Den lange tur - dato:2021-08-06

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Havnen var lukket her til morgen, så vi kunne ikke komme ud, anyway vi skal alligevel ud at gå og den oprindelige plan var Nexø til Due odde - eller omvendt. Men vi ombestemte os og valgte den lange tur, dvs. fra Nexø tll Boderne, det vil samtidigt gøre vandre turen rundt om Bornholm komplet, så hvis det lykkedes kan vi prale af at være vandret hele vejren gående rundt om Bornholm. Til aften, intet ud over at klargøre til turen hjem, som vi sikkert starter imorgen tidligt

Vejret

Lidt køligere og flere skyer men også sol, måske 18-19 grader. Noget vind fra nord til øst, så godt havnen er lukket aht. bølger

Resultat

Ja vi kan prale af at have gået hele vejen rundt om Bornholm, om end i nogle omgange og over nogle år. Vi var godt ok trætte da vi nåede Boderne og hurtigt op på "baren" og få et par øl, før bussen førte os tilbage til Gudhjem. Til aften tomat salat og ikke ret meget mere gå den dag...

2021-08-06 08:17 Fra:G til Gudhjem

TidEventMemo
08:00 Oppe og klar til afgang på gåtur

Havnen er lukket! Taler med havnefogeden der bliver åbnet ca kl 09:00 og frem til eftermiddagen. Thor ligger også på sin originale plads, tæt på os

Nå det betyder ikke så meget for os, vi springer blot Rønne over og tager direkte hjem fra Gudhjem en dag senere end oprindelig planlagt

09:20 Gåtur fra Nexø

Bustur til Nexø og vi er nu klar til 25 km vandretur, første mod syd og senere mod vest, hvor skal omkring Dueodde og videre hen til Boderne.

Turen tog ialt godt 6 timer, med ca. 5 timers vandring og Garmin viste præcist 25.01 km, så ruten er godt opmålt.

Turen, 25.01 km fra Nexø til Boderne

Først med bussen til Nexø, via Svaneke, det hele virker så bekendt når vi tager bussen, vi har jo været de fleste steder ved Borholmer kysten

Vi står af i den nordlige del af Nexø og starter forsigtigt ud, vandrende mod syd af landevejen indtil vi er forbi havnen, hvor vi drejer ned mod stranden og kysstien. Foran venter ialt 25 km langs kysten. Vi kommer til at gå langs en bugt der drejer sydvest i forhold til Nexø og tilbage mod nordøst før vi når Snogebæk.

En lille kanal, syd for Nexø havn, sikkert for at lede et vandløb sikkert ud til havet

En lille havn, lige sydvest for Nexø

Tilbageblik mod Nexø

I bunden af bugten ligger Balka havn, som har en dybde iht. søkortet på 0.9 meter, lige lidt nok for os...

Balka havn i bunden af bugten

Videre mod Snogebæk, hvor vi har været nogle gange, om end aldrig sejlende. Tog en del foto sidste vi var her i bil, så ingen her...

Og så alligevel, lige et af Sørens værtshus

Videre sydpå mod Dueodde

Fugle ser vi mange af, og de samles åbenbart udvalgte steder

Flot strand på vej mod Dueodde

Vel fremme ved Dueodde har vi gået ca. 40% af turen og føler os egentlig ok tilpas, selv om det er hårdt at gå i sandet, heldigvis er det fast, ihvertfald helt nede ved vandet. Der er mange mennesker lige omkring Dueodde, men det tynder meget hurtigt ud og bare 500 meter længere mod vest ser vi kun ganske få mennesker - vi er nogle flokdyr!

Fyret ved Dueodde og radartårnet

Nu venter der så ca. 15 km mod vest før vi når boderne, håber bare at "baren" har åben ved Boderne

Mere strand, men løst sand og sort tang

Vi passerer nogle svaner, det kigger lidt surt på os, og vi går pænt uden om

Endnu et vandløb, og det for bredt til at hoppe over, så vi må lidt op i landet for at komme over

Dernæst kommer vi til en lille havn og et røgeri, som vi bestemmer os for at besøge for at få frokost, vi har nu gået godt 15 km. Vi bliver overraskede da vi når op til røgeriet, her har vi været for få dage siden, hvor vi spiste frokost, da Lisa, Søren E og B besøgte os. Dengang var det godt og det er det stadig. Kan ikke huske hvad det hedder, men kan anbefales

Endnu en lille havn, med et røgeri oppe til højre i billedet

Dernæst går vi videre langs stranden - nu mætte og lidt trætte, men vi skal jo videre. det dels langs stranden, dels via stier oppe i klitterne. Pludseligt bliver det hele kendt igen, vi er nået frem til "ishuset", Kadeau restarenten, hvor vi nu har været to gange på turen. Desværre er der ikke frokost åbent - og forøvrigt har vi jo lige spist, så videre

Kadeau

Nu mangler der 5-7 km, men der er noget med et militær område man måske, måske ikke skal udenom, dvs. det vil forlænge turen med 1/2 km, så det går nok

Øh, hvad betyder det her?

Nå vi skulle op i landet og bag om militær skydeområde - nok en god ide

Efter militær området søger vi ned til stranden og endeligt kan vi se Boderne, nu er der ikke langt igen

Boderne i sigte

Vel fremme ved Boderne søger vi op på "baren", og Michaels Garmin sejlerur viser præcist 25.01 km, så de 25 km passer ret godt

Jonna i "baren"

Vi har ca. en time før bussen går, så en øl eller to bliver det da til før vi tager bussen retur til Gudhjem

18:00 Hjemme med bussen i Gudhjem

Jonna står af på toppen og køber ind. Michael fikser lidt div. på båden og når at komme i bad, før Jonna er tilbage fra indkøbsturen

Vi gør status, vi har nu på 3 år? nået rundt om Bornholm, men 2/3 er altså i år, så det er vi godt tilfredse med

Jonna med kortet, hvor det sidste stykke lige skal tegnes ind.

Yes, Bornholm rundt er nu gennemført

Egentligt ikke noget at prale af, der er garantere mange mennesker der har vandret rundt om Bornholm, sandsynligvis mange flere end der selv er sejlet til Bornholm fra Aalborg...

20:22 Spist i båden

Det blæser noget, måske 8-10 mps fra nord øst

Vi skal spise og det bliver Tomat salat ala Tenerife, den gode med tomat, løg, mozeralla ost, mynte, walnødder, sort creame og brød - super som altid

Hertil lidt vin og øl, vi er godt nok trætte oven på dagens gåtur

Vi pakker også lidt sammen, får SUP bords ombord så de kan tørre

Havnen er stadig lukket med to røde lys samt en kugle helst ud mod indsejlingen

Ertholme - færgen - ligger fortøjret i forhavnen, men så den ikke når land, men ligger lca 1/2 meter fra land - det her de prøvet før. Den hoppe og danser godt nok noget, selv om vinden kun er 6-7 mpt, men fra NE

Efterfølgende går Michael en tur (kort tur!) på havnen for lige at få de sidste foto fra Gudhjem havn.

Havnen er lukket, eller rettere inderhavnen er lukket, afmærket med rødelys samt en kugle hejst på masten

Lukket! og det er mere end bare symbolsk

Der er vind og bølger ind i yderhavnen

Vi ligger inderst i havnen stille og roligt