Rønne - dato:2021-07-25

Forrige Retur til oversigt Næste

Idag skal vi ikke noget særligt

Frank og Lis skal hjem med flyveren sidst på eftermiddagen, så vi kan nå en tur til Hammershus, Opal søen og Sandvig, hvor vi vil spise frokost. Når de er taget afsted skal vi ikke andet end slappe af

Vejret

Lover høj sol og høje temperaturer, altså som i går og det holdt. Også noget vind, men vi ligger i fralandsvind på broen, så intet problem

Resultat

Fin tur til hammershus, Opalsøen, Hammerhavn og så bussen tilbage til Rønne, så Frank og Lis kunne nå flyveren hjem til Aalborg. Det har været alletiders af have dem med, incl. at Frank trådte til med at sejle båden fra Aalborg til Bornholm

2021-07-25 08:00 Fra:Rønne til Rønne

TidEventMemo
07:59 Tidligt oppe

Øh kl 0800…

Efter super tur til kadau igår

10:00 Alle oppe og afgang til Hammershus

Vi tager bussen efter det sædvanlige bøvl med at klippe 4 gange på et 4 zoners digitalt klippekort.

Lidt foto fra turen som foregik i super vejr, varmt og med sol


Hammershus set fra indgangen


Hammerhavn mod nord


Familie foto med 3/4 af besætningen


Mod syd - Vang og pier for udskibning af sten


Har de to f.... virkeligt købt det her som "indflytningsklart"...


Mere borg ruin


Mangler bl.a. taget

Videre ned til Hammerhavn, her har vi været en del gange, det er en god havn, men ingen indkøbsmuligheder og vistnok kun et spisested - en cafe.


Havnen


Og på vej mod Opalsøen


Svævebane fra toppen og ned i søen - ingen af os ville dog prøve

15:30 Tilbage i båden - Rønne

Frank og Lis siger pænt farvel og tager bussen ud til Rønne lufthavn, vi vinker pænt farvel men orker ikke at gå med op til bussen

Det bliver sandwich fra lokal cafen til aften - gode som altid

20:25 Instrument problemer

Dette notat er blot for jeg (Michael) selv kan huske hvad jeg gjorde...

Forskellige data falder ud forskellige steder i instrumenter på båden, dvs. N2K nettet er ustabilt

  1. Finder først ud af, at der er tre stk 120 ohm termineringer, dvs. ialt 40 ohm og det skal være 60 ohm. Det er MBA WSL der har 120 ohm indbygget, den skal fjernes! Done og nu 60 ohm totalt
  2. I første runde fjernes N2K forbindelsen til WSL ==> ingen forskel, stadig ustabil
  3. Kigger så på Instrument bay nede under nedgangen. her sidder 4 instrumenter plus MBA AIS instrument. Når der rokkes med instrumenterne falder wind ud (2 fra venstre), skiller det hele ad og finder ud af, at flere af stikkene ikke er skruet ordentligt sammen, men det er nok ikke det der er skyld i problemerne.
  4. Checker alle stik ==> så kører det hele - ihverfald en times tid, så begynder noget at falde ud igen. Dvs. stadig problem!
  5. Har mest mistanke til noget af det nye med Garmin autopilot, det er jo den nye komponent. Går igang i agterrummet, men ikke lnoget at se og ingen stik der er løse - umiddelbart
  6. Måske noget med vind / dybde transducer? sætter termineering på N2K strengen og fjerne Vind og Dybde T. ==> kører stabilt ihvertfald 1/2 time, så venter lige lidt
  7. Nok mest sandsynligt det er stik ud til vind måler på dækket? Kigger lige lidt på det også... Han stik (fra wind T) er OK både inde og ude. Check af stik på dækket er mere tvivlsomt, tror der KAN være problemer. Prøver at flytte wind T han N2K stik til kabel og så omkable ned til bådens hoved N2K linje ==> Kører OK, men venter lige lnogle timer....
21:20 motor olie++ check alt OK

Men lidt vand i bunden af motorrummet, det skal op!

Det tages med vores "grapper", nu hvor Lisa er blevet for stor til at kravle derned - forøvrigt kommer hun først om en uges tid

21:21 N2K problemer part #2

#6 videre...

Lader den stå natten over med vind via omkabling for at se om det virker, dvs. nu er instrumentering komplet minus dybde/fart T, men incl. vind via omkobling


Forrige Retur til oversigt Næste