Dag 24: Hjem! - dato: 2016-08-05

Dag23:Helsingør overligger dag Retur til oversigt

Plan

Nu vil vi helt hjem, en tur på 110 nm via den sydlige rute over Kattegat, men syd om møllerne ved Grenå/Anholt

Vejrudsigt / vejret

5-8 mps fra sw og overskyet, ingen regn. Enkelte vindbyger på 8-10 mps og drejende vest sidst på dagen. Dette holdt fuldstændigt, dog var den meget sjældent over 8 mps.

Resultat

Vi nåede hjem, broen kl 20.00 efter en på alle måder god, men lang tur, det blev

Lidt noter

115NM på en dag er relativt meget at sejle på en dag, specielt når vi kun er to til det. Havde det ikke været for fjorden og modstrøm og modvind, havde vi været hjemme et par timer før...

Turen som sejlet. Den cyan farvede er første dags tur mod Hven



Friday, 05 August 2016 Helsingør --> Aalborg

04:05:10 Oppe
Ship:13815.5 NM146 deg0.0 knot Wind:227 deg 1.5 mps

Det er godt nok tidligt og der er ingen vind og ingen lys - faktisk er det vindstille og nat - de lyse nætter er åbenbart forbi.

Op kommer vi dog, mest fordi min telefon, der vækker os, ligger ude i toiletskabet til opladning, så jeg skal alligevel op at stå for at få fred og godt nok er der fristende at vende tilbage til sengen, men det vil så hævne sig senere på dagen, hvis ikke vi når broen i Aalborg

Klog af skade, har Jonna aflerevet Tally kortet igår, så vi skal ikke igang med en større ekspedition for at få det afleveret

04:19:50 Motor on og let fra havnen
Ship:13815.5 NM066 deg1.4 knot Wind:196 deg 2.5 mps

Vi ligger lidt klemt inde imellem en motorbåd der spærrer for at trække stævnen ud samt en større fiskerbåd bagved os. Men eftersom der ingen vind er, og propellen trods alt har en vis virkning, er det jo bare en forfortøjning samt langsomt bak, med roret i borde, så triller baginden ud stille og roligt. Ombord med Jonna og vi sejler

04:27:54 Ude af havnen
Ship:13815.9 NM010 deg5.1 knot Wind:219 deg 3.4 mps

Det er mørkt, så lanterne er on og vi går den første times tid for motor

04:35:22 Nu lysner det
Ship:13816.6 NM308 deg6.5 knot Wind:216 deg 4.3 mps

En del trafik, både af store skibe og lystbåde

Trafik

04:36:31 YB passeres
Ship:13816.8 NM307 deg6.5 knot Wind:216 deg 3.1 mps
05:01:16 SB sideskrog forreste vinge
Ship:13819.6 NM294 deg7.0 knot Wind:211 deg 2.4 mps

Igår så vi SB sideskrog give sig omkring den forreste vinge, nærmest som om der er slør i drejepunktet, hvor vingen møder sideskroget. Ikke noget alvorligt, men ingen grund til at belaste det mere end nødvendigt. Derfor fabrikeres to små kiler af noget teaktræ, der indsættes på hver side af møtrikken for at forhindre slør. De virker fint nok, men falder hurtigt ud og vi ser ingen slør, anyway rart at have en stiksav :-)

Husk stiksaven på sommerturen!

05:01:47 Medstrøm godt 1/2 knob
Ship:13819.6 NM294 deg7.0 knot Wind:174 deg 4.2 mps
05:15:08 Store og gen sat
Ship:13821.2 NM300 deg7.9 knot Wind:210 deg 4.0 mps
05:16:50 For sejl motor off
Ship:13821.4 NM299 deg7.7 knot Wind:198 deg 4.3 mps
05:20:38 Hornbæk tværs
Ship:13821.9 NM303 deg7.8 knot Wind:224 deg 4.3 mps
05:39:44 Michael har vagten
Ship:13824.8 NM291 deg8.4 knot Wind:188 deg 6.1 mps

Jonna sover lidt igen igen

05:47:06 Byb i sigte
Ship:13825.9 NM295 deg8.7 knot Wind:198 deg 5.2 mps
Ikke så meget vind så stille og roligt
05:55:29 Byb passeret
Ship:13827.0 NM297 deg8.5 knot Wind:190 deg 6.4 mps

5-7 mos fra sw så helt fint

05:59:07 Gillejele næsten tværs
Ship:13827.6 NM298 deg8.5 knot Wind:176 deg 7.5 mps

Derudaf i relativt svag vind

06:08:18 By passeret
Ship:13828.8 NM295 deg7.5 knot Wind:134 deg 7.4 mps
06:45:58 Så øger vinden
Ship:13834.1 NM309 deg10.4 knot Wind:138 deg 5.5 mps

Bemærk ovenstående data, som viser skibets: Course over Ground (COG) og Speed over Ground (SOG) og tilsvarende for vinden.

Det kan godt virke underligt at begge tal (SOG) flagrer, f.eks. går vi normalt ikke 10.4 knob i 5.5. mps vind. Det skyldes at det er øjeblikstal, jeg skal nok have kigget på noget filter

06:51:21 Vind omkring 8 mps
Ship:13835.0 NM300 deg10.1 knot Wind:212 deg 8.1 mps
08:01:49 Lysegrund i sigte
Ship:13846.2 NM293 deg7.9 knot Wind:198 deg 7.3 mps

Ligeså Hesselø

Holder sejl let trimmet, mest storsejl. Bølgerne er trælse, mest pga længden der ikke passer til vores båd

08:17:22 Bølgelæ
Ship:13848.6 NM299 deg9.4 knot Wind:204 deg 7.6 mps

Bølgerne er mindre, sikkert pga. Lysegrund

Fyret på Lysegrund, afstand ca 0.9 NM

08:24:11 Lysegrubd tværs
Ship:13849.7 NM299 deg8.3 knot Wind:214 deg 6.3 mps

Faktisk et ret stort fyr - ser det ud til herfra, knap en nm fra

08:55:43 Stille og roligt
Ship:13854.4 NM294 deg8.5 knot Wind:250 deg 5.7 mps

Vinden er nede omkring 7 mps i snit

Ca 60 grader til vinden på bb halse

09:34:22 Skib i ruten
Ship:13860.3 NM303 deg8.1 knot Wind:231 deg 8.1 mps

Vi sænker lige farten en smule ved at slække storsejl, så vi kommer bagom ham

Skibet vi sætter farten ned for

Hesselø, ca 8 NM fra os - 135mm på Canon EOS7DM2, f5.6, 1/800 sec

10:02:41 Jonna overtager
Ship:13864.9 NM294 deg8.7 knot Wind:222 deg 8.5 mps

Stadig 60-70 grader til vinden, som er i sw, ca 8 mps

Vi går imellem 8 og 10 knob

Jonna når ovenikøbet af bikse noget morgenmad sammen, selv om man skal kile sig godt fast i bølgerne

10:55:53 Det hjalp at få jonna til roret
Ship:13874.1 NM297 deg10.5 knot Wind:208 deg 7.7 mps

Så kom farten :-)

10:58:39 Det kører bare
Ship:13874.7 NM301 deg11.5 knot Wind:187 deg11.3 mps
11:25:43 Godt forbi møllerne
Ship:13879.4 NM315 deg8.5 knot Wind:180 deg 7.8 mps
Og ca 100 grader til vinden
11:30:19 Mere ro
Ship:13880.0 NM318 deg8.6 knot Wind:199 deg 6.7 mps
11:39:31 Vindskift går bidevind
Ship:13881.1 NM322 deg8.5 knot Wind:266 deg 8.1 mps

Lidt træls med bidevind - synes Jonna - men farten er stadig OK

Michael tager det mere roligt

Og båden sejler jo alligevel sig selv

11:59:48 Ikke meget vind
Ship:13883.5 NM315 deg6.6 knot Wind:244 deg 4.5 mps
12:09:11 Vinden løjer
Ship:13884.6 NM312 deg7.0 knot Wind:237 deg 3.1 mps
Solen er dog fremme
12:11:00 Michael overtager
Ship:13884.8 NM313 deg6.7 knot Wind:226 deg 4.3 mps

Jonna bikser noget mad sammen

12:26:32 Tre dimsen mister internet
Ship:13886.5 NM312 deg4.9 knot Wind:244 deg 2.7 mps

Helt som normalt her i kattegat

Svag vind ...

12:40:36 Ingen vind
Ship:13887.6 NM313 deg4.1 knot Wind:208 deg 2.2 mps
12:49:45 Motor on
Ship:13888.2 NM311 deg5.3 knot Wind:228 deg 2.0 mps

Ingen vind

12:58:14 Jonna har roret efter frokost
Ship:13889.3 NM311 deg7.8 knot Wind:236 deg 3.0 mps

Svensk sukkerbrød, æg og rejer og æg og tomat med purløg, så bliver det ikke bedre!

Og så skal der styres

13:09:02 Motor OFF - sejler for sejl
Ship:13890.8 NM315 deg8.2 knot Wind:284 deg 7.3 mps

Vinden er godt nok springende i retning og styrke, fra 0 til 8 mps på relativt kort tid

14:06:40 Jonna har styr på farten
Ship:13898.9 NM315 deg7.6 knot Wind:249 deg 4.3 mps

Også i svag vind

Mærkeligt nok har Jonna en evne til at få skuden til at bevæge sig hurtigt fremad, uden Michaels konstante fintrim - mærkeligt..

14:40:02 MBA overtager vi krydser det ser ud til regn
Ship:13902.8 NM233 deg6.1 knot Wind:287 deg 7.1 mps

Vi passerer to skibe da vi vender, det ene er tysk

Men der går ikke lang tid, så er det noget bagud

15:10:44 På vej ind mod hals
Ship:13906.5 NM303 deg7.6 knot Wind:242 deg 3.8 mps
15:22:19 Ønske vind
Ship:13908.1 NM320 deg8.4 knot Wind:216 deg 5.7 mps

6 mps, så går vi godt 8 knob og ingen trim

15:38:25 Hals barre i sigte
Ship:13910.4 NM316 deg8.1 knot Wind:193 deg 6.1 mps

Hals Barre, så er vi næsten hjemme

16:26:16 Passerer sennep og ketchup
Ship:13916.3 NM307 deg6.3 knot Wind:262 deg 4.8 mps

Så er vi i renden - og som frygtet kraftig modstrøm, 1-2 knob. Vi sejler hård bidevind, men kan lige akkurat holde renden op. Det med strømmen er ikke lovende for turen op igennem Langerak

Nedenstående foto er taget lidt før vi når Sennep og Ketchup, og det viser fra venste: 1: Hals havn, med de to isbrydere liggende på ydermolen, 2: Ketchup, det faste fyr på 4 meter kurven, når man kommer sydfra, 3: Hals by. 4: Helt til højre sennep, et grønt fast fyr på 4 meter kurven, når man kommer nodfra.

Indsejlingen til Limfjorden - fra øst

Sennep - grønt fyr mod nord i renden, står ca på 4 meter

Ketchup - rødt fyr mod syd i rende, også på ca 4 meter vand

16:49:51 Hals tværs med kraftig modstrøm ca 1,5 knob
Ship:13919.4 NM310 deg6.9 knot Wind:124 deg 4.0 mps

Lidt træls med så meget modstrøm

Salt og Peper - fyr der vistnok bruges under uddybning i renden

18:34:14 Passerer BlAt
Ship:13932.7 NM314 deg7.1 knot Wind:262 deg 9.2 mps

På vejen igennem Langerak overhalede vi en hel del både, der også krydsede op mod Aalborg, men en ældre træbåd med gaffelrig var det godt nok vanskeligt at få has på. Det viste sig senere at den gik for motor - eller også kan han et trick med at gå lige op mod vinden med blafrende sejl.

En Scancap vi møder på vejen, han er også på kryds

Værket og en mindre træbåd med gaffelrig nedenunder

19:20 SHS passeres

Havnen ligger på nordsiden og indsejlingen er smal, men afmærket. En god havn! også hvis man kommer fra øst og ikke kan nå broen

Fin afmærkning ind til SHS, men de grønne ligger godt nok noget tilfældigt...

19:32:13 Genua furlet, motor on
Ship:13940.0 NM332 deg2.9 knot Wind:289 deg 6.3 mps

Nu kan vi ikke trække den længere for sejl, man skal (vistnok) bruge motor igennem broen

19:45:01 Ved broen
Ship:13940.2 NM322 deg0.4 knot Wind:299 deg 5.7 mps

20 min før tid på trods af heftig modstrøm

Broflaget sættes - N

Træbåden fra før

Historisk øjeblik begge broer er åbne samtidigt - 2 x rødt lys - gennemsejling fra øst - fuld skrue fremad

Og der er tre mere der skal igennem

19:58:27 Igennen begge broer
Ship:13941.0 NM288 deg5.6 knot Wind:279 deg 5.9 mps

Jernbanebroen står stadig åben

20:13:31 I havn
Ship:13942.1 NM054 deg2.7 knot Wind:256 deg 6.7 mps

Vores havn - diesel kan fås lige inde til højre i billedet

20:21:11 På vores plads
Ship:13942.2 NM023 deg0.0 knot Wind:278 deg 8.2 mps
21:15 Hjemme

Vi pakker det mest nødvendige og hopper i en Taxi hjem!

Oprydning mm. må blive imorgen