Den lange sejltur - dato:2021-07-22

Retur til oversigt Næste

Plan

Nu skal vi afsted og tager den direkte tur til Bornholm

Besætning består af Michael og Frank

Vi vil sejle fra AS kl 05:30, og nå broerne til kl 06:00, dernæst ud af fjorden og via Kattegats sydlige rute ved Møllerne. Videre mod Gilleleje og ned i Øresund, forbi Kronborg, omkring Ven, Saltholm og så Falsterbo kanalen, der åbner hver anden time, startende kl 06:00 og sluttende kl 22:00. Dvs. vi kan komme igennem kl 06:00, og så forventer vi at ramme Rønne ca kl 16:00.imorgen

Vejret

soll 20+ grader og skiftende vind altid under 8 mps og nok mest 0-5 mps. Det holdt meget godt bortset fra tæt tåge i Langerak og mindre vind end håbet

Resultat

Nåede Rønne ca 16.00, Havnen var fyldt, men vi fandt en plads uden på en anden større ombygget fiskerbåd, så det blev anden række.

Frank og Michael fik ligeledes sovet en del på turen, rart at være to der kan sejle

Starten gik fra AS kl 04:40 i næsten ingen vind. Første stop var jernbanebroen - det var så ikke noget stop, vi kom direkte igennem. Et par minutter efter vi ankom til vejbroen blev den også åbnet, dvs. vi var igennem broerne kl 05:03 og havde dermed hentet en time, hvilket betyder vi ville kunne sejle mere for sejl fremfor motor i den forventede svage vind.

Efter broen stadig ingen vind, men ret hurtigt blev der tåget - som i ærtesuppe, sigten var under 200 meter, hvilket vi målte vha. GPS og bøjerne - faktisk ret skræmmende, når vi mødte store skibe. Heldigvis er AIS jo endnu mere fantastisk i den situation, fordi vi på lang afstand kunne se både mod og medsejlende. For motor gik vi lige under 6 knob, mest pga. modstrøm. Mærkeligt at sejle i Langerak og intet land at kunne se

Ude ved Hals Egense blev tågen tyndere, så vi kunne skimte begge havne, samt selvfølgelig færgen. Vi var ved Hals ca. kl 08:00. Videre ud forbi Salg og Peper og til Sennep Ketchup fastfyrerene der markerer indsejlingen - eller udsejlingen - til Limfjorden. Vi havde fået sat Storsejl, men der var ikke meget gang i det, så motoren lavede det meste af arbejdet

Kursen blev sat direkte mod sydligste punkt for havvindmøllerne ved Anholt, stadig meget svag vind, så motor, dog enkelte periode med lidt mere vind. Da vi var et par timer fra møllerne mødte vi første modstrøm, helt som forventet, men der kom også vind.ca 8 mps fra syd, så det blev effektivt en bidevind, hvor vi så kun gik 6-7 knob over grunden og over 8 knob igennem vandet, anyway det var også OK. Vi kunne lige akurat holde den sydligeste mølle op, hvorefter vi kunne falde 10 grader og gå foran for tværs

Næste stræk var mod Gilleleje, der var fin vind de første timer, men så døde den også ud, så motoren måtte igang, vi kom forbi Heselø og Lysegrund og der var generelt god sigt og mange større skibe at holde øje med, men ret få lystfartøjer, vi nåede Gilleleje tværs om SB imens det var lyst, men gradvist blev det mørkt, men månen stod op stort set samtidig med at solen gik ned.

Ned igennem Øresund, ned forbi Ven, hvor vi var godt midnat. Frank tog over og Michael fik et par timer på køjen. Michael tog over ca 02:30 og Frank fik sovet lidt. Vi tilpassede omdr. på motor til at nå Kanalen til første åbning kl. 06:00. Der var lidt vind, så det var blandet sejl og motor, men aldrig helt uden motor

Kanelen blev passeret sammen med 3 andre DK skibe samt en Tysker, vi var i front, vi har jo travlt... Dernæst tog Frank over og Michael fik 4 timer på køjen. Stadig ingen vind, så for motor med ca. 2000 omdr. så har vi diesel nok helt til Rønne. Frank fik også sovet lidt

Fremme ved "rundkørslen" før Rønne, hældte vi ti liter mere på tanken, så vi er sikre på at kunne nå over rundkørslen. Det var lidt spændende med rundkørslen, der kom to større skibe mod syd og den ene var en færge der sejlede pænt hurtigt. vi nåede over og videre mod Rønne.

Vi ramte Rønne lidt før kl 16.00, fik lagt til uden på en anden - der var pænt fyldt. De var nu flinke nok. Vores rabat kort fra sidste år, virkede så vi har betalt for de næste 22 havne på Bornholm. Og så nogle timer på langs...

Lis og Jonna kom frem til båden ca kl 21:15, hvor Frank og Michael lige akkurat var færdig med et par sandwich oppe på Nørrekås kafe - samme gode kvalitet som sidste år. Et par øl og så i seng.


Turen fra Aalborg til Bornholm

2021-07-22 06:00 Fra:AS til Rønne

TidEventMemo
22:01 Nu er det sengetid

Både Frank og Michael er mønstret på båden aftenen før, så det er tidligt i seng, så vi kan nå op kl 05:00 og nå broen kl. 06:00, som er anden broåbning om morgenen

04:34 Exit as

Kl ca. 04:15 banker på det på døren til forkahytten, det er Frank der er stået tidligt op og mener vi skal afsted, godt nok ikke den store lyst til at stå op nu, men lad os så endeligt komme afsted. En kort tur op til toilet og så gør vi klar.

ude af havnen godt 04:30, så vi kan nå første broåbning kl 05:00 og dermed vinder vi en time der kan bruges på at sejle mere for sejl og mindre for motor i den forventede svage vind

04:51 Jernbane bro direkte

Broen åbner med det samme, og vi glider igennem med 6 knob i nul strøm. Michael er for træt til at udpakke fotogrej, så et par enkelte foto via telefonen


Jernbanebroen


Og klar til vejbroen kl 05:00

04:59 Vejbro

Få minutteres ventetid, så er vi igennem og dermed på vej og intet kan stoppe os på turen tll Bornholm - altså bortset fra Falsterbo kanalen, men den kan vi da sejle udenom


Mod Nørresundby, alt er stille det er kun os der er tidligt oppe

05:38 Nordligste punkt på ruten

Indtil videre er det gået fint, ingen problemer og ingen trafik, men i det fjerne kan vi se problemerne, eller rettere vi kan ikke se noget - TÅGE!


Tåge i sigte

Lidt efterfølgende reflektioner over fotoudstyr

Michael får udpakket fotogrejet og der er en del nyt, en kort liste:

  1. Canon EOS R - købt for nogle år siden, nu monteret med et 600 mm tele objektiv, skal bruges når vi kommer ud på Kattegat og forbi Hesselø mm.
  2. Canon EOS R5 - nyt købt i år, med 28-105 mm, f4 objektiv, allround til foto i fjorden og på båden

De er begge fine på båden og til kortere vandreture, men lidt for tunge til de lange vandre ture, så derfor: Canon m5 og m6, det ene med 18-150 mm og det andet med 22 mm. Det sidste er perfekt til længere ture, og gåture i byerne, fylder intet, men tager ret gode foto, næsten på højde med full frame.

05:49 Tåge

Og skibet: Kongsdal passeret

Motor 2200 omdr


Et skib i tågen - leve AIS!

06:20 En modsejlende

Mærkeligt med det her tåge, vi havde regnet med godt vejr og god sigt, men nu er sigten nede omkring 200 meter og det er IKKE meget, men AIS virker, så de store skibe kan vi "se"


Endnu et skib i tågen

06:20 Stadig tæt tåge

2200omdr lidt modstrøm 6,1 knob

06:25 Rød bøje, sigt: 170 meter

Vi beregner sigt til 170 meter via GPS og det punkt, hvor vi får øje på bøjen

06:50 Morgenmad

Frank har bestil havregryn, så det får han, men også kaffe++

06:56 Grøn bøje og fortsat tæt tåge

Der skal bare holdes udkig, men Michaels's hjemmelavede AIS display hjælper gevaldigt, koden er:

  1. Ingen farve: Go on,
  2. Gul: Vær opmærksom og
  3. Rød: Fare!


ups en rød, pas på...

07:40 Store sat ved Hals

Sigt igennem Langerak var omkring 200 meter eller mindre!

Vi sætter storsejl nu, så vi er klar til Kattegat uden at skulle på dæk


Frank i tæt tåge,


Endnu en på vej i tågen

07:44 Hals egense tværs

Nu er vi snart ude af fjorden


Hals / Egense færgen fortsætter ufortrødent selv om der er tåge


Kraftig modstrøm her ude ved Hals

08:07 Sennep og Ketchup tværs

De yderste fyr ved Hals Barre rende passeres og næste stop er Anholt vindmøllepark sydligste mølle og det vil tage mange timer at nå derned

08:13 For sejl

Motor off

Vind sw 4 mps

08:30 Tåge væk, lant off

Mba har vagten, frank sover

Rart at tågen er lettet og tankevækkende at indtil videre er det eneste sted vi IKKE kunne se land var i Langerak... Bredden af Langerak er 0.3-0.4NM

08:43 4-6 mps fra sw 6-8 knob

Når der er svag vind er halvvind at foretrække, her går det godt uden at vi skal anstrenge os med genakker mm.

08:56 Motor tid 1506,5 h

10:04 Frank tager vagten

5 mps sw, 7 knob

Halvvind er godt, i 5 mps løber vi typisk 7-8 knob uden alt for meget bøvl med trim og code zero - som vi forøvrigt ikke har med

11:48 Genakker

Noget skal jo ske

12:08 Svag vind, så mest motor

Vind sw 2 mps

Men sol

12:43 Frokost i det blå ud for Grenå

En knob modstrøm, så for motor i 1 mps

Kun store er oppe

13:10 Vind død

Motor og store

Heftig modstrøm, helt som forventet her ved Fornæs

13:18 Vind syd 7 mps

Motor off

Endeligt vind, nu går det strygende på bidevind ned forbi vindmølleparken

Desværre ikke så mange foto på det her stræk

14:29 Sø vindmøllepark

Vind syd 8 mps modstrøm måske 1 knob, vi går 8 knob over grunden

Man må gerne sejle ind imellem møllerne, men der er ingen grund til det, bl.a. er vinden jo nok lidt mærkelig pga. møllernes påvirkning af vind.


Turen syd om vindmøllerne

14:37 Frank vagten

Vi planlagde med 2 timers vagt hver, men i praksis tog vi det som det kommer og det fungerede helt OK


Frank i hans sidste del af vagten

17:20 N for hesselø

Passeret strømskel og nu i modstrøm

Vind 3-4 mps fra sw


Michael gør klar med 600 mm tele for Hesselø og Lysegrund fyr

17:24 Svag vind så motor

Genua furl

18:15 Lysegrund og hesselø passeret

Og så lige en stribe foto af Hesselø og Lysegrund fyr





19:07 Spise chile con carne

Frank har medbragt aftensmaden, så den skal bare lunes. Eller mere præcist Lis har laveet maden - Frank har medbragt den


Aftensmad i det gode vejr


Og opvask

20:39 Gilleleje tværs sb

Og solen nærmer sig den vestlige horisont

21:35 Motor med på 2000 omdr

1511,8 timer

21:40 Sol ned, måne op

Lanterner on for motor


Tættere på Sjælland for turen ned mod Ven

22:40 Zero vind

Men fuldmånen lyser op

Vi ser enkelte lystbåde

22:59 Kronborg passeret og 2200 omdr

Og de sædvanlige foto af os med Kronborg om SB



Bemærk høj ISO på foto, 12800

23:06 BY nord for ven

Frank tager første del af nattevagten her fra Ven og ned til Saltholm

Michael går til ro nogle timer

23:07 2000 omdr

Ingen grund til at komme før tiden til kanalen

02:52 Saltholm

Mba overtager vagten, intet specielt at bemærke ud over en del trafik omkring os

03:51 Broen

Broen imellem DK og S



04:02 Det lysner

Og ca 9 nm til kanalen

Dvs ca 4,5 knob er rigtig fart. Går måske lidt ned i motor omdr

04:28 Fyret ved kanal

Lant off

04:46 Motor ned til 1500 omdr

Aht kanal åbning der er kl 0600 og dernæst med to timers interval og slut kl 22:00

05:10 Sol oppe, 2,6 nm tilbage til kanalen


Vi nærmer os Falsterbo kanalen


På vej ind mod Sverige, bliver vi overfaldet af myg

05:29 Moter uden store

06:08 I kanalen

4 både fra DK siden og 1 imod


Første båd igennem


Ikke nogen lang kanal, men sparer os for ca 10 NM

06:24 Ude af kanalen store og motor 2200

Frank tager vagten nogle timer, Michael til ro

10:18 Vagt skifte

Mba har vagten, frank går til ro

Høj sol og ingen vind, så mest for motor

10:23 Varmt og zero vind

Ca 2,5 l pr time ved 2200 omdr

13:26 Diesel 10 l påfyldt nu 22 l

Vi har en 10 og 5 liters dunk med, så vi hælder 10 liter på og regner med det passer at vi når Rønne og har 10 liter tilbage i tanken

13:50 Igennem rundkørsel

Ikke så meget trafik, men der kom så lige to større skibe nordfra og det ene sejleder ca 25 knob, anyway AIS viser vejen, så ingen rigtige udfordringer


Skib på vej sydpå, men vi kom foran

16:57 Tillagt rønne

Anden position

Fyldt

Rabatkort er ok

16:59 Toilet kode 1727

10211111, pin 7804

Diesel påfyldt, tror nok det var 62 liter, med 52 liter i tanken og 10 liter i reservedunken

20:15 Spisning på Nørrekås Caf'e

Super gode sandwich, samme type som sidste år. Dertil en enkelt øl, vi venter på at Jonna og Lis når frem med fly fra Aalborg

21:15 Jonna og Lis når frem

Efter en fin tur fra Aalborg og med bus det sidste stykke

23:06 Sengetid


Retur til oversigt Næste