Project: Accelerations måling for en bil

Ret trivielt, men måske anvendeligt for andre?

sept. 2020, Jonna har fået et Tesla 3, long range med AWD og den skal jo også igennem accelerations testen desværre virkede loggeren ikke bare lige, noget med setup af baudrate og update rate, som mistes når batteriet i GPSen går død, og det var det så - igen, det har ikke holdt 1.5 år

I 2013 samlede jeg stumper sammen til at "bygge" en dims der kan måle acceleration på biler, ganske simpelt ved at sammenbygge et GPS modul med en datalogger og putte det hele ind i et stykke krympeflex. Her i starten af 2019 fandt jeg det hele frem igen fordi jeg har fået ny bil, en Alfa Romeo Giulia Q model, dvs. med firehjulstræk og 280 HK fra en 2 liters motor

Januar 2019 fra 80 til 120 km/h

Nu er der målt på fire biler, hvoraf de tre er eller har været mine egne, og fra 80 til 120 km/time

Dato Bil Antal målinger Bedste tid Noter
2013 Alfa Romeo Guilleta Q model (235HK) 10 3.57 Motorvej nord for Aalborg
2017 Volvo V40 T5 (245HK) 5 3.84 Motorvej nord for Aalborg,
Jonnas bil fra 2019 til sept. 2020
2017 Tesla S model (D85?, ? HK) 6 2.33 Motorvej sikkert syd for Aalborg,
Jørgen B's bil
2019 Alfa Romeo Giulia Q model (280HK) 2 2.86 Motorvej nord for Aalborg
2020 Tesla model 3 (AWD Long range, ? HK) 5 2.37 Motorvej nord for Aalborg,
Jonnas nye bil
2024 Tesla model 3 Performance (500+ HK) 2 1.73 Motorvej nord for Aalborg,
Michael (relativt) nye bil

------------

Project: GPS Logger af 2017

GPS Loggeren model 2017, hvor den blev "ombygget"

2013 tekst:

Ny bil - alle performance tal, såsom CO2 udledning, antal km/liter osv kan findes i div. papirer / web, men hvad med de vigtige parametre, f.eks hvor hurtigt er bæstet egentligt fra 80-120 km/h? (eller 100 til 200 :-).

GPS Logger

Løsningen er naturligvis en GPS logger, der kan logge med MIN 5 Hz, det er faktisk ikke vanskeligt at finde stumperne og sætte dem sammen hvis ellers man kan betjene en loddekolbe, man tager:

Ethvert GPS modul kan anvendes! Men det er en fordel, hvis det ikke bruger så meget strøm, er følsomt og som kan logge med MIN 5 Hz (5 positioner pr sec). Output skal være NMEA, som er et standard output format, der bl.a. bruges i den maritime verden, samt for stort set alle GPS moduler. Loggeren kan også være hvad som helst, bare det kan opsamle data, fra en seriel port med den aktuelle bit rate, f.eks. med 57600 bps, som det aktuelle GPS modul gør. Det smarte ved det aktuelle log modul er, at det nemt kan konfigureres til en vilkårlig bitrate. Data gemmes på et uSD kort. På kortet skal lægges en fil, der skal have navnet: CONFIG.TXT og indholdet skal være en linje: 57600,26,3,0, se også: Config File

Loggeren klargøres ved at oplade accuen, montere et uSD kort i loggen, tænde for den og lægge den ude i bilen, f.eks. ved forruden, så den har fri sigt til GPS himlen. Derefter køres en tur, og på motorvejen prøves f.eks. acceleration fra 70 til 130.0 km/h - tilkørslen er jo god til det. I Aalborg - nord for, må man køre op til 130 km/h, og der er ikke meget trafik uden for arbejdstid, så det er nemt at være lovlydig under målingen

Hjemme igen, loggeren slukkes, uSD kortet sættes i PCen og filen (f.eks: LOG00064.TXT) overføres til PC

Project: GPS Logger

GPS Loggeren model 2013

Analyse program

Et kommando program til windows helt ok, så det skrives som et consol program i C++, hvor input gives med som parametre (og NMEA filen) og output er en simpel tekstfil

Funktionen er simpel:

Resultater

Hvad kan "bæstet" så præstere, tja nedenstående udskrift fra programmet giver resultatet

// Acceleration overview for file:
C:\USER\USER\MBA\SAIL\GARMIN\GPSLOGS\2012_03_19_GIULIETTA_B.csv
// 2013-03-19 18:39:43
// NMEA converter (c) MBA 2013 version 1.2 - r003

// From 80.0 --> 120.0 km/h
hhmmss.sss Start End Time in sec
161819.400 80.5 ( 79.5) -> 120.1 (119.4) in 8.63 ( 8.60)
162229.000 80.8 ( 78.7) -> 121.2 (119.7) in 4.10 ( 4.20)
162435.600 82.1 ( 79.8) -> 121.7 (119.9) in 3.79 ( 3.80)
162941.800 81.1 ( 78.5) -> 120.5 (118.8) in 3.57 ( 3.60)
163130.600 82.2 ( 79.8) -> 121.6 (119.7) in 3.82 ( 3.80)


I ovenstående er de vigtige tal 3.57 --> 4.10 sec, dvs. gennemsnitstiden fra 80 til 120 km/h er omkring 3.8 sec - alt sammen i tredje gear og i forsøg med tilkørsel til motorvej. Den lange på 8.63 sec er i 6 gear. Tror også at den anden måling (4.1 sec) bl.a. skyldes at turboen ikke var ordentligt igang ved passage af de 80 km/h, men måske den så til gengæld giver et mere retvisende billede af den reelle overhalingsevne

Er det så "hurtigt"? Tja. ved faktisk ikke hvad andre biler kan præstere....

update 7 feb. 2024