2024 Sommertur   2024_06_28 -->2024_07_21

Dag:1  Opvarmning Dag:2  Over Kattegat Dag:3  Overliggerdag i Vedbæk Dag:4  Østersøen part I Dag:5  Til Gotland Dag:6  Klintehamn dag 1 Dag:7  Klintehamn, biltur Dag:8  Fårø Dag:9  Biltur nordpå Dag:10  Oprydning / rengøring Dag:11  Visby Dag:12  Tilbage til fastlandet Dag:13  Sluse et Dag:14  Mogens og Helle kommer til Dag:15  Kanal tur 117 Dag:16  Roxen Dag:17  Over Boren sø Dag:18  Motola exit Dag:19  West part Dag:20  Kanalens sidste stykke Dag:21  Sjøtorp overliggerdag Dag:22  Vanern på tværs Dag:23  Trolhætte kanalen Dag:24  Finale Retur til oversigt

Intro

I år skal vi nå Gotland og vi forventer at mødes med Arne og Sonja, der er startet en uge før os i deres båd: Freja. Det har lige været hedebølge, men det er aftaget og vi er tilbage til normalt dansk sommervejr med 18-22 grader og vesten vind. Det sidste er fint når vi skal mod sydøst og senere nordøst

Plan

Jonna og Michael starter ud med "fast track" til Gotland på 3-6 dage, Dernæst forventes en uge på Gotland i selskab med Arne og Sonja, og hjem via Gøtakanalen, hvor Mogens og Helle står på en del af turen. Denne del tager 8-10 dage

Besætning

Michael og Jonna samt Mogens og Helle igennem Gøtakanalen

Vejret

Tja starter ud med typisk dansk sommervejr altså vestenvind og en god blanding af sol og regn og det holdt hele ferien, dog mest sol - trods alt. I kanalen var det generelt bedre vejr, om end med noget vind i perioder. Sidste stykke hjem over Vanern, Trollhætte kanalen og Kattegat var generelt i rigtigt godt sommervejr.

Resultat

Udturen

Der er ca. 400 NM til Gotland, hvis syd om Sverige og en smule mindre, hvis igennem Gøtakanalen, Vanern og Trollhætte kanalen. Vi valgt at gå syd om på vejen derover i forventning om overvejende vestlig vind - og det med vind holdt! Lisa - den yngste af vores børn, var blevet færdig på universitetet som familiens tredje civilingeniør og der var dimission fredag fra 14-16. Derfor var afgang planlagt til Limfjordsbroens åbning kl 18.00 og så ud til Vejdyb ved Hals for overnatning for anker. Det gik helt fint - selv med den nye hjemmelavede kontrol box for ankeret.

Lørdag var det tidligt op og afgang mod Øresund, hvor håbet var Kastrup, det gik fint med at komme op og videre for sejl - efter lidt ankerbøvl. Derefter mod Sjælland og Øresund, alt gik fint indtil vi ramte Helsingør, hvor vinden gik i syd - 6-8 mps. og vi orkede ikke at krydse og for motor var jævn træls i krappe bølger, så det blev ind til Vedbæk. Søndag ville bliver overliggerdag pga. meget træls regnvejr. Vedbæk var fint nok, om end ikke så meget aktivitet og slet i når det var dårligt vejr.

Mandag var vejret meget bedre så tidligt op, så vi kunne ramme Falsterbo kanalen tidligt, lidt for motor, lidt for sejl, igennem kanalen og for motor mod Bornholm, efter et par timer var der vind nok til at sejle og senere op med Genakkeren og så gik det fint mod Tejn, vi ramte sidst på eftermiddagen. Fin havn i Tejn, hvor vi kan ligge udfoldet! Det hjalp også på humøret med bryggeri og lidt at spise og så i seng før den store tur mod Gotland.

Tirsdag d 2 juli 2024, var det planen at nå Gotland, en tur på 180NM, så et døgnstid var forventningen. Derfor giver det heller ikke mening at komme for tidligt afsted, bedst at time efter at ramme Gotland kl 11-12, så plejer havnene af være tømt for dem der skal videre. Derfor planlagt afgang kl 09:00 og et gennemsnit på 6.5 - 7 knob, lidt for sejl og lidt for motor i ikke ret meget vind, ville det passe med ovenstående. Turen gik fint, vi fik sovet undervejs og ankom i fint solskin med noget vind til Klintehamn på sydvest siden af Gotland. Freja var ankommet dagen før, og Arne og Sonja stod klar til at tage imod. Vi blev nødt til at folde i yderhavnen og så ind på plads. i en havn med plads til 5-10 gæstebåde og vi var kun Freja og Fartbølle.

Gotland

Gotland var målet for årets tur og det nåede vi onsdag, altså 5 dage efter afgang, fint nok. Vi besluttede ret hurtigt - sammen med Arne og Sonja - at blive i Klintehamn og så leje bil tre dage og tage bussen en dag til Visby. Det gik fint, vi kørte mod syd, mod nord og til Fårø og fik set det vi gerne ville. Gotland er en fin ø og Visby er historisk meget interessant. Havnen i Visby så ikke så spændende ud, mest af alt en indstrihavn med broer og rigtigt mange store motorbåde - se mig! Det orkede vi ikke så endnu en grund til at blive i Klintehamn, hvor havnefogeden var super, han hjalp med billeje og stort set alt andet vi spurgte til, så det blev ialt 5 overnatninger i havnen. Også et godt spisested på havnen. Eneste rigtige problem var vind og vindretning - sydvest, satte noget uro i havnen og specielt en dag, hvor det blæste 12-15 mps fra SW var der noget uro, heldigvis lå vi så vi blev presset væk fra broen og derfor ingen fender påvirkning

Gøtekanalen

Efter Gotland havde vi valget imellem at sejle igennem kanalerne og søerne hjem - altså igennem Sverige - eller sydom. Klart nok ville turen syd om være langt den hurtigste, det burde vi kunne klare på 2-2.5 døgn, hvis vi virkeligt ville, givet vi IKKE skulle krydse eller værre have svag medvind. Vi havde aftalt med Mogens og Helle at de gerne ville sejle med, hvis det blev igennem kanalerne og Arne og Sonja var stemt for kanalerne, og det var vi egentligt også selv om det ville tage MIN 8 dage. Så det blev valget!

Freja startede dagen før os og nåede Mem tirsdag d 9 juli. Vi sejlede direkte tirsdag og ville egentligt have ligget for anker lige før Mem, men pga. anker problemer - ankeret ville bare ikke bide, sejlede vi også til Mem, hvor vi ankom om aftenen.

Turen igennem Gøtakanalen var OK, med et enkelt uheld, men ellers problem frit. Mogens og Helle var med en uge, og det gik rigtigt fint. Mogens med os og Helle med Freja. Generelt er det at sejle i Gøtakanalen en rigtig flot tur og man kan kun blive misundelig på Svenskerne. Det er også imponerende, hvad man kunne bygge i Sverige for 200 år siden - bare for at slippe for Øresundstold - der kan man se hvad man vil gøre for at slippe for at betale skat :-)

Gøtakanalens østlige indsejling, starter ved Mem, ca 100+ km syd for Stockholm, hvor man betaler ca 11 KSEK for en gennemsejling. Derefter er det slusetid og der er 50-60 sluser på hele turen ud til Vanern. Første stykke går fra Mem og ud til Vatteren og er vel på ca 50-75 km. Det foregår sammenfoldet, max bådbredde er 7 meter. For motor med max 5 knob, så lidt enerverende med "Fartbølle" som navn på båden, hvilket da også medførte enkelte kommentarer undervejs. Da vi når Vattern er vi oppe i ca. 80 meter højde. Turen over Vattern er ca 15 NM og foregik for sejl, incl. Genakker. Dernæst er det forbid Karlsborg, videre via Forsvik slusen og så får vi åndenød, 92 meters højde!

Via Spetsnæs kanalen ind i søen Viken som er den højest beliggende sø i systemet. På den anden side af Viken går det så nedad igen via sluserne med en enkelt overnatning i Toreboda nåede vi Sjøtorp som den vestlige ende af kanalen. Her blev vi en ekstra dag pga. vejret og Mogen og Helle afmønstrede, vi savner dem allerede!

Helt generelt er faciliteterne i havnene omkring kanalen helt i top og personale ved slusning er meget opmærksomme og venlige og intet hastværk og med det uheld vi havde med et sprængt stykke tov var de meget hurtige til at stoppe slusning, ellers kunne det være gået helt galt. Svenskerne kan bare noget!

Vanern og Trollhættekanalen

Nu skal vi hen over Sveriges største sø - Vanern - en tur på ca 60 NM til Vanersborg som ligger i den Syd vestlige del af Vanern, hvor også Trollhætte kanalen starter. Vi sagde hermed farvel til Freja, som ville tage et stop i Spiken, ca. midvejs, hvor vi sejlede direkte fra Sjøtorp til Vanersborg, som vi ramte første på aftenen. Dagen efter var ned via Gøtaelven og Trollhætte kanalen. Her i alt 6 sluser, som er noget større end i Gøtakanalen og det var helt problemfrit med da ca. 50 NM ned til Gøteborg incl. slusning. Fra Gøtaborg valgte vi at sejle direkte videre. Sluserne i Trollhætte kanalen koster ialt 1100 SEK. altså en 1/10 del af Gøtakanalen.

Kattegat og hjem

Egentligt ville vi overnatte i Gøteborg området, men pga. svag vind og rigtigt godt vejr valgte vi at fortsætte for motor til Nordre Rønner lige nord for Læsø, her ville vi smide krogen og sove nogle timer før det sidste stykke hjem mod Aalborg, så vi kunne ramme Aalborg søndag d 21 juli 2024 om aftenen. Det gik helt fint, vi nåede ankerpladsen ca kl 02:00, noget overraskede over at kajfesten inde på Læsø i Vesterø stadig var igang med høj musik, som vi svagt kunne høre her 3 NM nord for Vesterø. Anyway det gik find med at få sovet og næste morgen - søndag - kom vi afsted ca. 08:30, mod Aalborg.

Sidste dag var der rigtigt højtryksvejr med svag / jævn vind fra SE, startende med 3 mps og øgende til 8 mps dag vi nåede Aalborg. Fin tur for sejl ned forbi Læsørende fyret, ned til indsejlingen til Limfjorden ved Hals og så det sidste stykke til broerne som vi ramte kl 16.00 åbningen - helt som planlagt

Alt i alt en rigtig god tur og tak til Arne / Sonja samt Mogen og Helle for godt selskab!

Tal

Ialt 24 dage i båden, sejlet ialt 875 NM og de længste stræk (over 100NM) var fra Hals til Vedbæk (114 NM), Vedbæk til Tejn (102 NM), Tejn til Klintehamn på Gotland (176 NM) og endeligt fra Klintehamn tli Mem (101 NM). Helt som forventet var det meget hurtigere - 4 dage syd om Sverige og 12 dage hjem via kanaler / søer igennem Sverige


Turen som sejlet