Nordpå - dato:2021-07-27

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Vi vil til hasle for at gå turen fra Vang til Hasle, eller omvendt

Vejret

Sidste dag med meget høje temperaturer, dvs. > 25 deg. Svag eller ingen vind

Resultat

Nåede Hasle for motor til middag, der er ikke meget ud over havnegrillen og havnebaddet i Hasle. Dog stor brugs


Den korte tur til Hasle

2021-07-27 10:39 Fra:Rønne til Hasle havn

TidEventMemo
10:40 Let Rønne for motor

Vi ligger på den rigtige side af broen, så det er blot at slippe fortøjningerne, lidt bovpropel og så afsted. Jonna styrer og Michael farer rundt og fikser alt det som Jonna plejer

11:03 Motor 2200 - nordpå

Mod hasle, men uden om grundene

Lidt finregn og der er mange fiskebøjer vi skal uden om


Jonna styrer, incl. frakobling af bovpropel

11:07 Passerer kompasafmærkning nord for Rønne Nr. Kaas havn

Exit Rønne havn, måske kommer vi tilbage senere på turen

11:25 Garmin 720

Den driller, den kan ikke finde satellitterne. Prøver lidt med wass off. Den kommer igang, ved ikke hvad der skete. Men den er også pænt over 10 år gammel - tror jeg nok

11:31 Vind under 2 mps så motor

11:52 Ankomst Hasle havn

12:25 Tillagt hasle rabatkort ok

12:57 Frokost

20:40 Aftenhygge

Det er jo den gyldne time hvor solen står lavt før den går ned, så gang i det lille Canon kamera, med 22 mm objektiv


Havnegrillen


Service bygningen


Naboerne


Og flere naboer

04:16 N2K konklusion

Symptomet er fortsat, at når wind monteres dør N2K bussen fuldstændigt

Efterhånden været alt igennem og konklusionen er:

1. Fejlen findes fra wind transducer kabel bund og op.

2. Der måles 6-7 ohm imellem midter benet (CAN x) og plus

3. Den anden ende CAN Y og X måler 120 ohm som den skal.

4. Vind måler strømforbrug ligger omkring 120 mamp, hvilket er OK

5. Ved power on, er CAN x ca 13 volt, altså forsyningsspændingen

Derfor må der være en kortslutning imellem plus og center stikket, skal så lige checke om det ligger på dækkets stik eller højere oppe. Mest sandsynligt højere oppe...

Ellers er fundet:

  1. Motorrum: Her er monteret Maretron 4 fordeler, samt gennemgangs modstand på 120 ohm til afslutning af N2K backbone. Dvs. nu har vi: a) SB instrument, b) motor transducer, c) Garmin 720 samt d) Garmin autopilot
  2. Stik til Garmin 720 var fejlmontet, hvor der var byttet om på gnd og skærm. Det er. nu rettet
  3. Agterkahyt: 3 T stik for Garmin GMI 10, Garmin Autopilot, Heading box (kompas) samt AIS transducer
  4. Kabler kan kortes op, og overvej en blok fremfor 3 x T stik
  5. El Panel: 1 x 4 blok plus et T stik: a,b,c: udtag til WSL og PC samt spare, Fusion radio og så et ekstrakabel til? !!
  6. Bemærk at WSL havde 120 ohm også... nu fjernet
  7. Instrument bay, over nedgang: 4 stk Garmin instrumenter samt MBA AIS display
  8. Bemærk MBA AIS display havde 120 ohm modstand, nu fjernet
  9. Under MBA siddeplads: Airmar vand Transducer for fart, dybde og vand temperatur samt terminator. Det er her wind normalt er tilkoblet og så fjernes terminator
  10. Pga. WSL og MBA AIS instrument var der faktuelt 4 terminatorer i systemet, dvs. 30 ohm og ikke 60 ohm. Dette er nu rettet


Forrige Retur til oversigt Næste