Lynæs - Aarhus - 2001

Retur til oversigt DMI farvandsudsigter

Denne tur er først beskrevet her i August 2009, så det er med alle mulige forbehold for hvad jeg kan huske - Det andet år med digital kamera, og det blev brugt flittigt - ihverfald i perioder

Turen startede jo fra Lynæs, hvor der blev sejlet X79 DM, hvor Lars Hof og jeg deltog, igen uden noget imponerende resultat. Familien Hoff havde sejlet båden derover, så vi havde den hjem igen dvs, med 5 personer (Michael, Jonna, Alex, Søren og Lisa)

X79 DM var med 30 - 35 deltagere og jeg var så heldig at være kasserer / sekretær i Dansk X79 klub, derfor skulle vi deltage i DM - vi var ellers ved at finde gode undskyldninger for at droppe det, anyway nu var båden så i Lynæs søndag pr. 8 juli 2001 og nogen skulle jo sejle den hjem :-)

Familien tog derfor til Lynæs og Lars og resten af besætningen kunne så køre hjem i min bil

Logbog:

Søndag d 8 Juli 2001 Lynæs til Nykøbing Sjælland

Vi tager afsted fra Lynæs og vil blot foretage en kort tur til Rørvig, som jo ligger lige ovre på den anden side af fjorden - ialt 7,5 NM - overkommeligt. Jeg kan intet huske fra havnen eller omgivelserne, men sikkert ok

Mandag d 9 Juli 2001 Nykøbing Sjælland til Kongsøre

Planen er at sejle ned og finde en af de DS bøjer der er udlagt for opankring og det lykkedes at finde den bøje der ligger lidt nord for. Det er jo lidt spændende fordi søværnets frømandskorps holder til på Kongsøre og ved at lægge sig lige uden for må vi da kunne følge med i, hvad der sker - og det var ganske interessant

Kameratet bliver fundet frem, sammen med gummibåden og vi (Alex og Michael) sejler ind til kysten for lige at kigge lidt

Alex på sten

Alex på sten ud for Kongsøre

Alex på toppen, med view ud over fjorden og Strax i baggrunden (det mindst ringe foto....)

Ungerne (de store) skal også en tur i vandet, dog med redningsvest og med et par liner agterud - bare for alle tilfældes skyld

Alex og Søren i vandet

Lidt senere kommer der en meget stor gummibåd farende ud fra stationen lige mod os, han vil såmænd blot fortælle os, at der er en større øvelse om aftenen så vi skal ikke regne med nattero, men vi er meget velkomne til at blive liggende. Ganske rigtigt der er en larm uden lige, med helikopetere mm. omkring os. Ungerne går igang med at etablere et hejseværk, bestående af 4 snore der kan styres individuelt og så kan de flytte rundt med en flaske i hele kahytten

Ungerne får arrangeret et hejse arrangement

Frømandskorpset holder øvelse

De små bliver trætte ....

.... men Alex holder ud

Tirsdag d 10 Juli 2001 Kongsøre til Roskilde

. Det blæser ganske meget - op mod 10 mps fra øst, så vi skal krydse et stykke oppe ved Lynæs, så noget med rebet storsejl og fok. Turen er dog stille og rolig uden dramatik, selv om der ikke er så meget plads i renden ned forbi Frederiksværk

Tillægning i Roskilde lystbnådehavn, hvor vi vil være nogle dage se på vikingeskibe

Roskilde med 80% af besætningen - glade for at være i land efter > 1 døgn på havet

Rart at være på land

Vores plads i Roskilde lystbådehavn

Og Lisa er fornærmet over et eller andet

Lille dreng - stor mad

Lidt større end en X79

Søren og Lisa i vikingeland

Alex og Søren i vikingeland

Fredag d 13 Juli 2001 Roskilde til Skyllebakke havn

Næste stop bliver Frederiksværk, hvor vi lægger til i en lille privat havn: Skyllebakke havn, som er en moderne men lille havn, der er lidt klemt, fordi husene mm. ligger tæt på broerne. Vi fortøjer og lægger til, alt iorden

Dernæst op og kigge lidt i byen og spise, lidt vin mm. Pizza som jeg husker det. På vej tilbage, da vi er nede ved båden kommer "plads ejeren" tilbage og spørger om vi ikke lige kan flytte bare en plads til siden, så kan han lægge til på hans egen plads. Det er selvfølgelig iorden, så vi går igang med at flytte båden

Under flytningen sker selvfølgelig det der IKKE må ske, ungerne får ikke redningsvest på, men de "beorderes" til at hjælpe og både Jonna og jeg fået lidt vin til aftensmaden, Søren vil selvfølgelig gøre det så godt som han kan, så han holder godt fast i en fortøjning med det resultat at han ryger overbord og forsvinder. Stor panik, men vi får fat i håret på ham og halet ham op igen - alle lettere rystede. Selv de andre to (Alex og Lisa) kan godt se at det er galt så for første gang (og sidste) nogen sinde giver Lisa søren halvdelen af sin chokolade - frivilligt!

Lørdag d 14 Juli 2001 Odden havn til Øer (Ebeltoft)

Turen fra Odden havn til Ebeltoft er ganske lang - specielt med hård vesten vind - men vi vil afsted! Turen bliver præcis så hård som frygtet, så det er noget med rebet forsejl og 2 reb i storsejl - det er yderst sjældent vi reber så meget, men det går rimeligt fremad og først på aftenen når vi Øer havn, efter en del "Ulrik" fra samtlige unger og jeg holder et fast tag i roret. Det er dog ikke farligt, båden reagerer præcist som den skal så ingen problemer - blot ubehag

Øer havn er jo specielt fordi der er en sluse fordi der er en vandstandsforskel, mens vi ligger i slusen sammen med 3 andre store både snakkes der om, hvor hårdt det har været at sejle idag - meget hård vind og de kom fra Grenå - de havde meget vanskeligt ved at tro at vi kom fra Sjælland

Turens længde i direkte tur: 35 NM, vi sejlede nok lidt over 50NM

Alex og Søren meget trætte efter turen i "stormvejr"

Om lørdagen skete der ikke så meget - alle var meget trætte, men dagen efter var vi alle igang igen og der er rigtigt mange muligheder i Øer - specielt med børn, både vand og på land

Vi spiste på en fiskerestaurent der lå ude på en af molerne - det var rigtigt godt, desværre var den lukket da vi der igen i 2008

Middag på fiske spisestedet - det var rigtigt godt"

Alex og Søren i pjattehumør - bemærk redningsvesten!"

Selv faren kan blive træt"

Min ynglings store storebror"