Forår - dato:2024-05-09

Retur til oversigt Næste

Plan

Turen Nordjyske Ø rundt startes. Planen var oprindeligt at tage rundt med øen til styrbord og starte med Fur for at mødes med venner og dernæst fortsætte ud af Limfjordern via Thyborøn. men pga. vindretning blev det hele lavet som, så vi tager Øen til BB, dvs. ud mod øst via Langerak og op til Sæby.

Vi forventer at være fremme ved 17 tiden, men gerne tidligere fordi DMI og YRNO lover regn fra 15.00.

Vejret

Ikke så godt, vind fra vest 5-12 mps og regn iløbet af dagen og det holdt ret præcist

Resultat

Nåede Sæby som planlagt 2 timer ahead of schedule. Der var godt vind, mest imellem 8-12 mps fra vest eller vest syd vest

Fandt en fin plads inderst i havnen og spiste på Jacobs fiske restaurent. Årets første rigtige tur og vi er trætte. Kigger lidt på vejret og det ser stadig fint ud for at nå rundt om Nordjyske Ø. Så humøret er i top


Turen som sejlet, 44 sømin, 7.4 knob i snit og fraregnes fralægning, bro vent og tillægning, incl. manøvrering omkring sandsuger ligger det reeelle gennemsnit på over 8 knob.

2024-05-09 08:39 Fra:AS til Sæby

TidEventMemo
08:15 På havnen

Lisa var så venlig at køre os herned - mod at få råderet over begge biler de næste 10-12 dage. Svært at forhandle i en presset situation, hvor vi skal nå broerne kl 09:00

Vi havde overraskende meget ragelse der skulle fragtes ned i båden, men kl 09:30 var vi klar til afgang


Vores plads i Fjordparken Marina hvor Aalborg Sejlklub (AS) holder til

08:40 Ude af havn

Det passer fint med 20 minutter før broåbning, så når vi både Jernbanebroen og Vejbroen (Limfjordsbroen) kl 09:00

Motor kører uden problemer - efter renovering hos det tidligere Mathis værtft

08:44 På vej mod broerne

For motor, vi skal have pakket sammen og klargjort sejl plus alt det andet der hører til en god sejltur

08:55 Imellem broerne

Jernbanebroen åbner så det passer, vi glider igennem sammen med en anden sejlbåd

08:55 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:113 / 3.4 | Wind relative:128/4.8 | Pos:57.0558 / 9.9171 | Engine RPM/Hours/Temp:971 / 1757.10 / 90.0 |

09:05 Igennem broerne

Limfjordsbroen åbner hver time, og vi når kl 09:00 helt som planlagt vi fortsætter lidt for motor, for at få ro på sejl og få alt vores skrammel pakket sammen


Limfjordsbroen åbner, vi er #2

09:25 Storsejl sættes, motor off

Alt OK, dvs. alt monteret korrekt, som forventet, det er trods alt den 16 sæson der er skudt igang

Lidt foto mod Nørresundby siden:


Kunst


Der bygges meget nyt i syd øst delen af Nørresundby


Et krydstogtskib på over 200 meter på vej ind til havnen i Aalborg

10:01 Div arb

Som altid på årets første tur er der en del ting der skal klargøres og fikses:

  1. Boomvang monteres, vi mangler et, som iigger hjemme i vaskemaskinen, men vi finder en stump gammel genua skøde der må agere reserve.
  2. Bom pressening elastik 3 stk lavet, de var faldet af.
  3. Gas skiftet, den gamle var tom heldigvis har vi en ny med... Men vi skal så have skiftet den gamle snarest.
  4. Støtte til sprayhood var knækket, vi har lavet en midlertidig i alu.

10:47 Beslag for sprayhood fixed modl

Krævede en boremaskine samt noget alu vinkel, som var medbragt hjemmefra

11:37 Hals passeret, Genua klargøres

Vinden ligger omkring vest eller vest syd vest (250-270 grader) og 5-10 mps og vi forventer mere når vi er ude af fjorden. Vi har endnu ikke klargjort REB i storsejlet, men dte er OK, eftersom vi ikke skal krydse


Hals Havn - god havn at starte fra på vej ind i Limfjorden


Hals og Egense havn foto mod syd

11:37 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:123 / 8.0 | Wind relative:083/7.0 | Pos:56.9726 / 10.3405 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 |

11:43 Sennet / Ketchup, indsejlingen til Limfjorden passeret og vi drejer mod nord

vind omkring 10 mps fra vest

11:49 Genua sættes

vind SW, og vi sejler ca 30 grader, dvs. læns, går 8-10 knob, hvilket er OK i betragtning af vindretning

12:02 Strøm dræn

Vi har en udfordring med at vores Lithium akkuer står og aflader sig selv til motor bly akkuen. De er direkte forbundet og det dur bare ikke. lige nu måles 0,1 - 0,2 amp afladning og det er efter 2 timer siden motoren blev stoppet. med ialt 300 AH på Lithium vil det så tage 1500-3000 timer for hel afladning. Løsning er en DC-DC lader, så motoren starter med at lade bly / start batteriet og dernæst Lithium, men også så der ikke kan lades baglæns.

12:24 Hou tværs

Det er lidt diset, så ikke meget at se, hverken på land eller ud over havet. vi løber 8-10 knob og mere i pustene

Så tid for afslapning, selvstyren (Gerda) klarer ærterne


Jonna i sit ikke udprægede mode jumpsuit


Selv skipper kan slappe af

13:31 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:024 / 11.2 | Wind relative:250/7.9 | Pos:57.2009 / 10.5685 | Engine RPM/Hours/Temp:0 / 0.00 / -273.1 |

13:31 Vind er øget

13:42 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:002 / 10.7 | Wind relative:282/10.9 | Pos:57.2332 / 10.5849 | Engine RPM/Hours/Temp:682 / 1757.60 / 50.0 |

13:42 Genuar furl

vind over 12 mps så vi skal have sejl ned og motor on, dog fortsætter vi lidt for fuldt storsejl

14:05 Store ned og motor on

8-12 mps fra vest, de sidste 3 NM for motor

14:05 Ship Data

Me: 1 | COG/SOG:340 / 8.9 | Wind relative:305/11.1 | Pos:57.2873 / 10.5668 | Engine RPM/Hours/Temp:668 / 1757.60 / 44.0 |

14:44 Sæby havn

Havnen er udvidet med flere havnebassiner og der ligger en sandsuger i indsejlingen, der er nu god plads, og vi fortsætter ind i den gamle havn og

finder plads inderst i havnen, der er få gæstende både og god plads

Fin plads og hjælpe fra land mht. tillægning, men heldigvis ikke meget vind her inderst i havnen.

Lige efter vi har lagt til kommer udestuen på plads - helt uden skilsmisse og lige efter begynder det at regne. ned i kahytten, gang i varmen og lidt let frokost, så ser det hele meget bedre ud. Der er pænt mange spisesteder i Sæby, og det bliver jacobs fiske restaurent som ligger meget tæt på, hvor vi ligger.

19:40 Hjemme efter Spisning på Jakobs restaurent

OK med buffet og hel rødspætte

21:00 Tidligt i seng

Jonna holder ud lidt længere...

03:00 natteroderi

Michael er oppe, sovet fra 21:00 til 01:00 så lige lidt ved computeren for at få opdateret dagbog mm.

Mærkeligt nok er WSL (altså logbogen) gået kold mht. link til båd data (via Nmea 2000). mærkeligt. Prøver at genstarte WSL ==> ingen forskel

Prøver så at slukke og genstarter via power off og on for hele WSL, incl. interface til NMEA2000). Ingen forskel

Power helt af WSL, dvs. også NMEA fjernes og genmonteres ==> så er der gang i det hele igen.

Dette er træls men ikke kritisk, eftersom vi ikke bruger denne adgang til noget særligt ud over - for sjov - at kigge på data via en PC, men mest når i havn

Forøvrigt gik motor data også død på turen, lidt mere træls, men ikke kritisk


Retur til oversigt Næste