Dag 20: Igennem Blekinge skærgården - dato: 2016-08-01

Dag19:Hjemturen starter Retur til oversigt Dag21:Sydpå i Hanø bugten

Plan

Indenskærs mod Karlshamn - en flot tur!

Enten ind i havnen, eller for anker

Vejrudsigt / vejret

Sol Vest tiltagende fra 2 - 6 mps 20 grader plus plus

Resultat

Vi nåede frem om end en time forsinket fordi vi ikke nåede broen kl 10.00 og lige skulle tømme toilet og lige have Diesel ombord. Ialt sejlet 35 NM

Samme Hamn som for 3 år siden, dvs. sydvest for Karlshamn by.

Vi nåede også en længere gåtur på den skærgårdsø, der ligger ud for havnen og som er forbundet med en dæmning og bro



Monday, 01 August 2016 Karlskrona --> Karlshamn

08:39:40 Afgang
Ship:49423.6 NM101 deg0.1 knot Wind:296 deg 0.4 mps

Afgang fra Karlskrona bliver lidt hektisk, vi skulle sejle kl 08:00 for at nå broen kl 10.00, efter diesel og toilettømning.

Omkring 40 min forsinket dvs. vi kan næppe nå broen kl 10.00. Nogen har sovet over sig!

09:06:34 Ingen waste - maskinen i Karlshamn dur ikke
Ship:13615.9 NM201 deg3.4 knot Wind:358 deg 1.2 mps

Pyt vi har ikke så meget ombord :-)

09:07:07 Diesel
Ship:13615.9 NM205 deg6.0 knot Wind:348 deg 0.3 mps

56 Liter påhældt.

Bemærk at diesel kan hentes på den anden side af havnen og der er automat. Vistnok også benzin

Virker bare i døgndrift - tror vi nok

09:09:44 På vej ud af havnen
Ship:13616.2 NM119 deg6.4 knot Wind:256 deg 2.3 mps

Alex ved roret, vi nåede IKKE at komme afsted kl 08.00, som aftalt, vi sov over

Fik dog vand og diesel på, men ikke wastet - maskinen dur ikke

09:45:46 Mod broen for motor 2200 omdr.
Ship:13620.0 NM261 deg6.2 knot Wind:198 deg 0.8 mps

Men den åbner hver time, så vi når næppe den kl 10.00. Vi for længe!

Lars og Marianne i deres X34 når den nok

10:23:43 Venter ved broen
Ship:13622.6 NM207 deg0.3 knot Wind:228 deg 4.9 mps

Broen er en drejebro og den åbner ca. hver time, kl hel. Man skal bare sejle derhen, så er der noget lys der blinker. En Tysker dyttede et større antal gange, uden det havde den store effekt - altså bortset fra broen åbnede kl 11.00

Frokost (dvs. morgenmad)

11:00 Under Hasslöbron

Broen åbner præcist kl 11.00 og vi er klar

Det er en drejebro, husk at gå forbi til BB - det giver måske sig selv

Vi sætter sejl lige efter og så er det ellers skærgårdskryds i helt bokstavelig forstand

11:25:18 På kryds i skærgården
Ship:13626.4 NM281 deg6.3 knot Wind:218 deg 6.2 mps
11:55:22 Yb passage i god afstand
Ship:13629.9 NM284 deg7.3 knot Wind:224 deg 6.8 mps
12:08:02 Yby passeret, Alex på arbejde
Ship:13631.6 NM289 deg7.6 knot Wind:226 deg 7.8 mps

Mærkeligt sted den står

Jonna styrer løjerne med hård hånd

Alex knokler rundt, her er det en fender der er faldet i vandet

Hvor er Lisa? Det her er jo opgave glidning, jeg har slet ikke kompetencer til at sætte boomvang

Imens styrer Jonna og sikkert igennem de ret smalle løb, hvor man bare IKKE skal uden for renden

13:20 Kendt område

Nu er vi nået frem til den ø, vi besøgte på vores sidste besøg i 2013. Dengang tog Steffen og jeg (Michael) turen ind i gummibåden, imens vi lå for anker inde i bugten. Dengang var der mindst 25 båder i bugten, idag er der zero

Kendt område

Derudover er der meget smalt lige her, og det er faktisk noget besværligt at krydse her

13:23:13 Passeret igennem hvor kortene deler sig
Ship:13641.7 NM282 deg8.3 knot Wind:216 deg 8.9 mps

Lidt surrealistisk, men vores elektroniske søkort har tilsyneladende en overgang imellem to kort og det er faktisk ret uklart om man overhovedet kan sejle her, eftersom højre side (hvor vi jo kommer fra) indikerer lavt vand, hvorimod der er god plads på venstre side - mærkeligt! Anyway vi vælger at følge ruten, fordi den går igennem begge kort. Vi checker også på den anden plotter, med et andet søkort og den viser præcist det samme

PS det med højre og venstra har ikke noget med politik at gøre :-)

13:33:01 Passerer 5 knobs område
Ship:13643.1 NM261 deg7.5 knot Wind:208 deg 9.4 mps

Det kniber så lidt med at holde hastigheden ned, selv om vi har skødet ud på begge sejl - og har en fender i vandet

Mange større skær, har beboelse

14:17:29 Det regner
Ship:13648.8 NM245 deg6.1 knot Wind:196 deg 7.5 mps
14:32:10 For motor
Ship:13650.3 NM291 deg5.7 knot Wind:310 deg 4.0 mps

Idyl

Alex slapper af, ovenpå den lidt anstrengende tur igennem Blekinge Skærgården

Michael styrer

Ny begrænsning, dog ikke noget problem for motor

15:19:30 Tillagt karlshamn
Ship:13652.0 NM354 deg0.0 knot Wind:288 deg 3.5 mps

Og wastet

Koster 100 SEK, ok toilet og EL, men IKKE bad

Stine og Alex fikser EL

15:36:38 Frokost måske lidt sent
Ship:13652.0 NM334 deg0.0 knot Wind:262 deg 2.8 mps
18:30 Gåtur på skærgårds ø

Stine og Alex lægger ud, hvorefter Michael og Jonna tager turen - det er en flot Ø! Nogle foto

Jonna på stranden

Fort. Sjovt nok har lige præcist denne ø spillet en rolle, helt tilbage fra 1800 tallet, over anden verdenskrig og frem til midt 80erne, hvor der har været kanoner og fæstning

Dæmning og bro over til øen

20:00 Sejle i Blekinge skærgården

Vi har jo gjort os nogle erfaringer, så nedenfor lidt noter, der måske kan inspirere andre. MEN opfat det ikke som den endelige sandhed:

  1. Det er nemmest at sejle i skærgården, hvis man følger de anbefalede ruter som er indlagt i søkortet, som stiblede linjer, ofte med max dybgang (max draught)
  2. ALT er hårdt i skærgården, så lad være med at sejle på grund, og hvis det mindste i tvivl så søg hen mod dybt vand
  3. Mange øer i Blekinge skærgården har adgang forbud fra 1 april til 15 juli, dvs. det er meget få øde skær man kan gå i land på
  4. Allemandsretten gælder også for skær, så man må gerne overnatte på et skær
  5. Afmærkningen er generelt rigtig god, og hvis i tvivl, så følger vi altid afmærkningen
21:00 Aftensmad

Jonna igang med maden!

Så er der mad og hæld nu kun op til "rebet"

22:44:03 Sengetid
Ship:13652.0 NM116 deg0.0 knot Wind:265 deg 1.2 mps

Planen er atart kl 07:00

02:59:48 Stille
Ship:13652.0 NM339 deg0.0 knot Wind:193 deg 1.4 mps