Dag2: Øresund og lidt om foto - dato: 2016-07-14

Dag1:Den lange tur Retur til oversigt Dag3:Dragør

Plan

Efter gårdsdagens lidt længere tur, skal vi idag have en kort tur på noget der ligner 20NM

Første skal vi dog have ryddet op og kigget lidt på Hven

Vejrudsigt / vejret

Vest 3-6, senere syd og mindre vind. dagen skal starte med sol og slutte med overskyet, og det holdt meget godt

Resultat

Tidligt oppe for Michaels vedkommende, efter 8 timers søvn, må det være nok. Jonna er først oppe ved 9 tiden - efter 11 timer. Afgang bliver lidt pludseligt fordi vinden drejer til øst og så ligger vi mere udsat på øst siden af Hven. Derfor afgang ca 12.30. Ankomst til Dragør kl 16.45, efter meget svingende vind i både retning og styrke. Vi nåede ikke at gå i land på Hven, anyway har været der...

Dragør lystbådehavn er OK

Turen som sejlet, bemærk anker tiden er med, derfor mange timer

Foto

Jeg (Michael) går jo lidt op i det med foto og har medbragt følgende grej til turen:

  1. Canon EOS 6D med 24-70 /f4L objektiv, universal setup for ting i båden og når vi kommer i land, både tæt på osv.
  2. Canon EOS 7D Mark II med 135 /F2L objektiv, super for noget længere væk, svarer vel til 200 mm på full frame og den store åbning giver mulighed for selektivt at lægge sløring, f.eks. ved portræt med Kronborg som baggrund
  3. Derudover en bunke zoom objektiver, f.eks. 100-400 og 70-200 mm
  4. Samt et par enkelte fast, som 85, 50 og 24 mm.

Desuden et Sony spejlrefleks, som jeg sjældent bruger, mest fordi det er så besværligt at flytte foto fra kameraet til en PC. Også to stk olympus, et ældre kompakt, som jeg bruger meget samt et vandtæt til svømmebrug

I den virkelige verden blev det mest Canon EOS 6 og 7 der blev brugt sammen med de to olympus. Ingen af de andre objektiver var i spil. Anyway de var med

Thursday, 14 July 2016 Hven --> Dragør

06:51:48 Michael oppe
Ship:13149.4 NM304 deg0.0 knot Wind:235 deg 1.9 mps

Og kigger så lidt på vores GPSMap 721 og den viser en position der er ca. 500 meter fra, hvor vi rent faktisk ligger - faktisk ser det ud til at den er gået i stå!

Check visuelt: ja vi ligger klods op af Hven og på den ankerplads vi valgte igår - ikke helt overraskende :-) Check med Garmin GPSmap 78. den viser også korrekt position - mærkeligt!

Sjovt nok ligger vi samme sted som igår, ganske som GPSmap 78 viser.

Sjovt at de viser to forskellige positioner - og ved nærmere eftertanke, egentligt ikke ret sjovt, slet ikke når vi skal til Sverige, med en hård bund at ramme.

Nå slukker for den og det vil den gerne. Prøver så at tænde - det vil den ikke. fjerner så power kabel og tænder - alt er så OK - mystisk. Godt vi har 4 GPSer med på prammen, hvoraf en er helt uafhængig af båden (batteri drevet).

Forøvrigt flot morgen med ganske svag sydvestlig vind - fuldstændigt som YR.NO og DMI har meldt.

Jonna sover videre - kl er jo kun 07.00

08:26:34 Kigger på el
Ship:13149.4 NM317 deg0.0 knot Wind:212 deg 4.5 mps

Radioen virker ikke ret godt, check af stik på dæk. Det får noget rens, men problemet ligger i koblingen imellem antennekabel på Fusion radioen og så antenne forstærkeren i elskabet. Hurtigt loddet og dermed fikset - tak til 12V loddekolpe

Kigger på USB lade stik som jeg synes ser noget kluntet ud. Diameter er 20 mm. Det nye er 28 mm dvs noget bøvlet at montere, nok et vinterprojekt

Stadig en flot morgen med masser af sol og flot udsigt ind over Hven

Vi ligger ca 75 meter fra en anden Dansk båd

10:06:58 Bb sideskrog skal strammes agter
Ship:13149.4 NM030 deg0.0 knot Wind:257 deg 2.9 mps

Får slækket godt ud på bagstag og checker om sideskrog er spændt korrekt på, og det er de så ikke, de skal strammes hele vejen rundt. Det er i virkeligheden ikke så kritisk, når vi sejler er det hele spændt hårdt op via bagstagene, så det hele sidder i spænd. Men nu er jeg jo igang, så de checkes hele vejen rundt.

10:45:50 Data for montering af sideskrog på vingerne
Ship:13149.4 NM004 deg0.1 knot Wind:206 deg 2.6 mps

Ialt 4 stk store bolte fra sideskrog og op til vingen, hvor der sidder tilsvarende 4 møtrikker med en skive imellem. I boltene er boret 3 huller med 120 graders mellemrum, hvori der er 6 mm gevind.

Der er monteret en pinol pr møtrik, som så sætter i det hul der vender udad, når tilspændingen er korrekt.

Pinol skruerne er 6 x 6 mm og kræver 3 mm umbraco

Møtrikken kræver 32 mm nøgle (sb kistebænk)

11:49:43 Sideskrog justeret
Ship:13149.4 NM104 deg0.0 knot Wind:143 deg 2.7 mps

Egentligt nemt nok, proceduren for hvert sideskrog er:

Slæk bagstag helt af

Løsn og fjerne pinol skruerne i begge møtrikker

Åben lugen (se senere - hvorfor)

Stil dig midt på sideskroget med en fod så langt ude på SB og BB side.

Flyt vægten frem og tilbage, der kan ses på lugen om sideskroget kan rokkes sidelæns. Hvis ikke det kan rokkes, bør skruerne måske løsnes

Tilspænding sker ved at stille sig ned på badeplatformen (fint ord for ca 40 x 40 cm agter på sideskroget) og kig frem imellem glidefladerne, der skal lige akkurat kunnes ses lys på den ene. Hvis der er meget lys evt. begge steder starter tilspændingen indtil der er kun er lidt lys. Alternativ metode, er at løsne indtil skiven kan bevæges med fingrene og så spænde møtrikken 90-120 grader

Begge metoder virker!

Sidst monteres pinol skruen, en den spændes ikke endnu

Samme for forreste vinge, hvor man dog skal ned at ligge for at se drejefladen og om der er lys.

I med pinol skruen uden at spænde den.

Op og rok med sideskroget, nu bør der kun være en smule rokken (igen se på lugen)

Check evt. ved at folde ind og ud, det skal gå let og uden knirken

Spænd pinol skruerne helt

Smør evt. med McLupe på drejefladerne (før der foldes og efter der er foldet) All done!

Perfekt spændte sideskrog

12:38:45 Anker op for motor 1500 omdr med dragør
Ship:13149.7 NM174 deg3.8 knot Wind:156 deg 3.2 mps

Vinden er drejet mod øst - ikke kritisk, men vi kan lige så godt fikse resten med oprydning og pakning, imens vi sejler mod Dragør

I mellemtiden har vi fundet vores ankerkæde gripper, så er der noget nemmere at lave en hanefod, i stedet for det her noget ad-hoc med sjækel og brandsmandshage

Vores ankerplads ved Hvens østkyst, lige ved havnen

13:13:28 Store- og forsejl sat
Ship:13152.3 NM216 deg5.3 knot Wind:152 deg 2.3 mps

Ikke meget vind, men noget skal jo ske...

Jonna mener nu det var smartere at fortsætte for motor, dels er der ro til at pakke og rydde op, dels kan vi få lader akkuerne, og det er der en god pointe i!

Når vi sejler bruger vi 3-4 amp på instrumenter, køleskab, selvstyrer mm. Dvs. 36-48W ved 12 volt. Når vi bruger elspil, anker eller bovpropel er det selvfølgelig meget mere, men det er kun elspil vi bruger når ikke motoren kører.

Vi har samlet 4 stk. 70 amp. timer. akkuer - 3 i hovedbanken og et ekstra oppe foran til bovpropel. Dertil kommer motor akku. Dvs. 280 amp timer og med 4 amp bliver det til 70 timer, altså intet problem for 1.5 døgns sejlads (36 timer)

Farvel Hven og tak for lån af ankerplads, så kom vi til Sverige allerede første dag

14:16:40 Kapsejlads
Ship:13158.1 NM181 deg5.8 knot Wind:102 deg 3.5 mps

En anden sejlbåd til luv samme kurs

Der trimmes...

For øvrigt sjovt at checke YRNO, som siger vest, og virkeligheden er altså østlig vind..

Stor code zero, desværre er resten af besætningen hos os lidt dovne, så vi får ikke rigtigt sat noget

14:21:49 Ikke så meget vind
Ship:13158.6 NM181 deg5.7 knot Wind:085 deg 3.7 mps
14:47:26 Vind spring tilbage til vest
Ship:13159.6 NM179 deg0.5 knot Wind:261 deg 0.6 mps

Hvis ellers 0.x mps kan kaldes et vindspring

15:06:22 Ingen vind, motor on furl genua
Ship:13159.7 NM171 deg3.2 knot Wind:200 deg 1.0 mps

Der er meget trafik, dels lystbåde, men også mange store skibe i renden

15:26:41 Kbh vindmøller tværs
Ship:13161.7 NM171 deg6.2 knot Wind:210 deg 2.5 mps

Flakfortet ud for KBH

15:35:14 For sejl igen
Ship:13162.6 NM171 deg5.6 knot Wind:246 deg 4.3 mps

Og broen til Sverige ses nu tydeligt - flot bro, og vigtigt at binde tingene sammen, godt at nogen tør gøre noget

En bro i det fjerne

16:05:59 Kryds og modstrøm
Ship:13165.2 NM245 deg6.5 knot Wind:181 deg 5.7 mps

Modstrøm

16:09:25 Videre i modstrøm og modvind
Ship:13165.6 NM122 deg6.0 knot Wind:182 deg 5.7 mps

Motoren startes.

Den har forøvrigt kørt upåklageligt - også med kølevand - tak til Gjøl motor for hurtig udrykning i tirsdags

Og en bunke fly ind over, her nede ved Kastrup lufthavn

Og flåden passer på os

16:47:52 På vej ind i Dragør
Ship:13169.5 NM250 deg5.8 knot Wind:174 deg 5.4 mps

Vi starter mod nord i den gamle erhvershavn. Alt er nu optaget, så enten anden position eller vi kan jo også lige checke den anden havn - lystbåden havnen, der ligger lige syd for

Broen i det fjerne

17:34:45 Tillagt hvor der er fortøjning forbudt i Dragør lystbådehavn
Ship:13171.0 NM299 deg0.0 knot Wind:214 deg 4.2 mps

Vi lægger os på ydersiden af broen, men der er fortøjning forbudt.

Jonna ringer lige til havnefogeden og vi må ikke ligge der, fordi der er meget dårlig plads for at komme ind til den anden side af broen. Vi må igang igen. Vi laver en snor, der er præcist 4 meter lang - svarende til vores bredde og så er det ellers afgang til check af de ledige pladser der er på broen.

Allerede den første ledige plads er lige over 4 meter bred, så afgang igen og vi bakker så ind på pladsen, vinden er lige imod, så det er nemt nok med bovpropellen at holde den imens Jonna styrer agter sideskroget ind på plads. fenderne skal lige ind og ud igen

18:01:10 Tillagt dragør
Ship:13171.0 NM138 deg0.0 knot Wind:232 deg 2.5 mps

Fin plads! Dog lidt langt op til broen fra sideskrogene - kendt problem...

170 kr plus el - det er OK

Jeg (Michael) når ikke i land - træt :-)

19:41:01 Tillagt med stævnen pegende udad på en pæleplads
Ship:13171.0 NM095 deg0.1 knot Wind:306 deg 3.8 mps

Så er det nemt at komme herfra, men noget besværligt at komme ombord, når vi er foldet

02:16:28 Tidligt i seng kl 21.00
Ship:13171.0 NM145 deg0.0 knot Wind:271 deg 1.7 mps

Og lige oppe at vende her kl 02:00