Dag 1: Den lange tur - dato: 2016-07-13

Retur til oversigt Dag2:Øresund og lidt om foto

Plan

Vi tager et langt stræk gerne til Hven eller Helsingør

Vejrudsigt / vejret

5-10 fra vest og sydvest og det holdt meget godt om end mest i vest og i den lave ende af vindspektret

Resultat

Vi nåede Hven efter en forrygende god tur over Kattegat og gik i snit omkring 9 knob lige indtil Gilleleje, hvor vinden tog noget af. Sidste stykke mod Hven var for motor og vi var fremme ca 21:00

Turen som sejlet



Wednesday, 13 July 2016 SHS --> Øresund

05:55:43 Klar i båden
Ship:13039.2 NM158 deg0.0 knot Wind:174 deg 2.3 mps

Mba og jonna klar!

Men skal lige hente morgenbrød og diesel

Dette er sidste ladning vi har med om morgenen...

Og sådan ser båden ud lige før vi sejler - men der kommer orden på tingene - et par dage senere

06:10:35 Båden er klar! Nu venter vi kun på brød
Ship:13039.2 NM172 deg0.0 knot Wind:220 deg 2.2 mps

Jonna er oppe at hente brød og diesel i to dunke 5+10 liter

Forventet afgang: 06:30. Båden er klar, lastet med 2 x gas, fuld vandtank og ca 45 + 15 liter diesel

Huset blev efterladt med Lisa og Søren sovende

Flot morgen at starte ferien i

06:17:56 Afgang fra SHS
Ship:13039.2 NM280 deg0.1 knot Wind:234 deg 3.7 mps

Sundby Hvorup Sejlklub og deres havn, ligger helt perfekt, når enten kommer sent fra øst mod vest, eller når man skal tidligt afsted fra Aalborg området. Desuden ligger den lige ved motorvejsafkørslen, dvs. evt. skifte af besætning er nemt.

Derudover er det en hyggelig havn, der også er frihavn, så 40 kr / døgn

Udsigt mod renden ud af SHS havn. Industrien på Aalborg siden ses på den anden side af Limfjorden

06:23:05 Renden ud fra shs
Ship:13039.3 NM133 deg4.3 knot Wind:223 deg 4.5 mps

Vi er nu ca 25 procent ude af renden og view ind mod havnen

06:27:11 Ude af renden folder ud
Ship:13039.6 NM022 deg5.1 knot Wind:252 deg 3.7 mps

Så er vi lidt længere ude af renden

06:43:28 Motor off store sat
Ship:13040.6 NM097 deg6.0 knot Wind:218 deg 4.8 mps

Det her "trykknap sejlads" er næsten for meget, på den anden side 55.5 m2 storsejl kan godt være tungt at få sat

Og så afsted på ferie, nu for sejl

06:46:52 Hesteskoen
Ship:13040.6 NM107 deg7.6 knot Wind:222 deg 5.7 mps
07:00:44 Ok vind
Ship:13041.6 NM145 deg9.9 knot Wind:225 deg 7.7 mps
07:03:12 Grønlandshavnen tværs
Ship:13041.9 NM135 deg8.9 knot Wind:222 deg 5.9 mps
07:03:28 Øh Bladt industri tværs - ikke Grønlandshavnen
Ship:13041.9 NM135 deg8.2 knot Wind:231 deg 5.1 mps
07:17:31
Ship:13043.5 NM124 deg7.5 knot Wind:207 deg 3.5 mps
07:36:20 Passerer svensk X372
Ship:13045.9 NM131 deg9.2 knot Wind:216 deg 7.4 mps

Tror nok det var sådan en vi lejede tilbage i 2006, dvs. for 10 år siden

Langerak tilbage mod værket

En Svensk X båd

07:45:31 Jonna er gået til ro - sover nok allerede
Ship:13047.1 NM124 deg10.0 knot Wind:218 deg 7.2 mps

En noget stresset uge med aftenvagter og mange ting, der skal på plads for at holde ferie

08:04:54 Platlæns
Ship:13049.2 NM073 deg6.7 knot Wind:239 deg 5.4 mps

Gider ikke bomme så det bliver platlæns et kort stykke.

Fint vejr med sol og noget trafik af lystbåde

Og godt med strøm - i den rigtige retning

08:13:47 Hals tværs
Ship:13050.0 NM084 deg8.7 knot Wind:246 deg 7.6 mps
08:28:08 Sennep og Ketchup tværs
Ship:13051.9 NM106 deg9.3 knot Wind:208 deg 6.1 mps

De to yderste faste fyr kalder vi Sennep og Ketchup, pga. farverne, grøn og rød.

Samtidig markerer det at vi er ude af renden og dermed ude af Limfjorden - dvs. rigtigt på vej!

Jonna sover fortsat

Salt og peper

09:50:18 Omkring 8 knob i 8 mps
Ship:13062.9 NM113 deg8.2 knot Wind:278 deg 4.0 mps

Lidt for agten til det er rigtigt sjovt uden zero eller genakker

Et fyr ud langs ruten ud af Limfjorden

09:51:07 Garmin
Ship:13063.1 NM114 deg8.9 knot Wind:238 deg 9.3 mps

Her på det åbne hav - hvis ellers Kattegat fortjener den benævnelse er der jo god tid til fikse nogle småting...

Vi har jo to stk garmin plottere. 721 og 720, begge er ok men de kan ikke snakke sammen via nmea 2k

dvs. Overførsel af ruter mm er besværligt

720 bruger kun adm filer og kan ikke læse dem fra 721, til gengæld er 720 forbundet med RS-232 til min PC, dog via samme port som bruges til AIS. Dvs. når man skal overføre data til/fra 720 skal man have slukket for AIS - ikke helt trivielt

Derfor:

Garmin GPSmap 720: via rs232!

Garmin GPSmap 721 via sd kort

10:00:20 Stile og roligt
Ship:13064.4 NM112 deg9.0 knot Wind:236 deg 8.8 mps
10:02:10 Ingen land
Ship:13064.6 NM114 deg9.0 knot Wind:212 deg 9.3 mps

Men enkelte sejlere og det er ganske fredeligt

Jonna sover stadigt

Og ingen land eller styrmand - hurra for autopiloten

11:14:01 Tæt på halvvind
Ship:13074.8 NM120 deg10.8 knot Wind:210 deg 8.4 mps

Vi har nu vi sejlet 1/3 af turen og det er ok. Jonna skal nu snart op efter godt fire timers søvn

AIS viser meget få spor, mon der er noget galt? Nej det er der ikke, vi er bare langt ude

11:28:12 Land i sigte
Ship:13077.0 NM124 deg9.9 knot Wind:212 deg 6.8 mps

Jeg kan se land mod Djursland

11:48:22 Tæt på mølleparken
Ship:13080.0 NM129 deg10.0 knot Wind:224 deg 7.2 mps

117 møller - ca - ud for anholt, de snurrer lystigt rundt

11:55:06 Falder 10 grader
Ship:13080.9 NM105 deg8.3 knot Wind:232 deg 8.6 mps

For at komme godt klar af vindmøllerne, selv om man vist godt må sejle ind imellem dem

Og farten er fortsat OK

En mølle tæt på

11:57:34 TDC er on pga anholt
Ship:13081.2 NM102 deg8.3 knot Wind:222 deg 7.8 mps

Der er dækning på iphonen, men ikke på "3" routeren. Dette skyldes sikkert af TDC har dækning på Anholt, men det har "3" ikke

12:14:14 Vinden løjer
Ship:13083.7 NM128 deg7.5 knot Wind:252 deg 6.1 mps

Jonna er vågnet, efter 5 timers søvn

Måske vinden er anderledes pga møllerne, vi sejler jo nord om, dvs de giver læ? Der må jo sådan rent logisk være mindre vind på bagsiden af møllerne, fordi de jo ligesom optager energien i vinden og dermed sløver den ned? Nå det har jeg ikke lige tid og lyst til at regne på...

12:41:40 Jonna overtager vagten
Ship:13087.5 NM129 deg9.0 knot Wind:254 deg 9.6 mps

Farten er ikke imponerende, der skal trimmes, vi bør gå over 10 knob, selv med en tungt lasten feriebåd

14:08:31 Det kører bare
Ship:13099.7 NM121 deg10.9 knot Wind:192 deg 6.4 mps

Efter jonna overtog er der kommer mere gang i båden

Jonna ved roret

14:36:59 Løjbom kørt ned til læ og det virker"
Ship:13104.6 NM134 deg12.9 knot Wind:201 deg 9.4 mps

Jonna har stadig gang i skuden, nu helt perfekt med halv vind

Løjbom til læ, så er der mere direkte træk på storsejlet, dvs. bedre kontrol af twist og vi kan strække forstaget bedre

Vandet vælter ind over læ skrog

Der er stadig tid til at spise chokoladekiks

15:29:04 2/3 sejlet!
Ship:13113.0 NM140 deg9.6 knot Wind:206 deg 7.8 mps

Og stadig fin vind

15:59:53 Mba overtager vagten
Ship:13117.9 NM138 deg11.3 knot Wind:208 deg 8.2 mps
16:51:35 Land hele vejen rundt
Ship:13125.3 NM121 deg8.2 knot Wind:260 deg 9.9 mps

Både Sverige og Sjælland har nu været i sigte i noget tid

Og vi har fin TDC dækning men ikke 3, måske routeren skal resettes - den "låser" nogen gange, når den ikke har fået fat

17:13:39 Fenderne i læ side bjerges
Ship:13128.0 NM105 deg8.0 knot Wind:266 deg 8.1 mps

Jonna er ude ud at kravle og får forsigtigt fenderne bjerget og de lægges så ind under bordet i kahytten. Det burde vi have gjort omkring Hals

og så bliver man træt...

17:24:27 By tværs
Ship:13129.2 NM106 deg7.3 knot Wind:252 deg 7.6 mps
17:30:27 Gilleleje tværs (igen)
Ship:13129.9 NM108 deg8.1 knot Wind:249 deg 7.2 mps
17:48:13 100 nm sejlet idag
Ship:13132.0 NM118 deg7.2 knot Wind:259 deg 7.7 mps

På 11.5 timer, det er ok

18:15:19 Hornbæk tværs
Ship:13135.0 NM119 deg6.7 knot Wind:273 deg 6.6 mps
18:22:20 Stadig ingen 3 forbindelse
Ship:13135.8 NM122 deg6.8 knot Wind:282 deg 7.8 mps
18:28:18 Sluk og tænd for 3 modem, så får det fat
Ship:13136.4 NM122 deg7.4 knot Wind:272 deg 9.5 mps
18:40:37 Furlet forsejl
Ship:13137.7 NM131 deg7.6 knot Wind:284 deg 8.0 mps
19:08:42 Ikke meget vind og platlæns
Ship:13140.3 NM131 deg5.4 knot Wind:306 deg 5.7 mps

Forsøg med Selfie

Aftensmad - Bix fra slagter Ole i Nrsb.

19:24:48 Kronborg om SB
Ship:13141.5 NM136 deg5.7 knot Wind:293 deg 5.0 mps

Så er vi i Øresund!

Et obligatorisk billede af Kronborg med skipper

Og uden generende personer der bare vil med på foto...

19:32:28 Færge passerer
Ship:13142.0 NM148 deg6.3 knot Wind:311 deg 5.9 mps

Der er ganske meget trafik her omkring Helsingør og Helsingborg

19:36:19 By tværs om sb
Ship:13142.4 NM155 deg6.5 knot Wind:312 deg 6.6 mps

Bøje - og lidt strøm

19:52:54 Grøn bøje før Hven tværs
Ship:13143.8 NM155 deg6.5 knot Wind:289 deg 4.9 mps

Bemærk at øen vistnok staves med Hven på Danske og som Ven på Svensk, eller også er det omvendt?

19:53:07 Anker klargøring
Ship:13143.8 NM154 deg6.5 knot Wind:300 deg 5.9 mps

Det ekstra kan fint være der også

20:02:47 For motor
Ship:13144.5 NM157 deg7.6 knot Wind:280 deg 1.8 mps

Genua furl

2200 omdr, vand ok

Lader med 35 amo

20:37:07 Storsejl ned
Ship:13148.5 NM144 deg6.1 knot Wind:254 deg 2.7 mps
20:43:10 Tæt på Hven og havnen
Ship:13149.0 NM198 deg5.1 knot Wind:281 deg 3.0 mps

Havnen på østsiden af Hven. Øen har 3 havne og øen er mindre end Anholt - fråds :-)

Fyret før havnen og dermed meget tæt på ankerpladsen

21:03:10 For anker ved Hven
Ship:13149.4 NM317 deg0.1 knot Wind:300 deg 2.9 mps

På vores stamplads. Der skal dog to forsøg til, pga. tang, som ankeret fanger i første forsøg

Alt kæde plus 5 meter tovværk, derudover hanefod fra hvert sideskrog, så ligger vi helt stille. Svag vind fra vest og nordvest

21:03:47 Motor off
Ship:13149.4 NM314 deg0.1 knot Wind:317 deg 2.3 mps

Havnen på Hven

21:36:51 Sengetid
Ship:13149.4 NM077 deg0.1 knot Wind:295 deg 2.3 mps

Vi er begge meget trætte, så gang i ankerlanternen og så i seng

Det røde hus lige ud for ankerpladsen

22:00:00 På vej i seng
Ship:13149.4 NM071 deg0.0 knot Wind:284 deg 1.2 mps

Og lidt tanker om dagen, 120 nm udsejlet i direkte linje og fremme lidt i 21:00, den sidste time for motor, som så samtidig fik strøm på accuer

Det gik fint med at sejle to personer og 120 nm er ok på en dag, givet man står tidligt op

06:02:36 Natten
Ship:13149.4 NM326 deg0.0 knot Wind:230 deg 1.1 mps

Fin ankerplads, men lodt uro fra bølger fra skibe der passerer længere ude mod sverige

Vi har en nabo, en anden DK båd der også ligger for anker