Så langt væk vi kan nå - dato:2018-07-21

Retur til oversigt Næste

Plan

Afgang tidligt, vi vil gerne nå broen i Aalborg kl 06:00, så burde vi kunne nå Ven ved midnat - selv for motor hele vejen. Sidste gang vi tog turen fra Aalborg til Ven er to år siden (2016), hvor vi nåede fra Aalborg (Sundby Hvorup) kl 06:30 og nåede Ven ca 21:00, men der var også noget bedre og mere vind end de lover idag

Vejrudsigt / vejret

Sol og jævn vind, mest fra vest, men som vil aftage. Og det holdt ret præcist - dog varmere end forventet, også om natten

Resultat

Fuldstændigt som planlagt, afgang igennem broen kl 06:00, vi nåede lige akkurat broen efter fuld skrue fra havnen til Jernbanebroen og vejbroen, han var så venlig lige at vente et par minutter med at åbne, vi har eneste båd igennem. Dernæst ud igennem Limfjorden, forbi Hals / Egense, ud igennem renden og kurs mod syd siden af Anholt vindmølle park. Dernede aftog vinden, helt som forventet og så lidt for sejl og lidt for motor. Forbi Gillejele og ned i Øresund, forbi Kronborg - der var det bliver mørkt, videre til Ven og ankeret blev droppet det sædvanlige sted, lige syd for havnen på østsiden af Ven. God tur, men vi var trætte!

Og som sejlet, ialt 124 NM:


Dag 1 - den lange tur

2018-07-21 17:10:17 Fra:Aalborg Sejlklub til Rønne eller Ven

TidEventMemo
17:17:47 Klar i båden

De sidste ting pakkes ned og båden gøres klar med vand, strøm mm.

Hjem igen for at sove... Michael er jo lige kommet hjem efter en 5 dages USA tur, så der SKAl soves før den lange første dag på turen til Bornholm

05:43:19 Exit Aalborg Sejlklub

Hedder vel egentligt Fjordparker Marine eller Marina Fjordparken

Vi er sent på den, normalt regner vi med 1/2 times sejlads fra havnen til vejbroen, nu har vi kun 17 minutter, så fuld skrue...

05:48:30 Motor: 1236 timer

1236 timer

Vi har jo fået integreret motor data in i vores NMEA 2000 bus, dvs. vi kan se meget mere end tidligere, uden at skulle ned og rode med det ganske lille display der er en del af motorens styring.

Årets sommertur starter således med 1236 timer på motor tælleren

06:01:46 Jernbane bro ok

Han var flink at åbne næsten med det samme, da vi var fremme

Vejbroen åbner et par minutter over 06:00 og nu er der ikke flere forhindringer på vejen til Bornholm - bortset fra Falsterbro kanalen, men den er så frivillig


Imellem Jernbanebroen og Vejbroen, fuld skrue, vi skal nå Vejbroen


Vejbroen åbner lidt over 06:00


Nørresundby siden

06:14:05 Store Sat

Ikke så meget vind, men hellere være klar, når vi er ude af Aalborg industri område

06:14:14 Stadig for motor 2200

2200 omdrejninger pr minut, er det vi normalt bruger og det giver så ca 6.5 knob og 2.5- 3 liters diesel i timen eller godt 2 NM / liter diesel

06:19:21 Store og genua

Motor er off,og noget springende vind, men der er normalt og vinden bliver normalt mere stabil, når vi er ude i Langerak

06:25:12 Passeret tunnel og lidt mere vind

Men og så noget modstrøm

06:48:09 BY passeres

Her i Hesteskoen er der to rækker bøjer på indersiden af løbet, et for de store (10 meter?) og os små, dvs. afmæarkningen er til 4 meters dybgang, helt ok for os :-)


Aalborg er stadig industriby

07:04:14 Værket

Knitren fra el ledninger der går hen over fjorden


Michael ved roret og morgenmad

Henrik har jo været så venlig at lave en rustfri ståldims der passer i et skødespil. Jeg (Michael) har så monteret et lille træbord på toppen og så er der pludseligt plads til at spise uden at skulle balancere det hele på en bakke eller direkte på båden - smart

07:35:36 Sværd op

Vi sejler jo nærmest agten for tværs og ikke ret stærkt.

Sværdet op, hjælper på det, nu kommer der lidt mere skub i prammen

07:36:01 Dårlig lugt omkring blackwater

Når vi åbner ned til blackwater tanken eller andre luger til bunden af båden lugter det ikke godt, nærmest af kloak

Så vi lufter ud og det hjælper, men det var nu rart at finde kilden, anyway senere...

07:52:09 Jonna er på wsl

Sandeligt, nu kan Jonna også skrive i Web Sail Log (WSL) via sin mobil og IPAD. Hun er nu ikke helt tilfreds med at skulle være oppe så tidligt på ferien!


Jonna har roret

08:28:33 Grøn bøje og medstrøm

Strømmen er vendt

08:36:47 Bomning

Måske 5-6 mps, så helt udramatisk

08:54:08 Hals passeret

Medstrøm og 8.5 knob


Hals havn mod nord i fjordens indsejling, første havn (sammen med Egense) når man kommer ind i Limfjorden fra øst


Og medstrøm ud af Limfjorden

09:16:21 Ude af hals barre renden

Nu venter Kattegat, men i jævn vind, omkring 5-8 mps fra vest, der senere vil aftage. Derfor vælger vi at holde syd om møllerne ud for Anholt for at udnytte messt muligt skæring og så forventer vi alligevel at skulle bruge motoren senere

09:44:48 Lugt check

Udluft og så måske ok, lugten er ihvertfald mindre påtrængende

MEN i det hele taget bør vi nok få set ordentligt efter i bunden om der ligger noget, der giver lugten

10:01:40 update af Garmin GPSmap 721

Sletter alt gammelt wp og ruter

Installerer 2018 ruterne og WP

Den anden plotter (720) slås blot fra under com. dvs. sættes til "none". Dvs. ny AIS med NMEA 2000 har løst det evindelige problem med at overføre data imellem en PC og så plotterne, hvor jeg tidligere måtte slukke for AIS og den plotter der ikke skulle opdateres. Dernæst slukke aktiv plotter og tænde den anden, overføre data og så til sidst sætte dem begge tilbage til NMEA high speed samt tænde for AIS. 10 års bøvl er nu slut!

10:30:00 Ingen mobildækning

Nu er der fred og det varer nogle timer før vi når Sjælland (eller måske Anholt)


Sidste fyr på vej ud over Hals Barre

10:42:42 Jonna overtager. MBA sover
12:16:45 Michael ved roret lidt mere vind

Drejet så tæt på 90 grader vind og godt 6 mps

Vi løber 8-9 knob og lidt modstrøm

13:17:49 Internet

Kigger på, om jeg kan få begge routere til at være "on" samtidig, ideen er at den automatisk skulle skifte fra "3" til "net one", når "3" ikke har dækning. Det har jeg prøvet på i de 10 år vi har haft båden og indtil videre uden success. På den anden side det er jo reelt kun et problem over Kattegat og så enkelt havne hist og pist. "3" har faktisk rigtig god dækning i DK og Sverige.

3 tingesten har jo ip 192.168.7.x

Net1 har 192.168.8.x

Ikke helt nemt


Jonna har vagten, ret afslappet

13:31:45 Net

Kun net1 har fat i internet

Præver at koble dem sammen med eth kabel

13:41:14 Net part 3

Tror det virker

1 og 3 er sat sammen med eth

Log ind via wifi på 3

Hvis 3 ikke har internet bruger den net1

14:40:16 Motor on 2200

Svag vind under to mps. Genua er furlet

Div motor, rens af vand filter. Synes at udstødning af køle vand er lige lidt nok. På den anden side viser instrumenterne 90 grader ret konstant, så alt bør være OK.

Ikke helt nemt, fordi de var skruet ualmindeligt godt sammen. Nå gang i en stump alu. pind, noget snor omkring låget og pinden og så lykkedes det. Der var noget tang mm. men ikke nok til det burde betyde noget, så der gøres ikke mere


Markbrand? inde over Djursland

15:06:10 Anholdt vindmøllepark syd. 50 SM til næste WP

Egentligt kan man vistnok godt sejle imellem møllerne, men nu tog vi altså syd om, og ganske som forventet lægger vinden sig


Møller i alle retninger, de fleste står stille


Og close up

17:08:25 Motor off

Store og genua on

17:21:45 Godt 7 knob

For store og genua i 4-5 mps

17:26:09 Store mere kurve udhal slækket

Slækket lidt på udhal, nu 10-15 cm og fald er kun lige halet, dvs det kan flades hvis mere faldspænding

Giver en stor forskel i farten, dvs. vi har sejlet sæsonnen til dato med alt for tot udhal på storsejlet - pinligt. Dette forklarer måske også at den har været for luvgerrig

17:30:21 Wsl fejl: flag genmes ikke
17:33:25 Motor og kølevand

Synes der er lige lidt nok kølevand og temperatur er 90 grader? Har renset saltvandsfilter. Der var lidt. Måske empeller?

Nb vi er for sejl i ca 4-5 mps og halvvind og imelle 7 og 8 knob

Ser ud til at mere kurve i store hjalp på både fart og luvgerrighed

18:14:27 Furl og motor on

Under 3 mps og læns, værst tænkelige kombination for farten


Vistnok Hesselø samt kompas afmærkning

18:35:00 Lysegrund snart tværs

Lysegrund med fugle


Nå ja, så lige den her dumhed med at stramme udhal for meget. Nu er det løsnet så vi har ca 15 cm kurve i storsejlet, helt som anbefalet

18:58:13 God sigt

Kullen, sjælland, hesselø og lyse grund i sigte, om end en smule diset. Ikke så mange andre sejlbåde, men en del erhverv

19:07:50 Spilerfald kortet 1/2 meter

Bør gøres hvert år på alt tovværk der sidder i klemmer eller easylock for at sliddet på strømpen flyttes år for år. Kræver så at man vælger tovværk der er længere end ellers...

20:17:19 Biks fra slagter ole

Og det var så ikke godt... mildt sagt - sidste gang vi skal have det med


Aftensmad

20:28:51 Motor

Fik vist ikke skrevet at vi nu er for motor, 2200 omdr

Motortid er 1242,5

21:51:51 Lanterner on motor

check og alt OK

22:21:02 Halvvejs, sejlet 110 NM
22:36:36 Mørkner men måne

Og jonna har set mange marsvin. Michael når lige at se nogle enkelte

Jonna går til ro og Michael tager vagten for motor ind til vi når ned til Ven, så må Jonna op og hjælpe

22:45:30 Lanterne laver rød grønt genskin

Ser flot ud på sideskrogene men umuligt at fotografere, for svagt lyst

23:00:43 Grøn f3 yværs

Næsten tværs og det er blevet mørkt, heldigvis med måne

Det her lille Panasonic DMC-LX15 kamera med f1.4 tager ret gode foto når det er aften


Og en anden større sejlbåd på vej mod nordvest for storsejl og nok også motor

23:05:49 0.x vind
23:11:06 SB mod KBH
23:21:23 Kronborg tværs og færger

Ikke det store problem, ikke så mange det gør noget, men det er mørkt

Forsøger med lidt foto, nok ikke helt så godt... Og så alligevel


Kronborg i måneskin

23:30:17 Bøje n afm tværs

Iso 1 sec

00:17:04 Tæt på Ven

Og stadig 20 plus grader, dvs stadig i korte bukser

Nu skal Jonna snart op..

00:46:35 Anker ved Ven

Der ligger i forvejen to sejlbåde for anker, den ene uden lanterne, så vi ser den først da vi er tæt på

01:21:37 I seng

Efter en lang, men god sejltur, ca 120 NM udsejlet


Retur til oversigt Næste