |
Anker op, vi har en nabo ca 200 meter væk, der vistnok også er en Dragonfly, men nyere og måske 32 fod |
03:50 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:135 / 0.2 | Wind relative:344/4.7 | Pos:56.9800 / 10.3138 | Engine RPM/Hours/Temp:737 / 1787.60 / 60.0 | |
03:56 | Let |
Den nye (midlertidige) anker kontrol boks virker fint, så op med Ankeret og afsted. Det er næsten helt lyst, så via bøjerne (og GPSen) finder vi fint vej ud til Sennep og Ketchup, de to yderste bundfaste fyr der står på 4 meter kurven |
04:19 | Sennep og Ketchup |
For storsejl og genua mod SSE, mod Bønnerup |
04:32 | Store og genua |
9 knob foran for tværs
|
04:55 | Solen er oppe |
Og jonna går til ro igen |
05:54 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:155 / 9.6 | Wind relative:054/10.4 | Pos:56.7629 / 10.5695 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 49.0 | |
06:06 | Solen begynder at lune |
Vind sw vi går 150 grader, 7-10 mps, mest omkring 8 mps, vi går 8-11 kob |
06:07 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:148 / 10.7 | Wind relative:057/9.8 | Pos:56.7330 / 10.6009 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 47.0 | |
07:29 | Ved Bønnerup |
Drejer mod øst langs kysten for at minimere modstrøm Generelt er dette stykke af Djursland rigtigt flot, med stejle variende kyster |
08:00 | Jonna vækkes |
Vi skal have morgenmad, imens vi sejler langs kysten, hvor der er bølgelæ. Pænt mange andre skibe og vi får afprøvet det nye AIS display, der kan vise xCPA, altså Closest Point of Approach, vi kan se afstand ved CPA samt tid til CPA. Begge er vigtige for sikker navigation, specilt når krydser ruterne, med mange større kommercialle skibe |
08:51 | Mod sjælland |
Drejer mod øst og dermed over strømmen ved Fornæs |
10:31 | Michael oppe igen |
Nu er vi pænt over halvvejs og vinden er drejet mere mod syd, måske 10-20 grader, så vi har stadig halvvind. vind er 8-10 mps fra SSW |
12:11 | Lysegrund passeret |
Der står et lille fyr og grunden breder sig over et større område, men kun en lille del er under 4 meter og vi skal kun bruge 2 meter, så... |
12:42 | Frokost med udsigt til Hesselø |
Bix igen igen, imens vi damper ESE over mod Sjælland med ca 10 knob |
12:43 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:120 / 10.6 | Wind relative:064/9.1 | Pos:56.2451 / 11.8749 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 42.0 | |
14:13 | Motor on, 2200 omdr |
Forsejl furl, kun store Vinden er aftaget til ikke ret meget så gang i motor |
16:40 | For motor imod kronborg 2200 omdr og 6 knob |
Vi er kommet ok langt og satser på DMI som siger helt aftagende vind, derfor videre sydpå for motor, måske Kastrup eller Malmø Det bliver for motor, heldigvis uden strøm |
18:03 | På vej mod ven |
En del trafik Ses på CPA display incl indhentende targets |
18:36 | Ny plan vedbæk |
Nå vinden er IKKE aftaget, som den "skulle" og vi orker ikke at gå for motor i krapsø og det hele larmer og vanskeligt at sove. Derfor nærmeste havn og det er Vedbæk. Har har Michael sejlet X79 DM engang i slut 80 eller start 90 og husker det som en god stor havn. Herfra er 3-4 sømil, og med bølger og vind ind fra siden, så nem beslutning |
19:07 | Pa vej i Havn Vedbaek |
Håber at kunne ligge udfoldet, men vi kan ihvertfald få vand og diesel |
19:39 | Diesel 32 l |
Finder diesel / service kaj og får tanket diesel og skyllet båden, derefter skal vi have fundet en plads og der er god plads, men ikke i fuld bredde, så vi bliver nødt til at folde, hvilket vi gør direkte ved kajen - det er nemmest |
19:54 | Foldet of tillagt |
Find plads næsten yderst på den sydlige bro. Landgang via siden - som er langt det nemmeste. Desuden så vi ligger med siden mod nord og dermed i fralandsvind når det bryder løst imorgen med nordlige vinde. |
22:18 | Fussball efter chile con carne |
Maden var rigtig god, modsat kampen... Og så i seng |
This page MBA (c), created at: 14:12:07 the 04-10-2024 - Tour: 113 Trip:650