Tilbageturen starter - dato:2018-07-31

Forrige Retur til oversigt Næste

Plan

Vi vil tilbage til vestkysten, mere præcist Hasle

Det vil vi fordi vejrudsigten lover vestlig vind fra torsdag eftermiddag og en uge frem, og derfor skal vi tilbage mod KBH området - også for at samle Alex og Stine op på søndag

Vejrudsigt / vejret

Sol og svag vind fra øst

Resultat

Vi droppede ankeret lige efter Vang for at bade og lege lidt med dronen, og kiggede så lidt på vejrudsigten og de lover meget vind imorgen omkring kl 10.00, så bedre at komme tidligere afsted fra Bornholm. Konklusion vi bliver her til kl 21.00 og så sejler vi mod Sjælland

Nåede kanalen til første åbning kl 0600 og malmø ca 10:15. Flot havn med alt tæt på

God tur men kun få timers søvn


Turen d 31 juli og 1 aug. 2018

2018-07-31 03:44:43 Fra:Gudhjem til Malmø

TidEventMemo
04:02:35 Det lysner

Her kl 04:00 lysner det i øst - mærkeligt tidspunkt at være vågen på

04:13:02 Aftørring af båden

Nemmest når der er faldet dug, så er det kalkfrit vamd og vandet ligger spredt pænt ud over hele bådfladen, så nemt at tørre af

04:50:25 Helt lyst

Godt at vide til imorgen, hvor vi skal tidligt afsted fra Hasle

10:45:56 Gudhjem Exit

Vi skal jo kun nå til Hasle, men vil omkring Ertholmene

11:02:38 Kurs mod ertholmene

Christiansø og frederiks ø

12:20 Østerskær

Første "ø" vi kommer til er Østerskær, vi vil gå tæt på, men IKKE for tæt på!

Hvis vi havde tid, ville vi gerne have været i land via gummibåden, men dels er vinden i vest, dels er det nok vanskeligt at ankre op her, vi skal så om på bagsiden imellem Østerskær og Chr. Ø og det bliver for farligt. Altså blot nogle foto fra syd, øst og nord:


Fra syd eller sydøst


Og med 210 mm tele


Fra øst


Fra øst, med Chr. ø som baggrund


Fra nord eller nordøst

12:30 Græsholm

Græsholm ser vi fra syd og fra nordøst. Den næst største af øerne, men fredet og landgang er ikke tilladt. Nogle foto


Græsholm set fra syd, på vej mod øerne. Taget på rimelig stor afstand med 100 mm brændvidde på mit Canon 100-400 mm objektiv

Efter vi sejler om på nordsiden, kan der tages nogle anderledes foto, f.eks. 4 stk fra nord øst mod syd vest.


Mod øst #1


#2


#3


#4

12:37 Tat

Sidste lille ø vi mangler, den nordligste: Tat, som har et lille fyrtårn, men som også er forbudt område


Tat mm.


Tat med skær


Tat i sin helhed, incl. det lille fyrtårn


Tat close up


Sæler tæt på Tat


Fugle på Tat


Fugle og sæler slås om pladsen på skæret tæt på Tat


Mange fugle og sæler omkring skæret ved Tat. Græsholm i baggrunden


Sæler i legehumør, med Græsholm som baggrund


Tat fyret overet med Chr. Ø fyret

13:00:43 Rundet ertholmene

Ertholmene er jo Danmarks østligste beboede punkt og består af to hovedøer:

  1. Christians Ø
  2. Frederiksø

Disse to er beboede, knap 100 mennesker, hvilket er meget for to så små øer. Derudover mange turister i højsæsonnen, altså som nu

Vi har har været der et antal gange, så vi vil ikke lægge til på øerne. Derimod har vi aldrig sejlet uden om dem, så det er målet idag. Ud over de beboede øer er der en stribe småøer og skær, nemlig:

  1. Græsholm, faktisk den næst største af øerne
  2. Tat, den nordligste af øerne, som også har et mindre fyr
  3. Vesterskær, ligger lige op af Frederiksø
  4. Østerskær, ligger øst for Christiansø. Dette er DK's østligste punkt

Turen omkring Ertholmene

En stribe foto af Chr og Frederiks Ø


Havnen set fra nord


Frederiks Ø set fra nord


Havnen set fra syd


Frederiks Ø med lille tårn


Christians Ø med store tårn


Måske forsvaret skal have øget bevilgingerne, jeg mener de her kanoner er vist ved at være outdated...

14:32:00 Bomning i 7 mps

Helt problemfrit

Genakker er sat for at få rimelig fart på, ellers bliver det jo pinligt at vi ligger og lænser uden fart

14:38:31 Allinge tværs
14:58:15 Bomning

Tæt på fyret

15:10:24 Gennakker ned

Det går ellers godt fremad med ca 10 knob ned langts kysten, men vi skal snart have i havn i Hasle


Hammershus i al sin vælde


Kamelerne neden for Hammershus

15:34:31 Vang tværs

Tja, tjo, hvorfor egentligt sejle længere?

Måske vi blot skal lægge os i Vang eller for anker ud for Vang, de lover jo primært østlig vind, og hvis vi skal tidligt afsted er det rart at ligge for anker fremfor i havn, så er vi hurtigt afsted

Ikke mere snak, men ankeret klargøres

Forøvrigt er alt hvad vi sejler fra Vang og sydpå spildt - vi skal tilsvarende nordpå imorgen for at krydse renden vinkeltret

15:42:43 Sejl ned motor on
15:46:18 Anker ved vang pier

Vi søger ind i læ, på ca 5 meter vand. Der er vind og bølgebeskyttelse fra øst nord øst, over øst, syd og mod sydvest. Fin ankerplads, kan anbefales, men selvfølgelig ikke i nordlig og vestlig vind, men det ser til at man kan sejle helt ind i vang pier havn, ved dog ikke om man må det.

Forøvrigt rigtigt mange mennesker på pieren og på land


Ankermulighed ved Vang Pier

16:17:46 Bade og droneflyvning

Flot sted, her ud for Vang pier, hvor man kan se hammeren, fyret på toppen, Sæne / Hammer havn, vang og DGI broen samt Vang pier med mange badende

Først lidt badning - dvs. Michael i vandet


Michael i vandet

Dernæst nogle foto fra dronen:










18:05:39 ultrahot

Det er BARE FOR VARMT.


DGI broen, med Canon EOS 7D og 100-400 mm objektiv

18:15:49 foto oprydning

Umuligt at være ude

Vinden blæser forøvrigt fra vest, sikkert fordi vi ret tæt på land og høje bakker, for vinden burde være i øst

19:55:20 Spisning overstået - Jonnas kreation var rigtig god

Opskriften:

19:55:45 Badning gennemført

nogle af tyve grader varmt vand, så en stor fornøjelse, desværre vil Jonna ikke i vandet - kylling

Overvejer dronetur ...

19:56:32 Internet på Bornholmske havne

Hvordan er det så med dækning for Internet via "3" og vores mobiler (TDC og Telenord)?

"3" havde altid dækning, et eller andet sted imellem 1 og 5 streger, men altid med rigelig hastighed for brug af alm. web browser brug, f.eks. vejrudsigter mm.

20:17:13 Klargøring til nattur

Vi vil til Falsterbo kanalen og planen er at starte ca 09:00 på turen, altså før det bliver mørkt


Vang Pier hen under aften


Vang by under aften

20:37:32 Anker op

Ankereret hales op - rart med med elspil. Ankerpladsen kan anbefales, god plads og læ fra de fleste retninger, og hvis det blæse op kan man sejle ind i havnen ved Vang Pier


Jonna er klar til nattevagten

20:48:17 Store sat
20:50:04 Motor off
20:59:49 Sejl lanterner on
21:10:51 Motor on 1259.9 timer 2200 omdr
21:14:27 Og motor lant
21:53:18 Storsejl taget ned, videre kun for motor

Nu bliver det aften og solen forsvinder

21:56:04 Aftensmads menu

Salatopskrift

Babyspinat, jordbær, blåbær, agurk, honningristet peanuts og caschew nødder, skiver af brie

Brien pakket ind i serrano skinke som er vendt let på panden,

Dressing: honning og balsamicoeddike.

22:13:02 Veget 20 grader i renden

Stort skib sydfra

AIS er nu smart!

Nu skal vi så se hvad der kommer nordfra


Nogle kommer sejlende...

22:26:36 Midt i renden og mars er tydelig

Mars er jo meget tæt på jorden men kun ca 10 grader over horisonten. Den er rød!

22:59:08 Jonna er gået i seng, vil først vækkes når det bliver lyst

Nu må vi se...

Er nu næsten igennem renden - trafik sepereringen, måtte vige to gange, men nemt nok med AIS, hvor CPA jo siger hvor tæt på vi kommer - og hvornår det sker.

23:04:58 Fyr og bøjer

Bøje (tror jeg nok) kl 9-10 med flash 5, EN lang og så 10-15 sec kan ses, men den burde være: FL(5) Y 20 s.

Fyr på sverige siden er tydelig, Flash 5 sec., hvid

23:08:14 Ude af rende

Og tilbage på rigtig kurs

23:11:37 Månen er stået op
23:47:50 Sandhammeren tværs om SB

Kraftigt 5s fyr på S siden, har vi kunnet se fra vi startede fra Vang Pier da det blev mørkt

00:38:17 Næsten halvejs

Stille og roligt, vind ligger omkring 32-3 mps fra skiftende retninger, mest fra øst

Nåede lige en rugbrød med honning

Og utroligt at temperaturen stadig er 23 grader og jeg kan sidde ude i shorts og t-shirt - og redningsvest, mens vi glider mod vest for motor

Noget skyet, så hverken Mars eller Månen er synlige

01:32:12 stadig lunt, 23 grader

Får fikset opdatering af foto og logbog fra starten af turen, noget skal der jo laves imens motoren trækker os frem mod Falsterbo kanalen

Vind er 4-5 mps men næsten platlæns så ikke meget fidus i at sætte sejl, det må vente til det bliver lyst, hvis ellers vinden holder

Stadig overskyet, men god sigt, så godt med lys på S siden (mod nord)

01:36:08 Pc sat til opladning og instrumenter i nat mode

Lys for instrumenter er sat til rød og lav intensistet

01:38:32 Mars stik syd ca 10 grader over horisonten
05:35:51 Lanterner slukket
05:45:12 Tæt på kanalen

Og michael oppe

Flot morgen

06:06:44 Broen er stadig pben

Vi er inden i kanalen og på vej mod broen, den åbner kl 06:00, men vi kan se, at vi først er fremme ca 06:10 - lidt ærgerligt

Men brovagten er flink, så han trækkern den lige 5 minutter og vi kommer med igennem


Michael ved roret - ret træt

06:10:28 Gennem falstebo kanalen

Vi er igennem, og broen lukkes - flink bromand

06:29:06 Diesel uden held - tanken tog kun svenske sedler
07:13:19 Sprayhood op, udsigt til regn
07:27:17 Det regner. Motor OFF, sejl sat store og forsejl. Vind 5m/sek vest
08:00:50 Det pisser ned

Det regner for første gang i mange uger - helt rart at få vasket båden - og Michael


Michael har magten

08:45:04 Passerer under Øresundsbroen - seriøs modstrøm. Stadig regn
09:14:45 Duel genia ignorer on

1800 omdr

09:54:45 Malmø fyr tværs

Og vi går nu ind i havnen

10:16:03 Tillagt dokken malmø

Helt uproblematisk at lægge til, der er en 8 meter bred plads og med fenderne inde kan vi lige klemme os derind


Vores plads i Malmø havn - Dokken


Tungt grej, rigeligt til vores 3.9 ton båd

11:06:42 Det regner

Nåede lige at skylle båden

Der er fine toilet og badeforhold, samt en bådshop og sushi rest. Inden for 50 meter - ikke dårligt

Resten er logbogen for dagen er ført på næste dato

Havnefoged hjalp med tillægning og vi kom til at ligge lige foran havnekontor. Pris 250 SEK pr nat, ca 200 dkk incl el, vand og måske bad


Forrige Retur til oversigt Næste