Over Kattegat - dato:2024-06-29

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

I år har vi bestemt os for at tage nogle lange dagsstræk på turen til Gotland og kun sejle om natten når nødvendigt. Vi har det egentligt helt fint med at sejle om natten, men man sover altså ikke ret godt, hverken hvis der er bølger eller for motor. Derfor:

Vi vil krydse Kattegat og sandsynligvis ind i Helsingør Nord havn eller måske for anker. Vi starter tidligt, kl 0400, så vi når i havn ca.1800, selvfølgelig afhængig af vind retning og styrke til sidst. hvor vinden drejer mod syd. Kursen lægges i starten mere sydlig mod Bønnerup og Fornæs, for at komme hurtigt over modstrøm ved Fornæs

Vejret

Sw senere syd, 5-10 mps og aftagende, mest sol og forventet modstrøm omkring Fornæs

Resultat

Vi kom afsted kl 0400, for motor ud til SK (Sennep og Ketchup - fyrene på 4 meter kurven), hvor vi har sat sejl, videre sydover mod Bønnerup i ca 8 mps fra SW, dvs. foran for tværs, vi går 8-10 knob. Ved Bønnerup følger vi kysten ned til Fornæs, hvor vi vil krydse over strømmen og direkte mod Gilleleje nordlige grunde. Stykket fra Bønnerup til Fornæs er stort set uden bølger, så er det tid for morgenmad!

Videre mod øst syd øst syd om Anholt vindmøllepark og så kommer der gradvist flere bølger. Vinden stadig stabil omkring 8 mps, dog drejer den en smule mod syd, så vi effektivt får halvvind. Vi går stadig 8-10 knob og mere på bølgerne. Båden er tungt lastet - gad vide med hvad :-). Hesselø og Lysegrund passeres og kysten omkring Gilleleje er nu synlig, ligeledes Kullen i Sverige.

Vinden aftager nu gradvist og vi overvejer om vi skal sejle længere mod syd og ikke blot stoppe ved Helsingør. Vi beslutter os for Malmø eller Karup, begge fine havne. Lidt senere forsvinder vinden, under 3 mps, så gang i motoren. På vej ned i Øresund går vinden i syd og øger til 6-7 mps. nogen bølger og det bliver hurtigt træls for motor og vi orker ikke at sætte sejl og krydse. Derfor bliver det Vedbæk hvor vi ankommer 19:15. Vi tanker diesel, skyller båden, folder og lægger til på en fin plads med siden til. På med udestuen et glas rødvin, lidt snak med Sonja og Arne, en ret ligegyldig fodboldkamp og så i seng!

Lidt tal

Ialt sejlet 114 NM, med et totalt gennemsnit på 7.2 knob fra kl ca. 04:00 til ca 19:15.

Heraf for sejl fra 04:17 til 14:13, ca 10 timer, som blev til 80.5NM eller lige godt 8 knob i gennemsnit


Turens anden dag - nu er vi ca 30% på vej

2024-06-29 02:42 Fra:Vejdyb til Vedbæk

TidEventMemo
03:41 Oppe

Eller rettere Michael er oppe, får kogt vand og gjort klar til en 100NM tur over Kattegat. Vand varmes til kaffe og Jonna vækkes

03:49 Motor on

Anker op, vi har en nabo ca 200 meter væk, der vistnok også er en Dragonfly, men nyere og måske 32 fod

03:50 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:135 / 0.2 | Wind relative:344/4.7 | Pos:56.9800 / 10.3138 | Engine RPM/Hours/Temp:737 / 1787.60 / 60.0 |

03:56 Let

Den nye (midlertidige) anker kontrol boks virker fint, så op med Ankeret og afsted. Det er næsten helt lyst, så via bøjerne (og GPSen) finder vi fint vej ud til Sennep og Ketchup, de to yderste bundfaste fyr der står på 4 meter kurven


Solen står op

04:19 Sennep og Ketchup

For storsejl og genua mod SSE, mod Bønnerup

04:32 Store og genua

9 knob foran for tværs


Et større krydstogts skib, solen får langsomt magt og temperaturen stiger

04:55 Solen er oppe

Og jonna går til ro igen

05:54 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:155 / 9.6 | Wind relative:054/10.4 | Pos:56.7629 / 10.5695 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 49.0 |

06:06 Solen begynder at lune

Vind sw vi går 150 grader, 7-10 mps, mest omkring 8 mps, vi går 8-11 kob

06:07 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:148 / 10.7 | Wind relative:057/9.8 | Pos:56.7330 / 10.6009 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 47.0 |

07:29 Ved Bønnerup

Drejer mod øst langs kysten for at minimere modstrøm

Generelt er dette stykke af Djursland rigtigt flot, med stejle variende kyster


Et fyr


En skov der er sunket ned?


Huler, det må lige være noget for børnebørn at udforske...

08:00 Jonna vækkes

Vi skal have morgenmad, imens vi sejler langs kysten, hvor der er bølgelæ. Pænt mange andre skibe og vi får afprøvet det nye AIS display, der kan vise xCPA, altså Closest Point of Approach, vi kan se afstand ved CPA samt tid til CPA. Begge er vigtige for sikker navigation, specilt når krydser ruterne, med mange større kommercialle skibe


Nå nu lyser det rødt for xCPA - opmærksomhed påkrævet DCPA = Dist at CPA, TCPA = time to CPA


Og synderen...

08:51 Mod sjælland

Drejer mod øst og dermed over strømmen ved Fornæs

10:31 Michael oppe igen

Nu er vi pænt over halvvejs og vinden er drejet mere mod syd, måske 10-20 grader, så vi har stadig halvvind. vind er 8-10 mps fra SSW

12:11 Lysegrund passeret

Der står et lille fyr og grunden breder sig over et større område, men kun en lille del er under 4 meter og vi skal kun bruge 2 meter, så...


Lysegrund, fyret står helt alene - in the middle of nowhere

12:42 Frokost med udsigt til Hesselø

Bix igen igen, imens vi damper ESE over mod Sjælland med ca 10 knob


Hesselø, her var vi på kort besøg sidste år

12:43 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:120 / 10.6 | Wind relative:064/9.1 | Pos:56.2451 / 11.8749 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 1788.00 / 42.0 |

14:13 Motor on, 2200 omdr

Forsejl furl, kun store

Vinden er aftaget til ikke ret meget så gang i motor

16:40 For motor imod kronborg 2200 omdr og 6 knob

Vi er kommet ok langt og satser på DMI som siger helt aftagende vind, derfor videre sydpå for motor, måske Kastrup eller Malmø

Det bliver for motor, heldigvis uden strøm

18:03 På vej mod ven

En del trafik

Ses på CPA display incl indhentende targets


Kronborg


Ven passeres

18:36 Ny plan vedbæk

Nå vinden er IKKE aftaget, som den "skulle" og vi orker ikke at gå for motor i krapsø og det hele larmer og vanskeligt at sove. Derfor nærmeste havn og det er Vedbæk. Har har Michael sejlet X79 DM engang i slut 80 eller start 90 og husker det som en god stor havn.

Herfra er 3-4 sømil, og med bølger og vind ind fra siden, så nem beslutning

19:07 Pa vej i Havn Vedbaek

Håber at kunne ligge udfoldet, men vi kan ihvertfald få vand og diesel

19:39 Diesel 32 l

Finder diesel / service kaj og får tanket diesel og skyllet båden, derefter skal vi have fundet en plads og der er god plads, men ikke i fuld bredde, så vi bliver nødt til at folde, hvilket vi gør direkte ved kajen - det er nemmest

19:54 Foldet of tillagt

Find plads næsten yderst på den sydlige bro. Landgang via siden - som er langt det nemmeste. Desuden så vi ligger med siden mod nord og dermed i fralandsvind når det bryder løst imorgen med nordlige vinde.


Vores plads i Vedbæk

22:18 Fussball efter chile con carne

Maden var rigtig god, modsat kampen...

Og så i seng


Forrige Retur til oversigt Næste