Vi starter stille og roligt ud på turen til Gotland, sejler ud til Vejdyb ved Hals og lægger os nok for anker, så vi kan komme tidligt afsted imorgen (lørdag). Vi har lige været til Lisa's afslutning på studie , så nu er vi 3 civilingenører i den nære familie, kun Søren og Jonna falder udenfor - men vi skal jo alle være her.
Michael sejler båden fra Havnen, igennem broerne og Jonna kører bilen hjem og tager en folde cykel ned til havneområdet i Nørresundby, hvor hun stiger på incl. cykel
Noget vind og køligt, forventer 5-10 mps fra vest, det blev så 10-15 mps
Tja, mere vind end forventet, men fint med genua hele vejen og vi holdt pænt over 7 knob i snit for sejl, dog hjulpet godt på vej af medstøm igennem Langerak. Anker blev lagt i Vejdyb og heldigvis havde vi fat i den anden ende af ankertovet så vi blev liggende natten over, dog med en del vind men uden bølger.
Tid | Event | Memo |
16:33 | Havn ind/ud og overtro |
Jonna sætter mig (Michael) af på havnen og båden klargøres og så afgang for motor mod broerne Når alene i båden bliver det vigtigt med Gerda - vores autopilot og den virker fint. Vi foldede båden ud tidligere på dagen, så det var blot at bakke og så ud af havnen Mere vind end forventet, måske 10-12 mps fra vest |
16:53 | Bro |
Fremme ved jernbanebroen der åbner med det samme, nok mest pga. et større skib der skal igennem samme vej som mig, altså fra vest mod øst. Derudover to andre lystfartøjer |
16:56 | Limfjordsbroen |
Igennem lige efter det store skib og de to andre. Jeg drejer skarpt ind mod nord for at tage Jonna med ombord |
17:07 | Ved Lora for Jonna afhentning |
Pænt meget vind og den drejer rundt her inde i by området, men til sidste lykkedes det at få både Jonna og cyklen ombord og vi kan starte på selve turen mod Gotland. Idag skal vi kun sejle ca. 20 sømil, hvilket er ca 5% af de næsten 400 sømil der er til Gotland
|
17:27 | Jonna og cykel ombord |
Lidt besværligt pga. springende vind, men ombord kom cyklen og Jonna - i den rækkefølge |
17:56 | 12-15 mps fra vest |
Derfor kun genua og vi løber 7-9 knob |
19:25 | Medstrøm |
Over en knob Ig oprydning fortsætter... |
19:42 | Hals og motor |
Noget trafik, så mulighed for at afprøve det nye instrument: xCPA. Det er det samme AIS instrument vi har sejlet rundt med de sidte 5 år, men nu er softwaren udvidet med noget beregning omkring CPA - Closest Point of Approach. Dette punkt er vigtigt for at undgå sammenstød og der er to ting der er vigtige: 1) Tid, hvor rammer vi CPA og: 2) Afstand til det andet skib ved CPA. Dette vises så på displayed incl. trenden på pejlingen til det andet skib, for at kunne sige om det går foran eller bagved. Vi vil næsten altid vælge at gå bagom, hvis det er et erhversfartøj |
20:08 | Anker |
Vores anker kontrol betjening var gået helt død. Det viste sig den utæt og der var (salt) vand i den og det er ikke ret godt for elektronik, faktisk dårligt at den var helt død. Derfor måtte jeg lidt i panik selv bygge en baseret på det gamle kabel og stik der heldigvis kunne genbruges. Efter lidt bøvl med sikrings størrelse nåede den at blive klar og var så med som erstatning her på turen. Den virker fint og Jonna er allerede fuldbefaren i ankerlægning, og jeg styrer motor. Der ligger en anden trimaran lige ved siden af os, måske lidt mindre |
20:09 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:138 / 0.5 | Wind relative:026/12.1 | Pos:56.9799 / 10.3138 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 | |
20:58 | Sengetid efter biks |
Biksemad fra slagteren - rigtigt godt og næsten en tradition |
21:06 | Anker lanterne on |
Lipo light lanterne er LED baseret og bruger ikke meget strøm |
02:42 | Ship Data |
Me: 1 | COG/SOG:295 / 0.3 | Wind relative:022/4.1 | Pos:56.9800 / 10.3137 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 | |
02:42 | Mørkt men mindre vind |
Lidt tidligt at stå op, men så kan vejrudsigten jo lige checkes, det ser OK ud, vinden er aftaget til ca 4 mps |
This page MBA (c), created at: 15:12:07 the 04-10-2024 - Tour: 113 Trip:649