Sydpå - dato:2019-07-23

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Nok med de her småture på kryds og tværs af midtjylland, nu skal vi rigtigt sydpå, og første stop er Horsens fjord, hvor vi gerne vil besøge nogle af øerne og selvfølgelig Horsens, og nå ja, så bliver det alligevel lidt kryds og tværs ind og ud af fjorden.

Vejret

Sol og 3-8 mps fra vest og det holdt, dog med op til 12 mps det sidste stykke ind mod Horsens

Resultat

Tillagt Hjarnø for nogle timer med gåtur på øen, derefter videre ind i Horsens fjord og tillagt i inderhavnen, hvor der er overraskende god plads, faktisk er vi den eneste gæst i området.

Turen fra Aarhus til Horsens inderhavn

2019-07-23 08:22 Fra:Aarhus til Horsens

TidEventMemo
Århus historier

Det er jo ved at være noget gammelt - det her med Aarhus historier, men en historie fra i går da vi ankom...

Første skilt

Betaling af havnepenge via kuvertsystem, simpelt og effektivt, så gang i skoene og op til klubhuset, som ligger noget væk for at betale, ingen kuverter

Tilbage igen og finder nyt skilt

Skilt nr 2

OK, så prøver vi web løsningen, virker sådan set også OK, men strøm skal hentes via et udtag, hvor vi skal op og finde nummeret på el standeren, det finder vi så og taster ind, betaler os så er vi vel kørende...

Men nej der er ingen strøm i standeren, ringer så på ovenstående nummer, jeg mener kl er ca 13.00 og det er vel en form for højsæson her i juli måned? Intet svar

Får talt med nogen af de andre gæster og det viser sig at der ikke skal gøres noget specielt med strøm, det er blot den stander vi ligger ved der ikke virker.

Der kommer også SMS / E-mail omkring toilet og det er jo fint eftersom de ligger lige ved siden af. Men igen en skuffelse, de er aflåst og vi skal op i klubhuset som ligger ca 500 meter fra hvor vi ligger

Bad - og toilet - bare ikke for os

Til gengæld virkede vandet, og det tog ikke meget over 3 timer at få det hele fikset :-)

Og så mere seriøst, det er faktisk en ret fed havn og det med langskibspladser i yderhavnen fungerer rigtigt godt, specielt for en bred pram som vores

08:23 Klar til afgang

Helt utrolig flot morgen med fuld sol og 20+ grader fra morgenstunden, måske det alligevel bliver sommer i år? I hvert fald lover Yr.no sommer de næste 8 - 10 dage.

Dertil tilsat god vind fra vest. som dels har den rigtige retning, dels den rigtige styrke for at komme sydpå - og det meste af tiden med vinden 90 grader på kursen, altså halvvind.

Vi har godt 100 liter vand og batterierne er ladet helt op, så intet holder os tilbage for at komme afsted

Jonna inddrager vores strøm

Træskibshavnen ligger lige ved siden af vores plads, mange flotte skibe, men sikke et arbejde!

08:28 Ude af Aarhus

Bortset fra det lettere komiske med at betale havnepenge, finde toilet/bad og brug af kode / Tally kort var det faktisk nemt og godt at være i Aarhus. Pladsen er jo eminent god, helt rolig, langskibs og helt ny bro med vand og el direkte ved broen. Kan bestemt anbefales. Tror prisen var 180 kr for op til 12 meter

Afgang er stille og rolig, og vi glider ud i den strøm af både der er udgående fra Aarhus, herunder mange udlændinge såsom Hollændere og Tyskere.

08:35 Storsejl sættes og motor slukkes

Agten for tværs ud forbi trafikhavnen i Aarhus, vigtigt at holde godt udkig, hurtigfærgerne til Sjælland kommer hurtigt ind og ud af havnen, der er nu helt roligt, da vi sejler forbi, som del af strømmen af lystbåde på vej sydover i Aarhusbugten

Det er god vind, så vi når hurtigt omkring 7 knob

08:37 Genua på også

Med genuaen ude når vi hurtigt 7-8 knob, hvilket er normal fart med 5-6 mps lidt agten for tværs.

09:47 Grøn bøje tværs

Ved Norsminde og 1/2 knob medstrøm.

Vi er nu i området fra Norsminde og ned til indsejlingen til Horsens fjord, hvor der er lavt, og vi skal være ekstra opmærksomme, dvs. bliver i ruten og kun afvige i de retninger, hvor der bliver dybere.

I mine unge dage, har jeg sejlet meget i området som søspejder ned til og med Horsens fjord, men aldrig ind i fjorden

Aarhus har en stor containerhavn

Meget nybyggeri omkring havnen

Tunø i det fjerne med vindmøllerne på Tunø Knob, det kan umuligt være de samme møller, som Michael så i sin ungdom med søspejder ture omkring Tunø og Samsø?

10:58 Odder tværs

Vi bliver på ydersiden af rønnen

Odder havn

Jonna slapper af

11:17 By tværs

og det går stærkt sydpå

11:58 På kryds

Vi sejlede en støtre omvej ahr grundt vand, men alle andre sejlede bare hen over, så måske lidt for forsigtigt. anyway vi kan så gå i gang med at overhale de samme skibe en gang til. Jonna er ikke helt tilfreds. Overhalede en luffe, der så gav op og gik videre for motor

Kigger lidt på splitter til udestuen to er gået løs og det skal repareres, men det bliver så ikke lige nu

12:21 Bompresenning 6 mm elastik

Bør skiftes til nogle 6 mm fremfor det tynde stads der sidder der originalt

Og en medsejler - flot båd

13:04 Passerer rød bøje tæt ved hjarnø

Vi overvejer om vi skal gå ind til Hjarnø, smide ankeret og bruge gummibåden, eller helt droppe at besøge Hjarnø i denne omgang. Jeg (Michael) har været her for måske 35 år siden sammen med Lars K. da vi skulle sejle søspejdernes båd fra Snaptun til Aarhus. Sjovt nok har Lars nu firmaet Hjarnø i Aarhus...

Nå beslutningen bliver at vi prøver at lægge til på ydersiden selv om det blæser 8-10 mps og vi ikke er glade for at ligge alt for udsat.

13:13 Sejl ned

Furl af forsejl og ned med storsejl, motor on og så ind mod Hjarnø

På vej ind mod Hjarnø

13:22 Tillagt hjarnø

Fin lille havn, vi lægges os på ydersiden og en anden sejler giver en hånd med, to fortøjninger og et spring, så er vi tillagt.

Derefter en gåtur rundt på øen, som er ca 3 x 1 km. Vi går i alt 4.5 km, bl.a.. rundt om "søen" i den sydlige ende af øen.

Turen på Hjarnø

Lidt foto:

Havnen

Flotte farver i blomsterne

Kirken

Genbrug der vil noget, et salgssted

En mark og udsigt over fjorden

Michaet har være så dum at lade Jonna være alene i mere end 5 minutter uden at inddrage alle kreditkort. Resultat en bunke glas, og vi har jo god plads i båden

Videre rundt om øen, medbringende Jonnas indkøb

En indsø

Og fra en anden vinkel

15:06 Klar til afgang

Flot tur rundt på øen, men også varmt, som i ægte dansk sommer. Det er de mærkeligste ting vi fik med hjem: 1 flaske lokal vin, marmelade samt 10 glas købt på et lobbemarked - det sidste er Jonnas værk

Nå klar i båden og afgang for motor, stille og roligt, det blæser omkring 8 mps fra vest

15:18 Hjarnø let

Afgang og på kryds ind mod Horsens

På turen ind mod Horsens kan vi lægge op det meste af vejen og det er således kun ægte kryds de sidste 4 NM ind til Horsens

Stadig flot vejr og vinden øger til 8-12 mps, stadig fra vest. Vi orker ikke at rebe, men slækker lidt ud på storsejlet, så går vi 7-8.5 knob og 5-6 knob i VMG, og det er OK. Helt fladt vand med meget små bølger - ægte fjordsejlads

Exit Hjarnø, flot ø!

15:25 Alrø tværs

En ø vi mangler, men den er landfast via dæmning mod nordøst. Måske for anker i morgen og så ind via gummibåden

Ø i fjorden

Videre ind mod Horsens

På vejen passerer vi også Vorsø og der tages nogle foto. Det specielle ved Vorsø er at den faktisk ER beboet, af en opsyns mand og jeg har været i dialog med ham, men det koster ca 12-1500 kr for et besøg med rundvisning og det er den eneste måde at besøge øen på. Lidt mærkeligt eftersom den (vistnok?) er offentligt ejet. Faktisk det eneste sted jeg har oplevet at det koster noget at gå i land. Jeg kan forstå hvis den var fredet eller der var dyr der skulle beskyttes, men den beskyttelse gælder åbenbart ikke hvis man betaler for det?

Gad vide hvad det koster at etablere virksomhed i området ….

Vorsø

16:12 Motor

Måske lidt for tidligt, men vi er jo lidt magelige og så er der ro til at pakke tingene sammen

Horsens lystbådehavn til SB, vi fortsætter ind mod inderhavnen, hvor der skulle være godt med gæstepladser

16:18:24 Parameter page

Ship Pos: 55.852386 55.852386 SOG: 5.8 COG:285 <br>

Depth:4.06<br>

Wind, COG:359 SOG:12.5 <br>

Motor RPM:2198 Temp:90 Hour:4881<br>

Vind

17:17 Tillagt horsens - aller inderst inde

Frihavn, dvs 25 dask, hvilket er ok. Dertil kommer så strøm

Helt nyt havneanlæg og mulighed for sideværts til lægning ud over 10-15 pælepladser

Men helt øde, vi er eneste bemandede gæstebåd

Tallykort

Kræver forlænger til el

Ingen vandslanger, men vandhane ca 30 meter væk, og vi har selv slange, så vi kan få vand, hvis vi vil og det vil vi

Toilet faciliteter lige ved vores plads

Vi ligger sideværts med SB side til

Nogle huse i Horsens havn

Og en bunke skibe mod syd